U bent hier
Gemeenteraad februari 2014
- Kledingcontainers (Jan Vangheel)
- Nieuwe milieunormen voor woningbouw (Jan Vangheel)
- Lege inktpatronen (Jan Vangheel)
- Wifi in de raadzaal (Jan Vangheel)
- Aandeelhouder van Electrabel (Jan Vangheel)
- Cameraval aan de Baileybrug (Jan Vangheel)
- Externe firma voor het sneeuwvrij houden van fietspaden (Jan Vangheel)
- Aanmoedigen van horeca en winkeleigenaars om hun pand zo toegankelijk mogelijk te maken (Wendy Soeffers)
- De bushaltes (Mia Belmans)
- Externe poetsdienst voor schoonmaak scholen (Andre Verbeke)
- Afwijking geluidsnorm voor fuiven en andere evenementen (Andre Verbeke)
- Project 'Commerciële Inspiratie' (Nicole Smets)
- Overschrijdingen openbare aanbestedingen (Nicole Smets)
- Leegstand Mol (Nicole Smets)
- Rapport van de provincie Antwerpen over de detailhandel in haar gemeenten (Paul Janssen)
- N-VA vraagt de hervatting van de fusiegesprekken tussen de ziekenhuizen van Mol en Geel (Koen Dillen)
- N-VA vraagt een engagement van het gemeentebestuur om vanaf heden milieuvriendelijke en goedkope auto's te kopen (Koen Dillen)
- Openstellen oude stort langs Postelsesteenweg voor wandelaars (Koen Dillen)
- Hervatten van lijnbussen tussen Rauw en het Centrum (Koen Dillen)
Kledingcontainers (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) zegt dat de gemeenteraad in december beslist heeft dat de men-
sen moeten betalen voor alle afvalstromen die de gemeente geld kosten. Maar men heeft
ook afvalstromen die geld opbrengen. De kledingcontainers brengen geen geld op voor de
gemeente, maar wel voor de bedrijven die er achter zitten. Er wordt blijkbaar 140 ton per
dag aan oude kleding in Vlaanderen in die containers gestoken. Dat zijn vaak firma’s, waar-
van de mensen denken dat het voor een goed doel is, maar dat goed doel is vooral hun
eigen rekening. Kan men niet een soort gunning uitbesteden waarbij al die firma’s tegen
elkaar bieden? Degene die het meeste biedt mag dan voor een bepaalde periode containers
in de gemeente plaatsen. Hoeveel containers voor het verzamelen van oude kledij staan er
in Mol?
Schepen Van Rompaey (CD&V) neemt aan dat deze vraag niet toevallig komt, maar dat het
raadslid ook gezien heeft in de verslagen van het schepencollege dat men bezig is met het
dossier van de kledingcontainers. Het schepencollege heeft een 2-tal maanden geleden de
opdracht gegeven om de situatie volledig in kaart te brengen. Men weet nu perfect welke
firma of vzw waar in Mol een container heeft staan. In totaal gaat het over een 70-tal con-
tainers van verschillende bedrijven of vzw’s. Ovam heeft hier richtlijnen over uitgevaardigd
en pleit voor 1 container per 1.500 inwoners. Dat betekent dat er in Mol ± 23 containers
zouden mogen staan. Het schepencollege heeft ondertussen aan de administratie de
opdracht gegeven om daarover een voorstel uit te werken. Men heeft beslist dat het aantal
van 70 beduidend naar omlaag moet, want nu is er echt een wildgroei. De plaatsen waar
die containers staan zijn ook niet altijd proper. De administratie is bezig met de voorbe-
reiding van dit dossier. Of dat in de vorm van een aanbesteding of een taks of iets anders
wordt, is volgens hem vandaag wat voorbarig. Men wil in ieder geval het aantal containers
serieus beperken, zodat men nog 2 à 3 plaatsen per gehucht heeft. Dat men dat op basis
van een samenwerking gaat doen en hoe men dat in detail gaat uitwerken, is momenteel
het voorwerp van discussie.
Nieuwe milieunormen voor woningbouw (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) stelt dat men vanaf 1 januari geen huis meer mag bouwen zon-
der een systeem om zelf hernieuwbare energie op te wekken. Als men dat niet heeft, kan
men kiezen voor participatie in een buurtproject dat energie opwekt. Als iemand dat hier
vraagt, welk project schuift de gemeente dan naar voor?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat de gemeente geen project naar voor schuift.
Het initiatief ligt bij de burgers om hun wijk of hun buurt een project op poten te zetten.
Lege inktpatronen (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) vraagt of de lege inktpatronen van de gemeente gewoon vervan-
gen worden of terug gevuld worden.
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat men over de vraag van het raadslid van ge-
dachten heeft gewisseld binnen het schepencollege. Men vindt dat dit geen vraag is voor
deze gemeenteraad. Hij gaat die dan ook niet beantwoorden.
Raadslid Vangheel vraagt waarom dit geen vraag is voor de gemeenteraad.
Schepen Van Rompaey stelt dat als men informatieve vragen heeft, de gemeentesecretaris
en de ambtenaren ten dienste staan van de gemeenteraadsleden om die gegevens op te
vragen. Als de raadsleden nadien met die gegevens beleidsmatige punten willen aanbren-
gen, daar dient de gemeenteraad voor, dan kan men dat debat hier voeren. De gemeen-
teraad is geen orgaan om puur informatie uit te wisselen. Bij deze vraagt hij de secretaris
om aan het raadslid de gevraagde informatie over te maken.
Wifi in de raadzaal (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) vraagt of het mogelijk is om in de raadzaal Wifi te voorzien. Men
zou de gebruikersnaam en de code hier ergens kunnen aanbrengen, zodanig dat de aan-
wezigen Wifi kunnen gebruiken. Hij denkt dan niet alleen aan de gemeenteraad, maar ook
aan huwelijken.
Schepen Schoofs (Open vld) antwoordt dat men een onderscheid moet maken tussen de
leden van de gemeenteraad en de externe gebruikers. Voor externe gebruikers is het niet
zo evident om hier op een netwerk te komen. Hij zal laten nakijken of die vraag en die be-
hoefte er effectief is. Wat deze vraag voor de gemeenteraadsleden betreft, is het heel een-
voudig. Er is hier Wifi aanwezig. Men kan een logincode krijgen op individuele aanvraag bij
de dienst Systeembeheer op het e-mailadres: systeembeheer [at] gemeentemol.be.
Raadslid Vangheel merkt op dat men toch ook een code kan vragen in de bibliotheek.
Schepen Schoofs stelt dat de problematiek iets anders is voor gebruikers van een biblio-
theek. Men zal bekijken of dit ook nuttig kan zijn en wenselijk is voor mensen die hier ko-
men vergaderen e.d.
Aandeelhouder van Electrabel (Jan Vangheel)
Schepen Van Rompaey (CD&V) stelt dat het raadslid een aantal financiële gegevens vroeg
i.v.m. Electrabel. Het is zo dat de gemeente via IKA, de investeringsintercommunale voor
de Kempen en Antwerpen, aandeelhouder is van ECS (Electrabel Customers Solutions).
Naast ECS zijn er ook nog een aantal andere participaties die voor de gemeentebesturen bij
IKA zijn ondergebracht, waaronder Telenet en Publigaz. Voor wat het recente verleden
betreft heeft de gemeente - beperkt tot het deel van ECS - in 2010, 124.000 euro divi-
denden ontvangen, 124.000 euro in 2011, 74.000 euro in 2012 en niets in 2013. IKA heeft
in juli van vorig jaar aangekondigd dat het deel ECS vanaf boekjaar 2014 zal wegvallen.
Raadslid Vangheel informeert of de gemeenten daar sancties tegen gaan nemen of iets
gaan ondernemen tegen Electrabel.
Schepen Van Rompaey stelt voor daar hier niet te veel tijd aan te besteden. Dat is ook niet
de vraag die op de gemeenteraad staat. Hij heeft andere vragen gesteld en daarop heeft
hij een antwoord gegeven. De rest is volgens hem voer voor specialisten op hoger niveau
binnen de intercommunales, om ervoor te zorgen dat hetgeen aan de gemeentebesturen
toekomt, ook effectief betaald wordt. Het laatste woord is daar nog niet over gezegd.
Cameraval aan de Baileybrug (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) zegt dat er aan de baileybrug vaak vrachtwagens zijn die gewoon
doorrijden, ondanks dat er een bord staat dat men niet door mag als het voertuig hoger is
dan 2,70 m. Is het niet mogelijk om daar een soort camera te plaatsen met een oog, die
telkens als er iets voorbijrijdt dat hoger is dan 2,70 m een foto neemt en men zodoende
een boete achterna kan sturen? Hij heeft op de politieraad gezien dat het de bedoeling is
om uiteindelijk aan elke brug een intelligente camera te voorzien. Misschien kan de dienst
Scheepvaart vragen om dit mee te financieren, omdat de brug die men hiermee beschermt
toch van hen is. Wie betaalt momenteel dat portaal als dat stuk gereden wordt?
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat hij hierover vandaag nog gesproken heeft met AWV.
Indien er schade is, zal AWV dit proberen te verhalen op degene die de schade aangericht
heeft. Als men die niet kent, zal AWV dit uiteindelijk zelf moeten betalen. Vanaf het mo-
ment dat AWV die portiek geplaatst heeft, zijn er op korte tijd 2 à 3 incidenten geweest.
Nadien heeft de situatie zich wel genormaliseerd. AWV heeft gezegd dit voorlopig aan te
zien en dat indien de situatie blijft zoals ze is en als er geen ongelukken meer gebeuren,
alles in orde is. Men denkt dat de media-aandacht die dit gekregen heeft wel eens vol-
doende zou kunnen zijn qua oplossing. Wat de vraag van de cameraval betreft, heeft AWV
gezegd dat dit technisch haalbaar is. Dan zien zij dat niet als hun taak, maar als een taak
van de politie. Op dit moment is daar geen sprake van. Men kijkt de situatie aan en men
gaat er vanuit dat de situatie zich daar nu normaliseert.
