U bent hier
Gemeenteraad maart 2014
Groene zakken voor restplastiek afval (Jan Vangheel)
Inktpatronen hervullen (Jan Vangheel)
Sint-Jozefslaan Wezel (Jan Vangheel)
Thematuin Moldersbok (Wendy Soeffers)
Beleid bij de aankoop van verlichtingspalen (Koen Dillen)
Zebrapaden in de buurt van het ziekenhuis (Koen Dillen)
Groene zakken voor restplastiek afval (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) zegt dat er destijds gemeld werd dat er in de groene zakken voor
restplastiekafval 3 kg gaat en het daarom nog steeds interessanter is om plastiek te sorte-
ren dan in de grijze restafvalbak te steken. Hij heeft dat nu 2 maanden kunnen testen,
maar hij slaagt daar niet in. 1 kg is geen probleem, maar vanaf 1,2 heb je al zeer veel kans
dat de zak scheurt als je die dicht knoopt. Maar een zak kost 0,25 euro terwijl 1 kg in de
grijze bak 0,22 euro kost. Waar zit dan nog de winst van de burger? Wat denkt de ge-
meente aan de kwaliteit van die zakken te doen?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat over de slechte kwaliteit van de zakken geen
discussie bestaat. Dat is een probleem dat natuurlijk direct in de korf van de gemeente
komt maar wat in eerste orde door IOK moet opgelost worden. IOK is daar ook volop mee
bezig. Blijkbaar is het ook zo, en dat wordt ondertussen bevestigd, dat het lot van plastie-
ken zakken die in Mol in eerste orde zijn verdeeld, een productiefout vertoont en dat dat de
reden is waarom die zakken zo snel scheuren. Dat mag natuurlijk niet. Het is net de be-
doeling dat men die zak goed vol steekt, dat je daar toch wel wat kilo’s in krijgt. Het heeft
tijd gevraagd binnen IOK om dat dus uit te klaren. Nu woensdag wordt een nieuw lot van
hopelijk goede plastieken zakken bij IOK geleverd. Die zakken worden daar ter plaatse ge-
test. Als die goed bevonden worden, dan worden die aanstaande vrijdag in Mol geleverd.
Vanaf vrijdag kunnen wij dus hopelijk nieuwe kwaliteitsvolle zakken ter beschikking stellen
van de burgers. In de mate dat die zakken niet scheuren, is het wel mogelijk om daar toch
wel heel wat kilo’s in te De schepen werd
over het feit dat dat het geval zou zijn. Hij is ook heel blij dat de vrouw van de burge-
meester zelf de proef op de som heeft genomen en een test heeft gedaan.
Raadslid Vangheel vraagt hoe dikwijls die zak gescheurd was.
De burgemeester antwoordt dat dit 2 keer gebeurde.
Schepen Van Rompaey zegt dat dit natuurlijk maar 1 individuele ervaring is en dat die de
proef mogelijks een beetje scheef trekt. Daarom heeft hij personeelsleden van de gemeen-
te gevraagd om een keertje naar het containerpark te gaan en 15 zakken uit die container
te nemen en die te wegen. De schepen stelt vast dat er van alles tussen zit nl. 1,1 kg,
1,5 kg, 1,9 kg, 3,02 kg, 3,6 kg enz. Uiteindelijk werden 16 zakken gewogen en het
gemiddelde van die 16 zakken was het aantal kg dat ook IOK als richtlijn had gegeven. Het
principe is dat men daar 1,7 kg in moet krijgen. Doet men dat niet, dan betaalt men ge-
woon 50 % meer. In het eerste geval betaal je 0,14 euro en in het tweede geval betaal je
0,22 euro. En als men er in lukt om, zoals de echtgenote van de burgemeester, naar het
hoge gewicht te gaan, betaal je slechts 0,07 euro. Dat is een verhouding van 1 ten op-
zichte van 3.
Raadslid Vangheel vraagt of die zakken mogen gewisseld worden. Hij heeft toevallig 3
zakken van telkens 1 kilo. Hij vindt het spijtig dat het de vrouw van de burgemeester was
en niet de burgemeester zelf, want dan mocht hij het eens voordoen hoe hij er 3 kilo in
krijgt. De zakken waarover het raadslid spreekt staan op de parking.
Voorzitter Berghmans meldt dat de slechte zakken mogen ingewisseld worden en hij ver-
moedt dat het raadslid die problemen dan niet meer zal voorhebben.
Inktpatronen hervullen (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) deelt mee dat onder het motto “de vervuiler betaalt“ , de gemeen-
te ieder jaar 11.000 euro betaalt voor nieuwe toners. Als men die zou laten hervullen, zou
dit goed zijn voor het milieu en voor het budget. Men zou namelijk tot 75 % kunnen be-
sparen. Daarom vraagt de N-VA fractie aan het gemeentebestuur om in de toekomst de
toners te laten hervullen.
