Gemeenteraad november 2014

 

 

Staat er een boeteclausule in contracten van het gemeentebestuur met externe firma's? (Koen Dillen)
Onveiligheidsgevoel op de weg Wolfsbos langs het kanaal tussen Sluis en Dessel (Koen Dillen)
N-VA vraagt het uithangen van een parkreglement aan de ingangen van de Molse parken (Koen Dillen)
Huisvuilophaling centrum (Andre Verbeke)
Leegstand en verwaarloosde woningen (Marc Van Roy)
Fluopaaltjes moeten botsingen voorkomen (Mia Belmans)
Misleidende reclame (Mia Belmans)
Kledingcontainers (Jan Vangheel)
Korting IOK (Jan Vangheel)
Pad voetbal Heidehuizen (Jan Vangheel)
Stand van zaken straat Ginderbuiten (Wendy Soeffers)
Tegeltuintjes (Hans De Groof)
Gemeenteradar.be (Nicole Smets)

Staat er een boeteclausule in contracten van het gemeentebestuur met externe firma's? (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) deelt mee dat men de laatste tijd meer hoort over contracten met externe
firma’s. Hij denkt dan hierbij aan poetsen, sneeuwruimen en nu ook het ledigen van de bladkorven.
Staat er een boeteclausule vermeld in de contracten? Is er een controle van het gemeentebestuur op
de uitvoering van die contracten? Is er ooit misbruik vastgesteld en werd er al een boete gegeven?
De burgemeester antwoordt bevestigend op de vraag of er meer en meer contracten afgesloten wor-
den met externe firma’s. Op de vraag of er een boeteclausule verm eld staat in de contracten, ant-
woordt hij eveneens bevestigend. Op de vraag of de correcte uitvoering gecontroleerd wordt door het
gemeentebestuur, antwoordt hij nogmaals bevestigend. Tot slot antwoordt hij bevestigend op de
vraag of er reeds firma’s in gebreke gesteld zijn.
Raadslid Dillen meldt dat zijn vraag eigenlijk gaat over het ledigen van de bladkorven. Hij heeft daar
vorige maand al over gesproken. Ondertussen is men een maand verder. Vanaf 15 oktober zouden
de bladkorven geplaatst worden. Bij hem is dat gebeurd op 22 oktober. Hij begrijpt dat men die niet
allemaal op 1 dag kan zetten. Ondertussen is men 4 weken verder en er is nog geen enkele bladkorf
leeg gemaakt in Rauw. De bladkorven zitten vol, er liggen meters bladeren langs de korven tot wel
een meter hoog. Ondertussen zijn er enkele telefonische meldingen geweest bij het gemeente-
bestuur, maar er komt geen reactie. De externe firma heeft een verantwoordelijkheid, maar hij denkt
dat er ook een verantwoordelijkheid ligt bij het gemeentebestuur. Is het niet noodzakelijk om zeker
in het begin van een contract, want het is het eerste contract, beter te controleren of die firma haar
werk wel goed doet. Hij vindt dit toch wel een belangrijk probleem voor het beleid. Die firma ver-
dient op deze manier wel gemakkelijk geld. Naar de bevolking toe is er gecommuniceerd dat er om
de week een lediging zou gebeuren van die korven. Hoe komt dit en wat gaat het gemeentebestuur
daarmee doen?
Schepen Van Craenendonck (CD&V) merkt op dat de vraag van het raadslid heel onduidelijk gesteld
is. Het is het eerste dat hij hierover hoort. Als het raadslid hem kan laten weten over welke straten
het gaat, zal hij dat laten onderzoeken. De firma zal op het einde van het jaar geëvalueerd worden
en zal de nodige sancties opgelegd krijgen als het nodig is.
Raadslid Dillen zegt dat de korven in de Schooldreef en de Wateringstraat nog niet geledigd zijn.
De burgemeester zegt te betreuren wat het raadslid nu doet. Men verwijt dat het college te laat en
niet goed zou antwoorden. Men probeert steeds zo goed als mogelijk te antwoorden op vragen die
door de raadsleden gesteld worden. Het raadslid spuit bewust mist. De secretaris heeft het raadslid
een bijkomende vraag gesteld, zodat men in detail zou kunnen antwoorden. Het raadslid heeft ver-
volgens geantwoord dat hij dat wel voor de raad zou houden. Het scoren is blijkbaar belangrijker dan
de problemen op zich. Dat probleem is volgens hem toch ook niet pas in het weekend ontstaan. Het
raadslid heeft zijn vraag vorige week woensdag ingediend. Het probleem was hem gekend. Er is hem
gevraagd om zijn vraag te verduidelijken, maar het raadslid heeft dat eigenlijk geweigerd. Hij be-
treurt het ook dat het raadslid op die manier de meerderheid benadert. Hij kan op deze vraag ook
niet antwoorden. Men heeft geantwoord op de vraag van het raadslid die hij schriftelijk gesteld heeft.
Het raadslid heeft nagelaten om die vraag te verduidelijken. Het college heeft niet liever, als er pro-
blemen zijn, dat men zijn verantwoordelijkheid als raadslid opneemt en de secretaris, de bevoegde
schepen of dienst in kennis stelt van dingen die fout lopen i.p.v. te wachten tot de eerstvolgende ge-
meenteraad om daar een punt te kunnen scoren. Hij wil het raadslid dat punt absoluut gunnen, maar
hij wil toch ook namens het college een oproep doen dat als men vragen heeft, men die correct stelt.
Raadslid Dillen zegt dat hij geregeld naar de gemeente belt, zowel naar de administratie als naar een
aantal schepenen, maar hij vindt dit wel een probleem waar de gemeente geld aan uitgeeft van de
belastingbetaler.
De burgemeester merkt op dat het punt is dat het raadslid het probleem moet melden. Het college
zegt niet dat dit geen probleem is. Waarom was het zo moeilijk om te vragen of dat bepaald contract
goed bekeken was? Is het een probleem om dat vooraf te stellen? Dan had men het goed kunnen
nakijken en had men op veld kunnen controleren en had men die firma onmiddellijk kunnen bijsturen
waar nodig. Maar blijkbaar mocht men dat niet weten.
Raadslid Dillen stelt dat de vraag enkele dagen geleden gesteld is en dat hij een algemene vraag ge-
steld heeft.
De burgemeester antwoordt dat toen de vraag werd ingediend, het raadslid onmiddellijk gecontac-
teerd werd vanuit het secretariaat met de vraag om zijn vraag iets meer te verduidelijken. Als de
administratie op de gestelde vraag moet antwoorden, is men met 3 à 4 personen enkele dagen bezig
om alle contracten te controleren, na te kijken welke boeteclausules er zijn, … Moet de administratie
dat gaan uitvissen op het moment dat het raadslid een heel concrete vraag heeft? Is het zo moeilijk
als er punten zijn, die te mailen? Waarom moet dat zo algemeen zijn, terwijl het raadslid zeer goed
wist op het moment dat hij de vraag stelde waarover het juist ging.
Raadslid Dillen zegt dat hij nu misschien iets wakker gemaakt heeft, nl. dat er een goede controle
moet zijn, en zeker in het begin van een contract.
De burgemeester merkt op dat dit naast de kwestie is.