Raadslid Vangheel denkt dat niet alle vrachtwagens daar over die brug proberen te rijden,
maar dat er ook verschillende vrachtwagens proberen te draaien, met alle verkeerspro-
blemen van dien.
De burgemeester stelt dat het probleem is dat het niet over hoogte gaat, maar over ge-
wicht. Die tonnage-beperking staat 3x aangegeven vooraleer men aan die brug is. Er zijn
volgens hem chauffeurs die enkel naar hun gps kijken. Het probleem is dat de bestuurders
dit aan hun laars lappen. Die portieken zijn daar geplaatst om het fysiek nog eens extra
moeilijk te maken. Zelfs ondanks het feit dat die in een opvallende kleur geschilderd zijn en
dat er lichten op staan, zijn er nog chauffeurs die daar gewoon tegen rijden. Dat is onbe-
grijpelijk, maar het is realiteit. Het opzet van de politie is om ook op die locatie een ANPR
te plaatsen. Het is niet de bedoeling om dat te doen in functie van snelheid te meten, want
dan moet men er meer dan 1 plaatsen. Dat is vooral gedaan in het concept van een syste-
matiek om criminaliteitsfeiten of -fenomenen in kaart te brengen. Er is een vraag gesteld
aan AWV, niet aan de dienst Scheepvaart, want die hebben er eigenlijk niets mee te maken.
Die zijn niet bereid om dat te doen, voorlopig nog niet, want dat is voor hen geen prioriteit.
Dat betekent dat de ANPR die daar komt vooral het toezicht moet doen in het kader van cri-
minele fenomenen, omdat die vooral gelinkt zijn aan databanken. Het systeem van het flit-
sen gaat men daar niet voorzien, omdat dat niet in de prioriteiten van snelheidsregimes is
opgenomen. Het punt van meten van hoogtes is nog geen mogelijkheid bij de ANPR’s. Er
wordt in ieder geval een ANPR geplaatst. Men zal dat opvolgen, samen met AWV, die daar
nu geen prioriteit aan geven. Hij neemt aan dat dit toekomstgericht meer en meer aan bod
zal komen. Op het niveau van de gouverneur is een coördinatiecel rond die ANPR’ s opge-
richt om de uitbouw ervan te coördineren. Het is nuttig dat men zowel met het Vlaams
gewest, het federale als de verschillende gemeenten afstemt waar er geplaatst zullen
worden, om zowel een overlapping als blinde vlekken te vermijden. Het feit is dat er een
aantal gemeenten zijn die daar niet achter staan en die de privacy veel belangrijker vinden
dan het registreren. Alle gemeenten zitten dus niet op 1 lijn. AWVV heeft ook gevraagd
om daar veel controle te doen. Men kan dat daar echter niet permanent doen. Volgens de
korpschef heeft men daar al tal van pv’s gemaakt. Het plaatsen van 1 ANPR gaat het pro-
bleem daar dus niet oplossen.
Raadslid Vangheel zegt dat men dat toch kan oplossen met daar een oog op te plaatsen.
Telkens als daar iemand voorbijkomt met een nummerplaat die geseind is, kan dit doorge-
seind worden.
De burgemeester antwoordt dat dit niet zo is, omdat de techniek van ANPR gericht is op
nummerplaten. Het meten van hoogte e.d. zit daar niet in. Als men daar vooraf werd gefo-
tografeerd, dan is men wel gefotografeerd, maar dat is nog geen bewijs dat men een over-
treding begaan heeft.
Externe firma voor het sneeuwvrij houden van fietspaden (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) zegt dat de gemeente voor de volgende 3 winters een akkoord
heeft met een firma om de fietspaden sneeuwvrij te houden. Hij heeft daar eens achter
geïnformeerd en dat kost eigenlijk best veel geld. Kan de gemeente dat niet zelf doen?
Heeft men daar geen personeel of materiaal voor? Kan men dat niet uitbesteden aan on-
dernemers hier in Mol zelf? Zoals men nu bv. doet met die netheidsverantwoordelijken.
Men maakt een akkoord met een bepaalde firma om bv. 20 à 30 km fietspaden sneeuwvrij
te maken in hun buurt als ze worden opgebeld, natuurlijk tegen een vergoeding.
Schepen Schoofs (Open vld) antwoordt dat dit met een openbare aanbesteding gegund
werd. Het stond alle Molse ondernemers vrij om daar op in te tekenen. Hij denkt dat ze de
voorsprong die zij hebben door de afstand in dat geval hadden kunnen benutten. Iedereen
mag meedoen aan een dergelijke gunning. Men stelt vast dat dit toch wel wat specialis-
tenwerk wordt, dat er maar een paar firma’s zijn die daar ervaring in hebb en en die dat ook
voor meerdere besturen doen. De gemeente zelf was voor dit specifieke werk - het gaat
over de vrij liggende fietspaden en niet over de aanliggende fietspaden - waarvoor men
specifiek materiaal moet hebben, niet uitgerust. Men heeft wel van die kleine borstel-
voertuigjes, maar die zijn niet uitgerust voor dit werk. Die hebben niet de mogelijkheid om
er een pekelvat op te monteren. De voertuigen die nu ter beschikking worden gesteld met
chauffeur door de firma Krinkels, dat is de firma die uiteindelijk de gunning heeft binnen-
gehaald, hebben die mogelijkheid wel. Die zijn speciaal voor dergelijk werk uitgerust. Die
hebben vooraan een borstel, waardoor ze extra als borstelwagen gebruikt worden. De
wagens van de gemeente zijn destijds als borstelwagen aangekocht. Men heeft die destijds
ingezet voor die vrij liggende fietspaden, maar eigenlijk zijn die daar niet voor uitgerust.
Het gaat om temperaturen die dikwijls ver onder de 0 graden liggen, en die voertuigen zijn
zonder verwarming. Voor dit soort van werk moest men op den duur bijna Chinese vrijwilli-
gers gaan zoeken, omdat het geen aangenaam werk is. Men heeft ervoor geopteerd, in
overleg met de dienst, om daar specialisten voor in te schakelen. Het raadslid zegt dat dit
duur is, maar volgens hem valt dit redelijk mee. De prijzen werden bezorgd aan het raads-
lid. Hij denkt dat de firma daar op dit moment weinig of niets aan verdient, als ze al geen
verlies maken. Men moet 750 euro betalen voor het ter beschikking stellen van 3 voertui-
gen. Zij hebben moeten investeren in die voertuigen, die voertuigen moeten afgeschreven
worden. Hij denkt dat dit een goed contract is. Die firma moet binnen bepaalde tijdsbe-
stekken paraat zijn om uit te rukken. Binnen het uur moeten zij op de baan zijn, in het
holst van de nacht, in het weekend, dus op elk moment. Hij vindt dit zeker verantwoord,
wetende dat dit eigenlijk bedoeld is voor de veiligheid van onze fietsende jeugd.
Raadslid Vangheel merkt op dat zijn fractie ook voor de veiligheid van de fietsers is. Hij
heeft via Google naar deze firma gezocht, en dan komt hij uit in Londerzeel. Dat ligt op
bijna 1 uur rijden van hier.
Schepen Schoofs stelt dat er 6 firma’s werden aangeschreven. Het stond andere firma’s vrij
om zich kandidaat te stellen. Er waren er die zich al spontaan hadden aangeboden. Het is
een markt waarin maar enkele spelers gespecialiseerd zijn. Deze firma doet dat voor meer-
dere gemeentebesturen en die firma stalt de voertuigen bij het gemeentebestuur. De be-
trokken firma moet ook personeel zoeken hier in de streek om aan de voorwaarde om bin-
nen het uur uit te rukken te kunnen voldoen. Hij denkt dat dit een goede zaak is. Nog een
betere zaak is dat men een zachte winter gehad heeft. Voor de volgende winter is men
klaar om de taak goed aan te pakken.
Aanmoedigen van horeca en winkeleigenaars om hun pand zo toegankelijk mogelijk te maken (Wendy Soeffers)
Raadslid Soeffers (N-VA) zegt dat zij tijdens de gemeenteraad van 27 mei vorig jaar al eens
aangebracht heeft dat er heel wat knelpunten zijn. Zijn die knelpunten ondertussen al
geïnventariseerd? Welke zijn die knelpunten? Is er al een actieplan opgesteld omtrent dit
probleem? Omdat men ondertussen al een jaar verder staat, vraagt zij zich af hoe ver men
hierin stond.
Schepen Deckx (sp.a) antwoordt dat zij de suggesties van het raadslid zeer ernstig neemt,
want dat is een belangrijk gegeven. Zij heeft dit besproken tijdens de adviesraad Lokale
Economie. Dat kan men terugvinden in het verslag van juni. Daar is van gedachten gewis-
seld met de aanwezigen. Het was heel duidelijk dat de mensen die daar aanwezig waren
echt wel open staan om mindervaliden, slechtzienden, slechthorenden, … een zeer goede
dienstverlening te geven. Zij gaan daar zo ver in mee als ze kunnen. Als bv. de paskamer
niet voldoet, mogen zij op sommige plaatsen in het privé-vertrek van de winkel om iets te
passen. Om verder gevolg te geven aan die vraag is ook gevraagd om niet te beginnen
met het aanbrengen van stickers bij zaken die in orde waren, want dat vond de meerder-
heid die daar aanwezig was stigmatiserend. Er is afgesproken dat de leden van de hande-
laarsvereniging de oproep ter bespreking zouden meenemen. Zij heeft daar nog geen
terugkoppeling van gehad. Zij neemt aan dat zij in het najaar al eens samen zijn geweest,
maar zij heeft van hen nog niet vernomen of zij daar al dan niet een standpunt over inge-
nomen hebben. Zij zal bij de volgende adviesraad daar zeker naar informeren en dan kan
men verder bekijken wat men nog kan ondernemen. Het is zeker niet vergeten, het wordt
met de nodige aandacht behandeld.