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat dit nu wel een beleidsvraag is en hij nu wel
heel graag wil antwoorden op die vraag. Hij heeft dit met de financiedienst besproken
maar hij heeft nog niet de kans gekregen om dit met het schepencollege te overleggen.
Maar het is zeker niet slecht om bij een volgende procedure, wanneer men een aanbeste-
ding of een offerteaanvraag doet, een prijsvraag te doen voor de beide pistes en dan te
bekijken wat het ene en wat het andere kost en op basis van die informatie met kennis van
zaken een beslissing te nemen.
Raadslid Vangheel zegt dat hijzelf heel weinig print maar dat hij het voor zichzelf eens uit-
geteld heeft. Zijn inktpatronen kosten, als hij ze nieuw koopt, 16 euro en als hij hervulde
patronen koopt kosten die 7,5 euro. Bij de gemeente zal het misschien iets anders zijn.
Schepen Van Rompaey zegt dat men het voorstel zal meenemen naar een volgende proce-
dure.
Voorzitter Berghmans dankt raadslid Vangheel voor zijn positief voorstel.
Sint-Jozefslaan Wezel (Jan Vangheel)
Raadslid Vangheel (N-VA) heeft een tijdje geleden telefoon gekregen van een burger uit
Wezel waar die werken in uitvoering zijn. Hij is er naartoe gereden en hij heeft daar eens
rondgewandeld. Hij heeft die vragen opgeschreven en op de dienst binnengebracht en men
heeft die vragen goed beantwoord. Hij heeft echter toch nog 1 vraagje nl. over het witte
zand dat daar op die trottoirs of op die voetpaden wordt gestrooid. Veel mensen denken
dat ze dat zand zelf moeten wegdoen en die beginnen dat dan na 1 of 2 weken op te keren.
De ene persoon keert dat op, de andere niet en dat vliegt dan van de ene naar de andere
met alle gevolgen van dien. Hij vraagt of men in de toekomst, als er aan voetpaden
gewerkt wordt, niet aan de aannemers kan vragen om een folder in de brievenbus te steken
waarin vermeld wordt dat men dat die bepaalde dag gaat doen en dat de aannemer het
zand zelf binnen 2 maanden zal opkuisen en dat de burgers daar moeten afblijven.
Schepen Schoofs (Open VLD) antwoordt dat hij dacht dat dit algemeen bekend is dat men
wit zand op de netjes aangelegde voetpaden strooit om dat systematisch in de voegen te
laten indringen of in te keren.
Raadslid Vangheel zegt dat men dat dan in Wezel niet weet omdat het zo snel opgekuist
was.
Schepen Schoofs vraagt of het raadslid het zelf wist.
Het raadslid zegt dat hij het wel wist.
De schepen vraagt hem of hij dat dan niet aan die persoon gezegd heeft.
Het raadslid zegt dat hij dat ook gezegd heeft maar dat het zand er al een maand lag en op
veel plaatsen was dat al lang opgekuist.
Schepen Schoofs heeft de indruk dat dit toch wel algemeen geweten is wat niet wegneemt
dat heel wat mensen dat graag verwijderd zien omdat, zeker bij winkelzaken, het zand mee
binnen genomen wordt.
Het raadslid zegt dat dit zeker bij regenval zo is.
De schepen repliceert dat dit een ander verhaal is. Hij denkt dat het niets te maken heeft
met communicatie maar dat het meer te maken heeft met de vrees dat het een beetje mee
binnen genomen wordt bij de mensen. Men zal dat nog eens vermelden bij de informatie-
vergaderingen. Hij denkt dat de mensen dat toch wel allemaal weten.
Het raadslid vraagt hoelang dit eigenlijk moet blijven liggen want hij weet dat hij het moet
laten liggen maar niet hoelang.
Schepen Schoofs antwoordt dat het goed is dat het er af en toe eens op regent, want dan
wordt het door dat water meegenomen. Als men dat wil versnellen kan dat eventueel wat
meer ingekeerd worden. Hij weet niet of in een bestek moet opgenomen worden hoeveel
keer de aannemer dat moet inkeren en met welke frequentie. De schepen stelt zich hierbij
de vraag of dat toch niet te vergaand is.
Het raadslid zegt dat het er in Wezel al 2 maanden zou liggen. Die mensen denken dan
men het vergeten op te kuisen is en dus kuisen zij dat zelf maar op.
Schepen Schoofs antwoordt dat de werf nog niet beëindigd is. Men moet de aannemer
niets verwijten want die doet daar zeer erg zijn best.