Terug naar boven

Onveiligheidsgevoel op de weg Wolfsbos langs het kanaal tussen Sluis en Dessel (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) merkt op dat er langs het kanaal tussen Sluis en Dessel een donkere strook
aanwezig is. Autobestuurders klagen dat het vooral ’s nachts mo eilijk is om het onderscheid te zien
tussen de weg voor auto’s, de berm, het fietspad en het kanaal. Dat is dus een gevaarlijke situatie.
Daarom de vraag om ofwel in het midden van de weg een stippellijn te trekken, zodoende dat de
mensen zich kunnen richten op die stippellijn. Ofwel links en rechts langs de kant van de weg een
doorlopende streep te trekken om er de veiligheid te verbeteren.
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat hij de vraag van het raadslid de voorbije dagen besproken
heeft met de verkeersdienst. Hij heeft hierop een negatief advies gekregen. Op de verkeersdienst
oordeelt men dat die investering niet loont t.o.v. het probleem dat er zich stelt. De bestuurders moe-
ten hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Het is de eerste keer dat hij die vraag krijgt.
Hij wil de volgende weken uitzoeken of het te verantwoorden is om daar markering aan te brengen.
Hij wil nakijken of daar al ongevallen gebeurd zijn de voorbije jaren. Hij zou er ook wel eens tellingen
willen laten uitvoeren en willen nagaan of de politie daar al vaststellingen gedaan heeft inzake bv.
overdreven snelheid. Hij wil dat de volgende weken bekijken, want hij krijgt het op 4 à 5 dagen niet
klaar om hier een passend antwoord op te geven.