Raadslid Soeffers vindt het goed dat iedereen daarvoor open staat, maar dat vraagt volgens
haar toch ook wel wat begeleiding, want niet iedereen heeft hier de nodige knowhow over.
Waar kunnen die mensen daarvoor terecht als er een probleem vastgesteld wordt? Is dat
dan bij het gemeentebestuur?
Schepen Deckx antwoordt dat ze altijd terechtkunnen bij de dienst. Zij denkt dat het goed
is om af te wachten. Als er niets komt, zal men de problematiek zelf terug op de agenda
moeten zetten en bekijken hoe men er verder mee omgaat. Er was zeker en vast bereid-
willigheid, dus zij hoopt dat er vanuit de handelaarsvereniging snel een feedback gaat ko-
men. Dan kan men zien of een actieplan desgevallend nodig is, in samenwerking met de
dienst Welzijn.
Schepen Celen (sp.a) denkt dat men ook de doelgroep hier zo nauw mogelijk bij moet be-
trekken. In de schoot van de adviesraad voor personen met een handicap is er een werk-
groep ‘toegankelijkheid’ in oprichting. Het is ook aan die werkgroep om de problematiek
mee op te en eventueel richtlijnen pashokjes, … de gaten te houden.
Raadslid Belmans (N-VA) zegt dat bijna alle bushaltes in Mol wel een opknapbeurt kunnen
gebruiken. Voorziet de gemeente in een onderhoud daarvoor? Zijn er plannen om die hal-
tes een beetje properder, veiliger en praktischer in te richten? Het is belangrijk om mensen
aan te sporen om het openbaar vervoer te gebruiken. Als dan die haltes in orde zijn, nodigt
dat uit om het openbaar vervoer te gebruiken. Voor de mobiliteit en voor het milieu zou dat
een goede zaak zijn. Als ze goed geïnformeerd is, betaalt de gemeente slechts 25% van de
halte-accommodatie en het Vlaams gewest 75%. Zij stelt voor om aan heel wat haltes fiet-
senstallingen te voorzien - beugels waaraan men 2 fietsen kan vastmaken en veilig stallen.
Die kosten zouden oplopen tot 25 euro per beugel, btw en betonsokkel inbegrepen. Dat is
dus niet echt heel veel. Zij heeft alles eens in het oog gehouden als zij van Mol naar Turn-
hout rijdt. In Retie staan bij elke halte een wachthokje met daarnaast een fietsvoorziening.
Het oogt volgens haar fraaier als de mensen hun fiets kunnen zetten op een plaats die
ervoor voorzien wordt. Dat is niet overal echt nodig, maar zij vraagt om het toch te doen
daar waar mogelijk is en waar het nodig is. Men zou ook de fietsers kunnen uitnodigen of
oproepen om hun stallingswensen kenbaar te maken.
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat men als gemeente een overeenkomst heeft met de
firma Decaux. Het overgrote deel van onze bushaltes valt onder die overeenkomst. Die fir-
ma zorgt voor de infrastructuur en in ruil daarvoor mag zij reclame plaatsen op die bus-
haltes. De gemeente betaalt daar niets voor. Die firma gaat zeer regelmatig langs om te
kijken of die bushaltes netjes zijn. Zij doet dat zeer vaak, normaal om de 2 weken. Het is
zelfs zo dat meestal, als er bv. glasbraak is, men daar sneller bij is dan dat een burger het
gemeld heeft. Er zijn ook al heel wat fietsenstallingen geplaatst, ook hier in Mol. Bv. op de
Turnhoutsebaan.
Raadslid Belmans merkt op dat er op de Turnhoutsebaan zelfs plaatsen zijn waar de fietsen
privé moeten geplaatst worden, bv. bij mensen op een terras.
Schepen Vanhoof stelt voor dat het raadslid die plaats dan eens exact doorgeeft. Het over-
grote deel van de bushaltes valt onder de overeenkomst met Decaux. De gemeente heeft
ook bushokjes die men zelf aangekocht heeft. Dat zijn degenen waar geen reclame op-
hangt. Die zijn inderdaad voor 75% gefinancierd door de hogere overheid. Hetzelfde geldt
ook voor Daar is de voorbije jaren ook al in
geïnvesteerd, maar men zal dat nog moeten verderzetten.
Schepen Schoofs (Open vld) zegt dat de ervaring hem toch leert dat het niet zo evident is.
Niet elke locatie voorziet de ruimte om fietsenstallingen te voorzien. Men moet bv. rekening
houden met de stoepen die altijd een minimum vrije doorgang moeten hebben van 1,5 m.
Als men het bushokje moet plaatsen, dan heeft men dikwijls geen extra ruimte meer naast
het voetpad. Niemand wil een bushokje voor zijn of haar deur. Hij kan straten opnoemen
waar men jarenlange discussies gehad heeft omdat de mensen dat bushokje niet voor hun
deur wilden. Dat belemmert misschien inderdaad de vrijheid op een perceel om op en af te
rijden, … Dat is dus niet echt zo evident, en hij wil daar toch en ig begrip voor vragen, om
bij elk bushokje in de onmiddellijke nabijheid fietsenstallingen te voorzien.
Raadslid Belmans denkt dat er wel plaatsen zijn waar het kan en waar er nu ook geen
staan.
Schepen Vanhoof denkt dat men het moet objectiveren en eens moet kijken waar er geen
staan en dat eens op plan zetten.
Externe poetsdienst voor schoonmaak scholen (Andre Verbeke)
Raadslid Verbeke (N-VA) wil het nog eens hebben over die externe poetsdienst. Hij heeft
gelezen in het verslag van het schepencollege van 29 januari dat er weer een gunning is
voor goedkeuring en lastvoorwaarden t.w.v. 10.581 euro. Vorig jaar is er een software pro-
gramma gekocht door de gemeente met de bedoeling de poetsdiensten te gaan organise-
ren. Hij dacht ook met de bedoeling van zo weinig mogelijk externe hulp daarbij te gaan
voorzien. Nu ziet hij dat er voor de school van Ezaart weer extra beroep moet gedaan wor-
den op Arion Cleaning Services. Kan dit echt niet in eigen beheer? Ten 2e heeft zijn fractie
daar vorig jaar toch wel haar bezorgdheid geuit over de financiële toestand van Arion
Cleaning Services, omdat er toen een dagvaarding was bij de arbeidsrechtbank. Omdat er
nu opnieuw gegund wordt aan die firma wil hij vragen of er rekening gehouden is met de
bezorgdheid die men vorig jaar geuit heeft.
Schepen Schoofs (Open vld) antwoordt dat de gunning waar het raadslid nu naar verwijst
eigenlijk een gunning is die een alleenstaand geval is. Men had de school Ezaart al quasi
helemaal uitbesteed. Er was nog 1 personeelslid, waarvoor men begrip had omdat het een
personeelslid was met een lange staat van dienst en die enorm betrokken was bij de wer-
king van de school. Het betrokken personeelslid heeft te kennen gegeven dat ze wenst te
stoppen met werken. Men heeft het bestaande contract in Ezaart uitgebreid voor 1 poets-
vrouw of -man. Hij denkt dat men daarmee een mooi afgewerkt pakket heeft wat poetsen
betreft. Men heeft ondertussen een heel parcours afgelegd met de firma. Hij verheelt niet
dat het niet evident is. Er zijn wat kinderziektes geweest, maar de firma heeft steeds ge-
probeerd om aan een kwaliteitsnorm te voldoen, die ook in het bestek voorzien is. Dat
blijkt ook uit de evaluatie, die nu op het schepencollege komt en waarin men heel wat posi-
tieve punten kan aantreffen. De vertegenwoordigers van de scholen hebben daar een
klanttevredenheid opgegeven die zeer hoog ligt. Die ligt voor alle scholen boven 75%. Het
bundel is samengesteld en komt naar het college. Hij neemt aan dat het nadien ook ter in-
zage zal liggen van de gemeenteraadsleden. Hij denkt te mogen zeggen dat de firma naar
de eisen van de gemeente toe zeer inschikkelijk is geweest om bij te sturen. 1 ding heeft
hij geleerd, maar dat geldt niet alleen voor poetsen, maar voor alle mensen, nl. dat waar
mensen werken, mensen fouten maken. Dat geldt zowel voor externen als voor internen.
Hier hadden mensen minder gepresteerd, de firma heeft daarop gevat gereageerd. Maar
ook in onze eigen organisatie zijn er mensen die niet altijd het gepaste rendement halen.
Wat het poetsen betreft, is het software programma een heel goede hulp geweest voor het
bepalen van de workload, voor het bepalen van het poetsprogramma, om te inventariseren
hoe de mensen werken en wat hun rendement is, om zo de kwaliteit van het poetsen te
verbeteren. Er is ook heel wat geïnvesteerd in het aanleren van een betere poetstechniek.
Hij denkt dat men daarmee op de goede weg is. Of daar alles mee uitgeklaard is en of alle
problemen daarmee van de baan zijn, dat is niet zo. Men mag niet vergeten dat jarenlang
mensen een bepaald poetssysteem hebben toegepast. Daar na jaren een wijziging in aan-
brengen, loopt niet van een leien dak, dat is een veranderingsproces. Men heeft in overleg
met de diensten gevraagd om dat vastberaden en correct toe te passen, maar om in de
mate van het mogelijke ook rekening te houden met de wensen van de mensen die poet-
sen. D.w.z. de werktijden proberen te schikken, zodanig dat er toch wel enige soepelheid is
en ze niet altijd ’s morgens vroeg moeten vertrekken, want ze hebben ook een gezinsleven.