Het raadslid zegt dat hij daar geen klagen over heeft.
Thematuin Moldersbok (Wendy Soeffers)
Raadslid Soeffers (N-VA) zegt dat als men met zijn gezin start langsheen het Netepad, dat
binnenkort met mooie speeltuigen opgekalefaterd gaat worden, men verder richting het
Moldersbok kan wandelen. Dat zou een heel mooie plaats kunnen worden om met de
kinderen te vertoeven als het mooi weer is. Het is er ideaal want het is helemaal afgemaakt
waardoor de kinderen er niet kunnen gaan lopen en men er rustig kan blijven zitten met het
gezin. Zij vraagt of er eigenlijk ook nog speeltuigen komen, want zij heeft ergens gelezen
dat daar houten speeltuigen zouden komen. Met de vakantie op komst en het mooie weer,
vroeg het raadslid zich af hoelang het nog gaat duren vooraleer de afwerking gerealiseerd
wordt en of er ook nog een bord van vrije toegang gaat komen, zodat iedereen weet dat
men daar binnen en buiten kan lopen zodat de drempel op die manier ook verlaagd wordt
en dat het voor iedereen toegankelijk is.
Schepen Van Craenendonck (CD&V) meent te hebben verstaan dat het raadslid al een be-
zoek gebracht heeft aan het Moldersbok en dat het een goede indruk achtergelaten heeft.
Wat dat bordje betreft, kan hij zeggen dat er een bordje zal bijgeplaatst worden. Dat was
al langer voorzien maar de werken zijn er nog niet beëindigd. Wat de speeltuigen betreft,
gaat hij dit nog eens bespreken op het college. Er zal een suggestie gedaan worden naar
speeltuigen toe, maar het zullen niet de traditionele speeltuigen zijn. De schepen denkt aan
een knikkerbaan of een houten wip als dat mogelijk is volgens de keuringen.
Raadslid Soeffers vindt dat de speeltuigen zeker niet traditioneel hoeven te zijn. Zij denkt
dat het een ideale plaats is om met kinderen te vertoeven in de vakantie. Nu is het er ech-
ter nog vrij pover.
Schepen Van Craenendonck zegt dat men als materiaal met een boomstam in eigen beheer
wil werken omdat de rest allemaal redelijk duur is. Hij denkt dan aan het uitkappen van die
boomstam voor bijvoorbeeld de knikkerbaan. Dit komt nog terug, men wil alles stap per
stap afwerken.
Het raadslid vraagt of de schepen een idee heeft of dat tegen de vakantie in orde gaat zijn.
De schepen belooft het raadslid zo snel als mogelijk op de hoogte te houden en zegt dat als
er suggesties zijn, die welkom zijn.
Beleid bij de aankoop van verlichtingspalen (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) meldt dat Iveka bij aankoop 3 standaardpalen aanbiedt nl. een stalen
paal voor 347 euro, een aluminium paal voor 641 euro en een kreukelpaal voor onge-veer
500 euro. Vroeger was die kreukelpaal veel duurder. Nu zijn die prijzen serieus ge-zakt en
zit de prijs tussen de prijs voor een stalen paal en de prijs voor een aluminium paal. Zijn
vraag is of men een beleid voert waarin men kiest voor bepaalde palen.
Schepen Schoofs antwoordt hierop dat hij uit de vraagstelling niet direct kon afleiden of het
over kreukelpalen ging. Wat de kreukelpalen betreft is er al wel wat van gedachten gewis-
seld met de vertegenwoordigers van Eandis. De kreukelpalen zijn merkelijk in prijs gedaald.
Er is ondertussen ook een Belgische producent. Het was een buitenlandse producent die
zich in België gevestigd heeft en die eigenlijk zwaar gelobbyd heeft om kreukelpalen meer
en meer op te nemen in de aanleg van verlichting. Eandis betwijfelt niet dat kreukelpalen
bij bepaalde situaties veiliger zijn maar dan moet dat toch weloverwogen worden waar men
kreukelpalen plaatst en waar niet omdat men van oordeel is dat kreukelpalen op rechte
wegen eigenlijk minder noodzakelijk zijn. Zulke palen zijn meer noodzakelijk op plaatsen
waar een bochtig parcours is in de weg, in scherpe bochten of dergelijke meer, kortom op
plaatsen die meer risicovol zijn voor ongevallen. De kwaliteit van de palen is blijkbaar niet
altijd even goed als die van de traditionele verlichtingspalen. Blijkbaar zijn die palen bij
beschadiging meer aan roest onderhevig en gaan zij wellicht daardoor sneller moeten
vervangen worden. Eandis staat daar toch redelijk kritisch tegenover. Bijvoorbeeld bij het
maaien van bermen kan er al eens een paal beschadigd worden en de traditionele palen
zouden daar beter tegen kunnen dan de kreukelpalen. Dat is het advies van Eandis.