Men probeert met zoveel mogelijk zaken rekening te houden, maar men probeert ook
efficiënt te werken met de mensen in eigen regie. Het is een veranderingsproces dat
ingezet is en dat gunstig evolueert, maar dat gestaag gaat. Men probeert dat te doen door
niet met de vlag vooruit te lopen en niemand te laten volgen, maar door iedereen mee in
dezelfde richting te krijgen. Men werkt op dit moment met vaste inzet van mensen op vas-
te poetsdiensten. Het is nu ook zo dat wanneer er iemand afwezig is, er iemand uit de vlin-
derploeg wordt ingezet. Door de software, door de inventarisatie en door de automatisatie
van het werk is het op dit moment mogelijk om op elk moment iemand te vervangen door
iemand van de vlinderploeg. Dat is een systeem dat men heeft moeten implementeren in
de eigen manier van werken. Dat heeft een aansturing gevraagd door de persoon die men
hier 2 jaar geleden voor heeft aangenomen, het logistiek hoofd van de poetsdienst. Men
merkt dat dit veranderingsproces zijn vruchten begint af te werpen. Hij denkt dat men op
de goede weg bezig is, ook met de externe uitbesteding. Voorlopig houdt men dit systeem
zo aan, omdat men merkt dat er ook op de arbeidsmarkt problemen zijn om passend poets-
personeel te vinden. Op deze manier spreidt men een beetje het risico tussen het uitbe-
steed werk en het werk in eigen regie. Dit zal zeker naar de toekomst verder moeten opge-
volgd worden.
Raadslid Verbeke vindt dit een heel mooie uitleg, maar hij heeft eigenlijk geen antwoord ge-
had op zijn vraag. Hij heeft gevraagd of het de bedoeling is meer en meer extern te doen
of gaat men meer en meer in eigen beheer doen.
Schepen Schoofs stelt dat hij zijn betoog duidelijk heeft afgesloten met te zeggen dat men
met deze ingeslagen weg verder gaat. Men heeft op dit moment een ideale mix tussen een
uitbesteed pakket en een pakket in eigen regie. Als men de mensen in eigen regie al het
poetswerk wil laten doen, dan moet men dat veranderingstraject nog verder implementeren
en moet men ervoor zorgen dat het intern werksysteem nog verder verbeterd wordt. Dat is
een veranderingstraject en dat neemt tijd in beslag en verdient wellicht nog verdere opvol-
ging en evaluatie.
Raadslid Verbeke informeert naar de financiële toestand van die firma Arion Cleaning
Services die hij al eerder aangekaart heeft.
Schepen Schoofs antwoordt dat hij het niet gepast vindt om tijdens de openbare vergade-
ring van de gemeenteraad over de situatie van een privé bedrijf te praten. Hij wil dat even-
tueel wel in de geheime zitting doen.
Raadslid Verbeke merkt op dat dit vorige keer blijkbaar geen probleem was toen dit werd
aangekaart.
Schepen Schoofs meldt dat deze firma volledig in orde is. Als het raadslid daar verder op
wil ingaan, vindt hij dat dit in de geheime zitting moet besproken worden.
Raadslid Verbeke vraagt om daar straks in de geheime zitting dan verder over te praten.
Afwijking geluidsnorm voor fuiven en andere evenementen (Andre Verbeke)
Raadslid Verbeke (N-VA) zegt dat het schepencollege soms afwijkingen op de geluidsnorm
voor fuiven en andere evenementen toestaat om van 85dB te verhogen naar 95dB. Hij kan
zich voorstellen dat het voor fuiven plezanter is als het wat luider staat. Kan dit niet gekop-
peld worden aan meer preventie? Als men weet dat men bij een geluidsnorm van 91dB na
een kwartier al gehoorschade kan oplopen, als men weet dat uit een studie van de univer-
siteit van Antwerpen blijkt dat bijna 80% van de jongeren vertelt dat zij na een dagje uit-
gaan gehoorhinder hebben en dat er 20% van de jongeren al permanent hinder heeft van
het gehoor, stelt hij zich de vraag of men als gemeente bij het toestaan van een verhoging
van het aantal dB daar ook een luik preventie aan kan koppelen. Men kan de organisatoren
bv. verplichten om oordopjes ter beschikking te stellen of het kenbaar te maken op affiches.
Kan er niet eens rond tafel gezeten worden om daar eventueel een reglementering voor op
punt te zetten.
Schepen Van Rompaey (N-VA) antwoordt dat als er aanvullende maatregelen kunnen geno-
men worden, hij voorstelt hierover een gesprek aan te gaan. Hij wil kort verwijzen naar
initiatieven die er al geweest zijn. Voor fuiven in de hoogste categorie, nl. categorie 3, is
het sowieso wettelijk een verplichting dat er oordopjes ter beschikking worden gesteld. In
fuiven van categorie 2 is dat niet zo, dus dat zou mogelijk een maatregel kunnen zijn die
men kan bekijken. Verder stelt de gemeente heel wat informatie ter beschikking via haar
website over wat organisatoren preventief kunnen doen om te anticiperen op dat probleem.
In 3e orde heeft de jeugddienst bij de start van de nieuwe regeling ook een heel uitgebreide
informatiesessie georganiseerd over de nieuwe regeling. Men heeft vanuit het gemeente-
bestuur ook alle organisatoren aangeschreven, en tenslotte gaat men in categorie 3 zeker
verder dan hetgeen de wetgeving ons verplicht, nl. dat registratiegegevens in principe be-
schikbaar moeten zijn en bijgehouden moeten worden. De gemeente Mol heeft beslist om
aan de organisatoren te vragen die gegevens binnen te brengen bij de gemeente, zodat
men toch ook een beetje druk kan zetten dat hetgeen wat vergund is ook gevolgd wordt.
Als er suggesties zijn die men mee kan verwerken in de vergunningen, wil hij dat heel
graag met zijn collega van preventie en met het raadslid verder bekijken.
Project 'Commerciële Inspiratie' (Nicole Smets)
Raadslid Smets (N-VA) zegt dat haar vraag betrekking heeft op een brief van Unizo die het
gemeentebestuur begin januari ontvangen heeft. Unizo doet een dringende oproep om de
lasten op de ondernemers minstens te bevriezen en deze waar nodig te verlagen als het
mogelijk is. Het is duidelijk dat de N-VA-fractie al meerdere malen haar ongenoegen heeft
geuit i.v.m. die extra belasting van 100.000 euro per jaar die de ondernemers zouden moe-
ten betalen volgens het meerjarenplan. Ook de negatieve houding tegenover het voorstel
van de afschaffing of de gedeeltelijke afschaffing van de drijfkracht baart hen een beetje
zorgen voor wat betreft het ondernemersvriendelijk maken van onze gemeente. Unizo
schrijft in die brief dat men start met het studiebureau WES en met de steun van de
Vlaamse overheid aan het project ‘Co mmerciële inspiratie’. Het zou een trajectbegeleiding
zijn van detailhandelaars, horeca en diensten voor de vernieuwing van hun zaak. Het ka-
dert in de zorg voor de kernversterking zoals voorzien in de Vlaamse winkelnota. Werd hier
al voor ingeschreven? Zijn er gesprekken aan de gang met Unizo om te zien of dit interes-
sant is voor onze gemeente of niet?
Schepen Deckx (sp.a) denkt dat men het 1e deel van de inleiding van het raadslid hier tij-
dens vorige sessies al uitgebreid besproken heeft en dat men daar niet echt op terug moet
komen. Wat betreft het project ‘Commerciële inspiratie’ , heeft de gemeente daar inderdaad
briefwisseling over ontvangen. Men heeft die brief ook geagendeerd op de adviesraad loka-
le economie om te zien wat de houding was van de adviesraad, waar mensen van Unizo
aanwezig waren. Daar is als resultaat uitgekomen dat men er als gemeente best niet aan
deelneemt, omdat er in het verleden een project gepresenteerd is dat bijzonder slecht is
afgelopen en waar handelaars en ondernemers die daaraan deelgenomen hebben zich dat
serieus beklaagd hebben, en waar door de tussenkomst van de vorige schepen van lokale
economie bekomen is dat die mensen hun geld teruggekregen hebben. Binnen de advies-
raad lokale economie was er heel weinig enthousiasme en uit die ervaring had men als ge-
meente ook geen zin om daarop in te schrijven. Men heeft dat wel opgenomen in de
nieuwsbrief naar de ondernemers toe, zodat zij allemaal individueel de keuze konden
maken.
Raadslid Smets informeert of dat vorige project een gelijkaardig project was.
Schepen Deckx antwoordt dat het een ander project was. Zij heeft het vorige project niet
meegemaakt, maar voelde wel aan dat het slecht afgelopen was.
Overschrijdingen openbare aanbestedingen (Nicole Smets)
Raadslid Smets (N-VA) zegt dat als men de verslagen van het schepencollege bekijkt, men
regelmatig merkt dat er overschrijdingen zijn van de bestelbedragen. Op 22 januari ziet
men daar een gunning voor rioleringswerken voor de Roggestraat, Hopstraat, Heibloem-
straat, Belsebaan, Korenhoeven en Beukenhoflaan. Daar zou een overschrijding geweest
zijn met 49.873,77 euro. Kan daar een verklaring voor gegeven worden?
Schepen Schoofs (Open vld) antwoordt dat als men het voorleest zoals het raadslid doet,
men inderdaad zou denken dat dit een groot bedrag is. Voor alle duidelijkheid zegt hij dat
dit een project is dat de gemeente in samenwerking met de gemeente Balen uitgevoerd
heeft en waarvan slechts 1 straat op Mols grondgebied ligt. Men heeft daar dus een sa-
menwerkingsakkoord voor afgesloten met de gemeente Balen. Het is enkel de Beukenhof-
laan die deel uitmaakt van dat project en die op Mols grondgebied ligt. Dat is een bedrag
dat toch wel moet genuanceerd worden, want dat was een overschrijding voor het project,
waar de gemeente slechts ten dele een bedrag op het Molse conto moest schrijven. Dat
project is gegund voor meer dan 1,5 miljoen euro, en het aandeel van Mol daarin was
105.000 euro. Uiteindelijk was er een meerwerk ten laste van de gemeente Mol ten be-
drage van 20.000 euro. Alle verrekeningen zijn zeer redelijk en van aard dat zij niet konden
voorzien worden in het project. Hij moet ook meedelen dat verrekening nr. 6, post 170 uit
de opmetingsstaat, de rechtzetting betreft van een fout in het aanbestedingsdossier. Dat is
een post die foutief bij de gemeente Balen was toegewezen en die aan de gemeente Mol
moest toegewezen worden. Dat is een bedrag dat extra in dat bedrag van 20.000 euro zit,
maar dat gebaseerd is op een fout in het aanbestedingsdossier. Dat is rechtgezet bij de
verrekening. Men mag hier spreken van een redelijke uitvoering en een redelijke verhoging
van het aanbestedingsbedrag.
Raadslid Smets denkt dat men de berekeningen toch terug opnieuw moet maken. Als zij de
meeruitgaves optelt zit zij echt wel op 50.000 euro en niet op 20.000 euro.
Schepen Schoofs stelt dat hij een detail heeft van de berekening die hem vandaag door de
werfopzichter overhandigd werd. Hij wil die samen met het raadslid overlopen, want hij wil
dat correct doen, maar dat gaat dan wel even duren.
Schepen Schoofs overloopt vervolgens de berekening in detail.
Raadslid Smets zegt dat ze rekening gehouden heeft met 30.000 euro meerprijs voor het
kruispunt van de Brandstraat.
Schepen Schoofs verduidelijkt dat dit niet in hogergenoemde werken zit.
Raadslid Smets zegt dat dit in hetzelfde verslag stond. Dat gaat niet over die rioleringswer-
ken, maar dat gaat wel over een overschrijding van de uitgaven.
Schepen Schoofs vraagt zich af wat men hier aan het doen is. Dit is een totaal ander werk
dat niets met het voorgaande te maken heeft. Hij wil toch even duidelijk stellen dat de
rioleringswerken een meerwerk zijn van 20.000 euro en geen cent meer of minder.
Raadslid Smets (N-VA) zegt dat ze 2 recente krantenartikels heeft over de leegstand, nl.
van 15 januari en 15 februari. Zij leest daarin dat de gemeente Mol het winkelgebied
anders wil gaan afbakenen en dat winkelstraten ‘bel eefstraten’ moeten zijn. Momenteel zou
er een uitgroei zijn rond ’t Getouw. Wat wordt hiermee bedoeld?
Schepen Deckx (sp.a) antwoordt dat zij die artikels niet zelf geschreven heeft, want dan zou
het misschien duidelijker geweest zijn. Leegstand is iets wat haar al gedurende een aantal
jaren dwarszit. Zij heeft daar vanop de oppositiebanken regelmatig over tussengekomen,
maar door de jarenlange ervaring weet zij ook dat het geen eenvoudig probleem is om op
te lossen. Niettegenstaande moet men er als gemeentebestuur waakzaam voor zijn en pro-
beren om er iets aan te doen. Zij heeft ook dit item besproken op de adviesraad lokale eco-
nomie. Zij hebben over gedachten gewisseld over het feit dat die leegstand in Mol evo-
lueert, en niet in de goede richting. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat er
meer en meer winkelvloeroppervlakte gecreëerd wordt, dat bepaalde winkels zich verplaatst
hebben en dat het niet evident is om de vrijgekomen plaats altijd onmiddellijk in te vullen.
Wat heeft men daar uiteindelijk afgesproken? Het zou goed zijn als men een zicht zou krij-
gen op de oorzaken waarom een eigenaar zijn pand niet verhuurd kan krijgen. Men heeft
natuurlijk een leegstandsregister, maar men wou echt heel nauwkeurig werken. De werk-
nemer van de dienst Lokale Economie is met het register in de hand de centrumstraten in-
getrokken en heeft gekeken of de informatie die men had nog optimaal was. Dan heeft
men brieven geschreven naar alle betrokkenen die men heeft kunnen traceren. De 1e ver-
gadering met die betrokken eigenaars over de leegstand gaat door op 4 maart a.s. On-
dertussen zijn er al heel wat positieve reacties binnengekomen. Zij hoopt dat men daar tot
goede bevindingen kan komen en dat men dan kan inventariseren en bekijken wat de
mogelijke kunnen creëren’ de van
Castermans, die hier komen spreken is op het ondernemersevent. Zij heeft gezegd dat een
winkelstraat niet louter meer mag bestaan uit winkels. Daar moet meer te beleven zijn, dat
moeten echte beleefstraten worden. Daar wordt mee bedoeld dat men kan winkelen, maar
dat daar ook plaats is om te wonen. Dat is hier in Mol ongetwijfeld zo, er is heel wat bewo-
ning in ons centrum. Maar er moet ook wel eens iets te beleven zijn. Daarvoor organiseert
zowel de handelaarsvereniging als de gemeente Mol wel eens een evenement. Misschien
kan men dat nog uitbreiden. Zij heeft samen met de schepen van cultuur zeer binnenkort
een overleg met de organisator van het straatkunstenfestival op het Zilvermeer. Men gaat
kijken wat daar uitkomt en of men daar nog nieuwe ideeën kan opdoen, die dan nog moe-
ten besproken worden binnen het schepencollege. Er wordt daaraan alleszins gewerkt. Als
men nieuwe wandelpaden creëert, houdt men bij de dienst Toerisme rekening met het feit
dat het heel belangrijk is dat die wandelpaden ook via het centrum gaan. Men heeft de
wandeling met die zorgt men ook aan kind -
vriendelijke wandeling langs het centrum, die wellicht in april zal geopend worden, en die er
ook voor gaat zorgen dat er nog meer mensen naar het centrum getrokken worden. Wat
heeft zij bedoeld met ‘men gaat stilaan een ander centrum krijgen’? Men ziet heel duidelijk
de evolutie. De Kloosterstraat, richting parking ’t Getouw is sinds langere termijn al een
winkelstraat geworden en dat blijft ook zo. Maar men ziet sinds enkele jaren dat ook in de
richting van het Rondplein er steeds meer en meer winkels ingepland worden. Met de rea-
lisatie van de nieuwbouw op de site van de oude muziekschool, zal die trend daar wellicht
nog verdergezet worden. Dan is de vraag of men richting de Markt en richting station de-
zelfde lengte van winkelstraat gaat behouden, of moet men daar toch eens gaan denken
dat dit stuk misschien wel iets te lang is. Misschien moet men daar wel ergens terug een
woonfunctie aan koppelen. Wat voor haar heel belangrijk is - maar daar heeft ze op dit
ogenblik geen zicht op - is de oude rijkswachtkazerne in de Statiestraat, waar de politie-
diensten voorlopig nog ondergebracht zijn. Zij denkt persoonlijk dat dit een knik geeft in de
straat. Zij gaat er vanuit dat wanneer het nieuwe gebouw voor de politie gerealiseerd
wordt en die kazerne verkocht zal worden, er desgevallend ook daar winkelaanbod kan ko-
men. Zo kan die straat terug een geheel worden. Men gaat ook in het RUP-centrum kijken
hoe men daar verder mee moet omgaan. Het lijkt haar niet zo onlogisch om na te denken
of men er de lengte van die straat moet aanhouden of moet men daar misschien op een
andere manier mee omgegaan.
Raadslid Smets vindt het heel mooi en positief dat er evenementen georganiseerd worden,
maar als men spreekt over de leegstand zelf, om die aan te pakken, over welke oplossingen
spreekt men dan? Dat heeft bv. weinig te maken met wandelingen die georganiseerd wor-
den door het centrum.
Schepen Deckx antwoordt dat zij daar niet zo zeker van is. Het is nu goed dat men eerst
het gesprek voert en peilt naar de ervaringen van de eigenaars, van de verhuurders en van
de geïnteresseerden die naar de vergadering zullen komen, en kijken naar wat zij ervaren
als mogelijke oorzaken van de leegstand en ook mogelijke oplossingen. Zij denkt persoon-
lijk dat een ondernemer, een handelaar kiest voor een centrum waar het aantrekkelijk is om
een winkel te houden. Waar hij verwacht dat er veel mensen gaan komen en hij iets zal
kunnen verkopen. Dan moet men er ook voor zorgen dat die mensen wel degelijk aange-
trokken worden. De handelaars doen dat voor een heel groot gedeelte zelf, want ze heb-
ben allemaal attractieve winkels, mooie producten, een gevarieerd aanbod, … . Dat is al een
hele stap in de goede richting. Volgens de uitleg van Greet Castermans zal men meer moe-
ten doen dan enkel en alleen mooie winkels hebben. Men moet daar extra op inzetten. Als
Mol floreert, als mensen voelen dat het hier goed draait, zal men ook meer geneigd zijn om
hier een winkel te beginnen. In die zin lijkt haar dat verband zeker en vast aangetoond.
Raadslid Smets vraagt of het mogelijk is om het verslag van die vergadering van 4 maart te
bekomen.
Schepen Deckx antwoordt dat dit verslag zal worden overgemaakt.