Bovendien heeft ook de gemeentelijk ingenieur een aantal kritische kanttekeningen
gemaakt. De kreukelpalen bieden wel een zekere veiligheid naar het vallen van de paal op
het moment van een aanrijding maar m.b.t. de armatuur bestaat er niet altijd duidelijkheid
over. Men is van oordeel, in overleg met Eandis, dat men wel kreukelpalen wenst aan te
schaffen in geval van nieuwe te plaatsen palen maar wel overwogen en rekening houdend
met de risico’s op die bepaalde locatie.
Raadslid Dillen kan hiermee akkoord gaan. Hij vindt dat er in het kader van de volksge-
zondheid en preventie van slachtoffers van verkeersongevallen een stalen paal op een rech-
te weg of ergens in het centrum geen probleem is, maar hij vindt het goed dat men er toch
over nadenkt om die kreukelpalen te gebruiken bij gevaarlijke kruispunten of in bochten.
Het raadslid denkt dat dit prima is.
Zebrapaden in de buurt van het ziekenhuis (Koen Dillen)
Raadslid Dillen (N-VA) heeft een paar vragen gekregen van mensen met een beperking en
van hun begeleiders. In het kader van perspectief 2020 van minister Van Deurzen bestaat
er een andere financiering van de gehandicaptenzorg, en worden de mensen met een
beperking ook anders beschouwd. Men probeert die zelfstandigheid te verhogen en men
probeert ze meer te laten participeren aan de maatschappij. Het raadslid zegt dat een
aantal instellingen daar ook al inspanningen voor leveren om de mensen meer te laten
participeren om te integreren. Er is er o.a. een project van Thomas More waar bepaalde
mensen met een beperking een chip krijgen waardoor dat ze toch zelfstandig op weg
kunnen en dat ze via de computer gevolgd worden door hun begeleiders. Die ritten worden
vooraf meestal verkend door de begeleider plus de persoon met een beperking en die
mensen kunnen veel meer als ze bepaalde gewoontes hebben. Nu is er door een aantal
mensen en begeleiders vastgesteld dat er in de buurt van het ziekenhuis geen zebrapaden
zijn. Mensen met beperkingen maar ook mensen die wat ouder zijn of mensen in een rol-
stoel hebben het motorisch moeilijker om een straat over te steken en ze kunnen ook al
eens een verkeerde beslissing nemen. Dan is een zebrapad eigenlijk toch wel een bescher-
ming. Hij vraagt of het mogelijk is om in de buurt van het ziekenhuis een aantal zebra-
paden aan te leggen omdat de parking van het ziekenhuis niet altijd voldoet om een aantal
voertuigen te plaatsen. Er zijn ook altijd mensen die op het Rondplein moeten parkeren, er
zijn mensen die op de parking van de Schans moeten gaan staan en dus kunnen daar best
een aantal zebrapaden voorzien worden.
Schepen Vanhoof (sp.a) beaamt dat er geen zebrapaden zijn. De meeste oversteekbewe-
gingen gebeuren in de Gasthuisstraat en de Sint-Pietersstraat en daar is er enkelrichting. Er
is daar een smalle rijbaan aanwezig waardoor in het verleden gesteld is dat het niet echt
nodig is om daar zebrapaden aan te leggen. De schepen duidt dat het ook zo is dat wan-
neer men er zebrapaden gaat aanleggen, iedereen die zich binnen de 30 m van een zebra-
pad bevindt ook het zebrapad moet gebruiken. Voor de omgeving ziekenhuis - het Rond is
er eigenlijk geopteerd voor flexibiliteit zodat iedereen daar kan oversteken zonder dat men
persé over een zebrapad moet gaan maar hij heeft absoluut begrip voor de vraag van
raadslid Dillen. Hij denkt dat het overgrote deel van de mensen absoluut geen problemen
heeft met die flexibele gang van zaken zoals dat nu vandaag de dag is, maar dat mensen
met een beperking daar wel meer moeilijkheden zullen mee hebben. De schepen heeft ook
aan de verkeersdienst gevraagd om dat een keer te objectiveren want er worden niet zo-
maar zebrapaden aangelegd. Er moeten nl. een aantal voorwaarden vervuld zijn: aantal
oversteekbewegingen, snelheid alsook de rijweg zelf. De verkeersdienst gaat dat bekijken
en de schepen heeft gevraagd om binnen dit en enkele maanden dit onderzoek af te ronden
waarna hij dat met het raadslid zal communiceren.