Rapport van de provincie Antwerpen over de detailhandel in haar gemeenten (Paul Janssen)
Raadslid Janssen (N-VA) zegt dat dit een beetje aansluit bij de voorgaande vraag. Het is
misschien interessant om dit punt eens aan te halen. Er is vorige maand een rapport uit-
gekomen over de grensoverschrijdende detailhandel en de koopvlucht. Er zijn volgens het
rapport 31.300 bezoeken geweest vanuit Mol naar de grensstreek met Nederland. De
besteding was ± 150 euro per bezoek. De koopvlucht bedroeg ± 5 miljoen euro. Dit is een
rapport dat gedeeltelijk werd gebaseerd op een telefonische rondvraag met 3.000 onder-
vraagden. De belangrijkste bezoekmotieven zijn dat er een beter en goedkoper aanbod is.
Het winkelaanbod per 1.000 inwoners ligt voor Mol onder het gemiddelde, over die 18 ge-
meenten waarvan sprake in het rapport. De leegstand, wat een gemiddelde is van ± 6,5 à
6,8% over die 18 gemeenten is in Mol 13,5%. Dat is ± tweemaal zo hoog als het gemid-
delde. In rapport er pagina’s aan het staan
enkele aanbevelingen, maar ook vragen. Wat kan Mol doen om die koopbinding te besten-
digen en te versterken? Heeft de gemeente een winkelbeleidsplan dat hierop kan inspelen?
Hij heeft gezocht op de website van de gemeente Mol, en daarop heeft hij geen winkelbe-
leidsplan gevonden.
Schepen Deckx (sp.a) antwoordt dat zij zelden iemand zo selectief heeft weten lezen. In
Mol, voor de dagdagelijkse goederen, is de koopbinding 95,8% voor de eigen inwoners.
Dat zijn bijna alle inwoners die hun dagdagelijkse goederen in Mol kopen. Dat is met kop,
nek en schouders en zelfs tot aan het middenrif boven het gemiddelde. Dat is een enorme
prestatie van de winkeliers, die absoluut benadrukt mag worden. Hetzelfde voor periodieke
goederen, waar Mol 71% scoort en enorm boven het gemiddelde uitkomt. Hetzelfde voor
horeca, waar Mol bijna 80% scoort en men bijzonder boven het gemiddelde uitkomt. En
ook zo voor cultuur. Het is enkel voor uitzonderlijke goederen dat de gemeente Mol op het
gemiddelde zit.
Raadslid Janssen zegt dat het over detailhandel gaat en niet over horeca en over grens-
overschrijdende detailhandel.
Schepen Deckx stelt dat wat het grensoverschrijdende gedrag betreft, men enkele weken
geleden naar de voorstelling van het rapport in Hoogstraten is geweest. Daar heeft men de
vergelijking gemaakt tussen 18 gemeenten die grenzen aan Nederland. Zij stelt vast dat
Hoogstraten en Ravels een koopvlucht van 8% naar Nederland hebben. Voor Arendonk en
Turnhout is dat 6%. Voor Stabroek is dat 5%, voor Wuustwezel 4%, …, voor Baarle -Hertog
3% en voor Mol 2%. Zij denkt dat in vergelijking met die gemiddelden, dat dit bijzonder
goed is. De cijfers die zij wel gevraagd heeft, maar die ze haar niet konden geven, en dat
vindt zij een zeer spijtige zaak, was hoeveel % van de Nederlanders wij in Mol ontvangen.
Zij denkt dat als men dat zou weten, men daar effectief van zou opzien. Als zij op een
zaterdagnamiddag rondkijkt naar de nummerplaten in ons centrum, zijn daar heel veel
Nederlandse nummerplaten bij. Zij denkt dat de gemeente Mol zeer goed scoort in die
oefening die door de provincie heel uitgebreid gemaakt is, en dat men duidelijk op de
ingeslagen weg verder moet gaan. Dat wil niet zeggen dat men niet waakzaam moet zijn
en niet kan verbeteren. Mol heeft op dit moment geen winkelbeleidsplan, maar men is daar
wel mee bezig. Men heeft het juist gehad over de leegstand. Dat is een fenomeen waar
men een oplossing voor moet vinden. Men inventariseert dat nu. Ook deze cijfers heeft
men heel deftig bestudeerd en bekeken en gekeken waar er eventueel nog knelpunten
zitten. Zodra alles bij elkaar is, zal men een sterkte-zwakte analyse maken en dan zullen
daar de nodige doelstellingen en acties aan gekoppeld worden. Zij heeft die rapporten ook
met heel veel aandacht bekeken en denkt dat zij de winkeliers en de mensen van lokale
economie proficiat moet wensen met de behaalde resultaten. Zij vindt dat fundamentele
kritiek geven daarop eigenlijk niet gepast is. Zij is heel tevreden met wat uit dat rapport
blijkt. Het verzorgingsgebied van de gemeente is zeer groot. Zelfs mensen uit Retie, die
evenzeer voor de stad Turnhout zouden kunnen kiezen, komen naar Mol.
Raadslid Janssen zegt dat het over grensoverschrijdend ging. In het punt dat hij hier naar
voor brengt heeft hij ook duidelijk gezegd dat de koopvlucht vanuit Mol naar Nederland
gaat aan de hand van het gemiddelde van 18 relevante gemeenten, maar dat het rapport
op enkele knelpunten wijst.
Schepen Deckx herhaalt dat het om 2% gaat. Als men dan ziet dat Hoogstraten 8% scoort,
denkt zij dat Mol goed bezig is.
Raadslid Janssen vraagt wat die 2% is. Staat dat in het rapport van de provincie?
Schepen Deckx antwoordt dat zij dat rapport bij zich heeft.
N-VA vraagt de hervatting van de fusiegesprekken tussen de ziekenhuizen van Mol en Geel (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) zegt dat de fusiebesprekingen tussen de ziekenhuizen van Mol en
Geel op 23 december afgesprongen zijn. N-VA Mol heeft direct een standpunt ingenomen
en betreurd dat die fusiebesprekingen afgesprongen waren. Men is onmiddellijk begonnen
met gesprekken met beide partijen van het ziekenhuis, van de directie van Mol en Geel.
MeMo heeft tijdens de gemeenteraad van januari een vraag gesteld over de betrokkenheid
van het schepencollege. Dat was heel beperkt. De bevoegde schepen wist zelfs verkeer-
delijk te zeggen dat Geel een OCMW-ziekenhuis was, maar hij heeft hem daar op verbeterd.
Hij heeft zich tijdens die besprekingen bewust afzijdig gehouden. Na de gemeenteraad is er
een vergadering geweest met de artsen van het ziekenhuis van Mol, waar dokter Jacobs
een objectief relaas gegeven heeft van waar de knelpunten zaten. Hij vroeg nadien aan het
raadslid waarom de politiek geen initiatief had genomen, omdat misschien met een politiek
initiatief er wel iets zou kunnen gebeurd zijn. Ondertussen is men weer een maand verder
en vraagt hij op deze gemeenteraad of het schepencollege bereid is om bij de directie van
het ziekenhuis misschien toch aan te dringen om de onderhandelingen met Geel terug te
hervatten. Een andere reden waarom hij dat vraagt is omdat het schepencollege van Geel -
CD&V en N-VA - hetzelfde gevraagd heeft aan het ziekenhuis van Geel.
Schepen Verdonck (CD&V) denkt dat de beslissing die hier genomen is om de gemeente-
raad integraal te kunnen beluisteren een goede beslissing geweest is, want hij denkt dat
het raadslid er zelfs niet naar geluisterd heeft. De schepen heeft op het einde van de ge-
meenteraad zijn lapsus over het OCMW-ziekenhuis rechtgezet. Hij heeft dat trouwens ook
nog eens even nagevraagd bij de directeur van het ziekenhuis in Mol. Die bevestigt dat het
ziekenhuis van Geel in het verleden een OCMW-ziekenhuis was en dat het nu een autonome
verzorgingsinstelling is, die valt onder het OCMW-decreet, titel 8, hoofdstuk 1, en dat Mol
een zuivere vzw-structuur heeft. Hij denkt dat dit zeer belangrijk is. Hij heeft de websites
even geopend, en dat verklaart misschien waarom de ene partij al wat harder roept dan de
andere. Mevr. Wouters en mevr. Celis zijn het raadslid waarschijnlijk bekend en hij begrijpt
dat die nu natuurlijk bepaalde stellingen naar buiten brengen. Wat hij wel onthouden heeft,
is dat op 24 december - de dag na die bewuste vergadering - de N-VA-fractie in Geel een
zeer duidelijke persmededeling op hun website heeft geplaatst, waarin gesteld: de
barmhartige stede, ons komt niks ten laste, het zijn die onnozele boerkes in Mol die de fusie
tegenhouden.’ Enkele dagen later, hij weet niet hoe het komt, was die perstekst van die
website verdwenen. Het was beneden alle peil dat een dergelijke partij van een zusterge-
meente hier het ziekenhuis van Mol zo de les komt spellen, waar toch ook heel wat mensen
in zetelen die van goede wil zijn. Dit moest hem toch even van het hart en dit heeft bij heel
veel mensen in het ziekenhuis van Mol echt wel kwaad bloed gezet. Hij gaat even terug
naar de samenstelling van de raad van bestuur hier in Mol. Hij ziet daarin geen enkele ver-
tegenwoordiger vanuit de gemeente. Dat is een fundamenteel verschil tussen de gemeente
Mol en de stad Geel. In de stad Geel zijn in de raad van bestuur effectief politieke verte-
genwoordigers opgenomen. Vorige woensdag had hij het toegevoegd agendapunt van het
raadslid gekregen op het schepencollege en donderdag was hij aanwezig op de algemene
vergadering van het ziekenhuis, waar hij vanuit de gemeente in zit. Dat is een gunst vanuit
de vzw van het ziekenhuis waarbij de gemeente wordt gevraagd iemand af te vaardigen,
zodat de gemeente het reilen en zeilen van het ziekenhuis mee kan volgen en dat men de
gemeente ook kan interpelleren als er problemen zijn. Niet meer en niet minder. Als men
morgen beslist dat er vanuit het gemeentebestuur niemand meer in de algemene verga-
dering moet zitten, dan is het gedaan. Hij heeft daar toen de presentatie gekregen die het
raadslid ook gekregen heeft als medicus en niet als politicus op 30 januari. Hij heeft een
aantal zaken genoteerd die dokter Jacobs daar heeft gebracht. Maar dat dokter Jacobs
gezegd heeft dat hij het spijtig vindt dat men vanuit de Molse politiek niet is tussenge-
komen, heeft hij niet gehoord. Hij denkt dat de visie vanuit de directie, vanuit het bestuur
van het ziekenhuis in Mol, totaal iets anders is. Op de algemene vergadering van vorige
week heeft hij vernomen dat men zeer duidelijk stelt dat de directie en de raad van bestuur
van het ziekenhuis van Mol niet meer wensen te praten over een fusie met eender welk
ziekenhuis. Men heeft zeer duidelijk gesteld dat men bestaande samenwerkingen wel ver-
der willen zetten, en dit in het belang van de Molse burger en de Kempense burger die zorg
nodig heeft. Men heeft er aangehaald: de borstkliniek in Geel, de NMR in Geel, de bestaan-
de wachtdiensten, ... Men heeft daar zeer duidelijk gezegd dat men naar nieuwe samen-
werkingsverbanden wil gaan op Kempens vlak. Niet enkel en alleen met Geel, maar men
kijkt ook naar de andere ziekenhuizen. Radiotherapie en oncologie, PET-scan, moleculair
labo, heeft gehoord men dit in een -tal extra
specialisatie-specialisten gaat zoeken. Hij heeft daar ook gehoord dat men samen met de
huisartsen de samenwerking wil herdefiniëren tussen het ziekenhuis en de huisartsen, om
te kijken wat de 1e en 2e lijnszorg betekent voor Mol. Hij kan hier alleen maar - en hij gaat
dat echt voor de laatste keer doen, de visie en de stelling van de directie van een vzw-
ziekenhuis, waarover de gemeente niets te zeggen heeft - zeggen dat men niet verder wil
nadenken over een fusie. Dat men wel een nieuwe wind wil laten waaien om de gezond-
heidszorg in Mol naar een hoger niveau te krijgen en zo de burger in Mol, maar ook de
Kempense burger te kunnen dienen. Dat men aan het kijken is naar een uitbreiding van
het artsenkorps. Dat men aan het bekijken is om die artsen te faciliteren met verbouwin-
gen en nieuwbouw. Dat de link met Erica totaal weg is op dit moment. Men heeft als sche-
pencollege en als gemeentebestuur meermaals de spijt geuit over het feit dat die fusiege-
sprekken zijn afgesprongen. Hij heeft ook het initiatief genomen om samen met de directie
naar de nieuwjaarsreceptie in Geel te gaan om een zeer duidelijk signaal te geven dat men
dit toch wel een spijtige zaak vindt. De gemeente heeft ook een schrijven gericht aan de
VHKZ vzw, de overkoepelende vereniging van huisartsen hier in de regio. Hij denkt dat
men zeer duidelijk heeft aangegeven dat men het spijtig vindt dat de fusie er niet komt.
Om nu vanuit het gemeentebestuur nogmaals gaan aan te dringen bij het ziekenhuis in Mol,
dat een zeer duidelijke stelling heeft ingenomen die aan de artsen is geduid op 30 januari,
daar doet hij niet aan mee.
Raadslid Dillen zegt dat zijn fractie ook niet blij was met die persmededeling op de site van
N-VA Geel. Het is ook heel duidelijk dat hij daarop gereageerd heeft met de vraag om dat
weg te halen. Dat heeft de N-VA-fractie Geel na verloop van tijd dan ook gedaan. Hij vond
dat Mol daar inderdaad serieus in een hoek werd geschoven. Ten 2e wil hij zeggen dat hij
het gemeentebestuur geen verwijt gemaakt heeft dat men niets gedaan heeft. Het enige
dat hij nu gevraagd heeft, is of men in Mol het voorbeeld van Geel kan volgen om aan de
directie van het ziekenhuis te vragen om de onderhandelingen terug op te starten. Hij wil
er nog bij zeggen dat in Geel het initiatief niet gekomen is van N-VA, maar wel van CD&V.
CD&V heeft N-VA erbij geroepen en die hebben dan samen aan de directie gevraagd om de
onderhandelingen eventueel terug op te starten. Hij verwijt het schepencollege in dit niets.
Als hij die woorden van dokter Jacobs niet gehoord had, zou hij die vraag ook niet gesteld
hebben. Hij heeft dat tegen hem toch wel gezegd, na de toespraak die hij voor de artsen
gehouden heeft.
Schepen Verdonck stelt dat hij dokter Jacobs daarover zal opbellen om hem dat te vragen.
Als blijkt dat dit zo is, zal hij op de volgende algemene vergadering van het ziekenhuis hier-
over tussenkomen.
De burgemeester zegt dat als hij wat dit dossier betreft enige hoop had, dan was dat over
het feit dat dit debat niet zou plaatsvinden. Hij denkt dat dit dossier al genoeg gepolitiseerd
is geweest. Hij bedoelt dat niet cynisch en ook niet negatief. Zoals schepen Verdonck dat
vorige gemeenteraad heeft toegelicht, is er een essentieel verschil tussen de juridische con-
stellatie van het ziekenhuis van Geel en het ziekenhuis van Mol. Hij denkt dat iedereen een
bekommernis heeft rond de medische goede zorgen die in de regio zouden kunnen ontwik-
keld worden, dat iedereen gecharmeerd is door het initiatief. Maar dat is een operatie die
niet eenvoudig is en die veel overleg vergt. De verankering vanuit het politieke is in Geel
historisch gezien veel groter geweest dan in Mol, omdat men hier over een privé-vzw
spreekt. Men zou dat kunnen opentrekken naar gelijk welk bedrijf in Mol waarbij men zegt
dat de gemeenteraad van Mol zich nu moet engageren om een bepaalde input te geven
over wat die onderneming moet doen. Hij denkt dat men altijd de fairplay gehad heeft,
maar er zijn nu dingen naar boven gekomen, dat als er op een gegeven moment een blok-
kering komt in een dossier, en er wordt iets gelanceerd vanuit een bepaalde partij zoals de
perstekst van de N-VA Geel, vindt hij dat echt beschamend. Als men met een dossier zit,
waarvan men weet dat er problemen zijn en men vindt het dan nodig om op dergelijke ma-
nier met 2 voeten vooruit te gaan, is er geen enkele kaart die rood genoeg is om de man of
de vrouw in kwestie van het terrein te sturen. Hij neemt aan dat daar heel wat mensen
niet gelukkig mee geweest zullen zijn, want hij heeft vastgesteld dat deze perstekst op kor-
te tijd overal tegen de muur of tegen de deur hing. Men heeft in Mol de sereniteit behou-
den, en dat is volgens hem goed. Wat de vraag van het raadslid betreft om een rappel te
doen, treedt hij schepen Verdonck bij. Men heeft in beide raden van bestuur mensen die
voldoende verstand hebben om met kennis van zaken in de stand van zaken waarin men
zich nu bevindt, beslissingen te nemen. Hij stelt voor om dit punt niet te gaan agenderen
op het Molse gemeentelijke strijdtoneel, en te hopen dat tijd misschien raad brengt. Gezien
de structuur is het niet gepast om vanuit de Molse politiek zich hiermee te gaan mengen.
Hij zal wel horen wat de hoofdgeneesheer zegt. Hij moet wel zeggen dat het hem uiter-
mate verbaast, moest dat zo zijn, want hij heeft ook andere dingen gehoord. Het zal voor
iedereen duidelijk zijn dat de gemeente met belangstelling naar dit dossier gekeken heeft
en dat men dingen vaststelt waarover men niet hoera zal roepen. Als het raadslid de
teneur zou willen creëren dat de Molse politiek te weinig gedaan heeft, wil hij daar toch met
klem op reageren dat dit niet zo is. Men is er niet in gevraagd en hij vindt dat men er niet
in gevraagd moest worden. Na de feiten komen zeggen dat het misschien toch beter wel
zou geweest zijn, is gemakkelijk. Hij wil nogmaals een oproep doen om ter zake de groot-
ste sereniteit te bewaren.
Raadslid Dillen geeft de burgemeester groot gelijk i.v.m. de opmerking over N-VA Geel. Hij
moet zeggen dat hij dit dossier besproken heeft op de vergadering van Iveka, samen met
de CD&V-schepen van Geel, 2 dagen voor de agendapunten van de toegevoegde agenda
binnen moesten zijn. Hij begrijpt de mening van het schepencollege, als er geen interesse
is vanuit het ziekenhuis om verder te onderhandelen.
N-VA vraagt een engagement van het gemeentebestuur om vanaf heden
milieuvriendelijke en goedkope auto's te kopen (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) deelt mee dat hij tijdens de gemeenteraad van december reeds ge-
zegd heeft dat er een project van Iveka op komst was en dat hij dat op de gemeenteraad
zou brengen. Ondertussen zijn de resultaten van dit project bekend en werd het voorge-
steld. De conclusie was dat auto’s op aardgas en elektriciteit goedkoper en natuurlijk ook
beter zijn voor het milieu. Hij zal de resultaten van die studie even verklaren. Op korte af-
standen rijdt men beter elektrisch, op langere afstand met aardgas. De uitstoot van beide
wagens is lager, de prijs per kilometer is ook lager en ze maken beiden minder lawaai dan
auto’s met de klassieke brandstoffen. Voor een kleine auto op 10 jaar tijd met 25.000 km
per jaar is een auto op aardgas bijna 11.000 euro goedkoper. Bij een auto op elektriciteit is
dat 2.000 euro. Bij grotere auto’s is er een voordeel voor elektriciteit, nl. 10.000 euro en
voor aardgas 9.000 euro. Bedrijfswagens die gebruikt worden, bv. de elektrische Kangoo’s,
zijn 13.000 euro goedkoper op termijn. Het is zo dat dit resultaten zijn waar men niet om-
heen kan. Volgens hem zijn dit objectieve metingen geweest. Iveka heeft daar acties aan
gekoppeld en wil de lokale overheden ondersteunen. Bij de aankoop van 2 auto’s op aard -
gas wil men een slowfill aardgas leveren t.w.v. 7.000 euro, waardoor men 2 auto’ s gedu-
rende de nacht kan opladen. Men kan ook een box krijgen t.w.v. 2.000 euro als men 2
auto’s koopt op elektriciteit. Men moet ook weten dat op dit moment de sector van aardgas
een premie geeft van 2.000 euro in 2014 voor elke auto. Men weet nu dat de auto’ s goed-
koper zijn en dat ze beter zijn voor het milieu. Is de gemeente Mol bereid om het wagen-
park op termijn te veranderen in een groen wagenpark.
Schepen Vanhoof (sp.a) denkt dat men het wagenpark van de gemeente sowieso zal moe-
ten veranderen naar een groen wagenpark in de toekomst. Men heeft hier vorige maand
de burgemeestersconvenant hier goedgekeurd en daarin zit ook een nulmeting. Uit de
resultaten van de nulmeting 2011 specifiek voor ons gemeentebestuur, blijkt dat 19% van
onze CO2-uitstoot veroorzaakt wordt door onze vloot. Dat is een relevant cijfer en hij hecht
daar evenveel aandacht en waarde aan als het raadslid. Hij is in permanent contact met
Eandis en hij heeft tot op heden nog geen concreet voorstel ontvangen. Eandis heeft ge-
zegd dat men op 25 april specifiek een infodag organiseert rond duurzame mobiliteit en dat
men daar een aantal zaken gaat voorstellen. Men zal dat dan heel goed moeten
bestuderen en oppassen dat men niet mee springt op ‘ hipes’ . Hij verwijst een beetje naar
de laadplaats voor elektrische voertuigen die hier op de parking gemaakt is. Nadat het
proefproject gedaan was, heeft men daar het afgelopen jaar geen enkele kWh meer ge-
tankt. Men gaat dus toch moeten oppassen. Ook aardgas moet men heel goed overwegen.
Welke flankerende maatregelen voorziet de hogere overheid? Kan de gemeente dan gaan
tanken? Als men kijkt naar de winst in CO2, en men vergelijkt met diesel - want het
wagenpark van de gemeente bestaat vooral uit dieselwagens - dan is de winst beperkt. Hij
is het er wel mee eens dat dit naar fijn stof een voordeel zal zijn. Men gaat dat heel goed
moeten analyseren, ook het financiële. Met cijfers kan men alles bewijzen, maar dat is zeer
afhankelijk van hoeveel kilometer men ieder jaar met een auto aflegt. Als de aankoop van
een elektrische wagen of een wagen op aardgas hoger ligt, dan moet men al redelijk wat
kilometers doen om dat er uit te halen. Op dit moment doet een gemiddelde wagen van de
gemeente ± 8.000 km, wat toch niet zo geweldig veel is in vergelijking met een gemiddelde
personenauto van een gezin. Hij denkt dat men dat heel goed moet bestuderen. Wat ook
nog heel relevant is, is dat men op dit moment, op korte termijn, geen plannen heeft om
een nieuwe auto aan te schaffen. Hij denkt niet dat men speciaal een auto moet gaan aan-
schaffen omdat er op een bepaald moment een aanbod is. Men moet dat allemaal heel
goed bekijken. Op 25 april moet men heel goed gaan luisteren naar wat het concrete voor-
stel is, dat meenemen en bekijken welke richting men uitgaat in de toekomst. Het is niet
omdat men niet voor elektrisch of voor aardgas kiest, dat men geen zuinig voertuig kan kie-
zen. Wat men als gemeente altijd kan doen, is normen - bv. Europese normen - opnemen
in de bestekken en daar zeer streng in zijn. Dat kan evengoed met een dieselvoertuig of
een benzinevoertuig. Men zal dat goed moeten bekijken. Hij volgt dat zeker van dichtbij
op en hij is er 100% zeker van dat wanneer de gemeente in de toekomst voertuigen aan-
koopt, die zuinig moeten zijn. Dat men die impact van 19% die dat heeft op de gemeen-
telijke vloot, moet laten dalen.
Openstellen oude stort langs Postelsesteenweg voor wandelaars (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) zegt dat het stort decennia geleden afgedekt werd en ondertussen
een mooi natuurdomein geworden is. De vzw Kemp heeft daar schapen op gezet. Onder-
tussen groeit daar zeer waardevolle Kempische heide. Dat is een geweldig mooie omge-
ving, maar op dit moment is die niet toegankelijk voor de Mollenaar of voor de toerist. Hij
denkt dat nu het moment gekomen is om die draad en die poort daar weg te halen en te
vervangen door een poortje waar de wandelaars door kunnen. Hij heeft van de mensen
van vzw Kemp gehoord dat daar ondertussen een pad getrokken is waar de wandelaars
over kunnen. Dat pad kan de mensen brengen in de richting van Port Aventura, en dan
kunnen ze langs de andere kant, langs het Zilvermeer en die put ook rondgaan. Hij vindt
dit een schitterend stukje natuur waar de Mollenaar ook gebruik van zou moeten kunnen
maken.
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat dit een voorstel is dat al enige tijd op tafel
ligt. Er is een voorstel om voor een ruimer gebied een nieuwe erkenning als natuurreser-
vaat in te dienen - een voorstel van Natuurpunt - met de aandacht voor de openstelling van
bijkomende wandelpaden. Men zou graag dat dossier in de globaliteit van alle discussies
die men daarover voert in 1 dossier meenemen, zijnde de mogelijke verkoop van De Maat,
zijnde de toekomst van het Ecocentrum, zijnde de uitbreiding van natuurreservaten, zijnde
de toegankelijkheid van nieuwe wandelpaden. Gans dat dossier is in voorbereiding, maar is
nog niet op het niveau van het schepencollege besproken, maar dat komt er op korte ter-
mijn aan.
Hervatten van lijnbussen tussen Rauw en het Centrum (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) zegt dat het op dit moment triestig gesteld is voor de mensen die in
Rauw wonen om het openbaar vervoer te nemen. Er is nog 1 opstapplaats voor de bus, nl.
in het meest oostelijke gedeelte van Rauw, in de Emsenslaan. D.w.z. dat er kinderen zijn
die bv. op de Postelsesteenweg wonen of in de Paviljoenstraat wonen eerst 2 à 3 km met
hun fiets moeten rijden om de bus te nemen en terug in dezelfde richting te rijden. Maar
neen, die bus gaat niet in dezelfde richting, die bus gaat via Wezel naar Mol. Hij dacht dat
De Lijn de bedoeling had dat elke Vlaming maar 600 meter zou moeten stappen tot aan een
bushalte, maar op het Rauw is dat zeker niet het geval. Dat is ten 1e belangrijk voor de
leerlingen die naar de scholen gaan in Mol. Ten 2e voor de marktbezoekers en ten 3e voor
de toeristen. Mol profileert zich als een toeristische gemeente, maar het is al meermaals
gebeurd dat er in de Emsenslaan mensen aankomen die op Sunparks moeten zijn. Dat is ±
3 km tot aan de inkom van Sunparks. Hij heeft al meermaals meegemaakt dat er mensen
uit Rauw die toeristen met hun auto naar Sunparks brengen. Hij vindt dat dit niet kan. Is
de gemeente bereid om contact op te nemen met De Lijn en te vragen om een aantal bus-
lijnen - niet allemaal - opnieuw te openen. Hij denkt hierbij aan de bussen ’s morgens naar
de scholen die door het centrum van Rauw gaan, de bussen die woensdagmiddag terug-
komen van de scholen naar Rauw, de bussen die dinsdagmiddag terugkomen van de markt
en tijdens de vakantie de bussen voor de toeristen van Sunparks, Zilvermeer en Zilver-
strand. Hij denkt dat men als toeristische gemeente echt moet inzetten op openbaar ver-
voer voor toeristen.
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat hij de mening van het raadslid voor 100% deelt. In
mei 2012 zijn er aanpassingen aangebracht aan het busvervoer. Dat is voor Rauw zeker
geen positieve zaak geweest. Het is juist zoals het raadslid het geschetst heeft. Er is daar
heel weinig, van basismobiliteit is er helemaal niet te spreken. In het verleden is daarover
al regelmatig contact geweest met De Lijn. Die bemerkingen zijn al gemaakt. Er zijn ook al
parlementaire vragen over gesteld. Het antwoord dat men daar dan krijgt, is dat er toch
een belbus is. Hij is het met het raadslid eens dat dit onvoldoende is. N.a.v. de vraag van
het raadslid gaat men dat verzoek zeker nogmaals overmaken aan De Lijn, dat heeft hij al
besproken met de verkeersdienst. Hij vindt dat men, niet enkel voor Rauw want er zijn
inderdaad nog een aantal andere gehuchten die niet bedeeld worden zoals ze bedeeld
zouden moeten worden, nogmaals duidelijk moet overmaken aan De Lijn dat de gemeente
vragende partij is om Rauw en deze andere gehuchten beter te bedelen.