Terug naar boven

N-VA vraagt het uithangen van een parkreglement aan de ingangen van de Molse parken (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) merkt op dat hij hier verduidelijkt heeft dat het ging over het park in Wezel en
het Moldersbokpark. Het gemeentebestuur heeft heel veel moeite gedaan om het park in Wezel te
verfraaien en is er nog volop mee bezig. Er zijn ook mensen die het een beetje moeilijk hebben met
het proper houden van een park en er toch bepaalde dingen doen die er eigenlijk niet thuis horen. Is
het niet mogelijk om bij de ingangen van een park een bord op te hangen waar een reglement op
staat? Op dat zelfde bord kan men een plaats voorzien waar reclame kan gemaakt worden voor acti-
viteiten die er georganiseerd worden. Er wordt in het park van Wezel toch nogal wat georganiseerd.
Als dat enkele weken op voorhand kan aangekondigd worden op dat bord, is dat toch wel interessant
voor de organisator.
Schepen Van Craenendonck (CD&V) antwoordt dat aan alle begraafplaatsen een reglement hangt.
Men gaat nu het reglement ook uithangen aan het Boulevardpark. Men heeft al hard gewerkt aan het
park De Kiosk. Dat is nog volop in evolutie. Men heeft nog 60 bomen, die betaald zijn door de
vereniging, om bij te planten. De suggestie die het raadslid heeft aangebracht, zal bekeken worden.
Hij zal dit bespreken met ‘Grenzeloos Wezel’ en met ‘Buurtwerk Wezel’.

Terug naar boven

Huisvuilophaling centrum (Andre Verbeke)

Raadslid Verbeke (N-VA) merkt op dat het de derde keer is dat hij dit punt op de agenda zet. Hij
probeert 1 keer per jaar de gemeente daar terug aan te herinneren. Het is een heel eenvoudig voor-
stel dat men gelanceerd heeft in het begin van de legislatuur. Kan de huisvuilophaling in het commer-
ciële centrum niet op andere momenten gebeuren? Officieel gebeurt dit nu rond 10 uur, maar meest-
al is dat rond 11 uur, met alle verkeerschaos van dien. Men heeft al eens het voorstel gelanceerd om
dat 8 ’s te laten gebeuren. Dat ging dan niet, omdat er op dat ogenblik te veel
schoolgaande kinderen aanwezig zijn. Dan is er gevraagd of het misschien om 19 uur ’s avonds kon.
Daar ging over nagedacht worden. Hij heeft daar sindsdien niets meer over gehoord. Is daar intus-
sen over nagedacht? In Geel heeft men dit in de zomer om uur morgens, dat
schijnt heel vlot te lopen. 1 van de opmerkingen die in het verleden gegeven werden, is dat de han-
delaars ’s hun buiten zetten dat misschien zou
heeft enkele weken op dinsdagavond rondgereden in de centrumstraten, en hij stelt vast dat het huis-
vuil daar nu ook allemaal al buiten staat. Zowel van winkels als van bewoners. Dat kan dan ook geen
reden zijn waarom men dat niet gaat doen. Is daarover nagedacht? Zo ja, wat houdt de gemeente
tegen om dat misschien toch een kans te geven en te vervroegen naar 7 uur?
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat vanaf 1 januari de afvalophaling op woensdagvoormiddag om
6.30 uur zal starten, zodanig dat in alle drukke delen van het centrum de afvalophaling achter de rug
is om 8 uur, dus voor de spits en vooral de schoolspits op gang komt. Men zal dat de volgende we-
ken aan de bevolking communiceren. De burgers die in die straten wonen zullen ook een brief krij-
gen, zodat zij er op voorbereid zijn. 1 januari is niet zo maar gekozen, dan is er ook de nieuwe afval-
ophaalkalender, waar dat heel duidelijk in vermeld zal staan.

Terug naar boven

Leegstand en verwaarloosde woningen (Marc Van Roy)

Raadslid Van Roy (N-VA) stelt dat er een decreet bestaat dat oplegt dat de gemeente een register
moet bijhouden van leegstand. Hoever staat de gemeente met dit register, en hoe verloopt de opvol-
ging hiervan? In het centrum van Millegem staan sinds vele jaren enkele panden leeg, zoals het vroe-
gere café van de duivenbond en het gebouw daarnaast. Momenteel bestaat er daar een gevaarlijke
toestand, er zijn ruiten stuk, het glas ligt op de stoep en er steken gevaarlijke stukken glas van de
voordeur naar buiten, in de dakgoot groeit er volop onkruid, . Hier passeren dagelijks heel wat
schoolkinderen. Die gebouwen zijn eigendom van 1 aannemer. Wat gaat men hiertegen onderne-
men? Gaat men sancties nemen, zodat die gebouwen veilig worden afgesloten?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat het leegstandsregister enkele jaren geleden opgestart
werd binnen de gemeente. Er zijn heel wat panden die op dat leegstandsregister staan. Als die daar
voldoende lang blijven opstaan, leidt dat ook tot de vestiging van een belasting. In concreto moet
men 1 jaar op die lijst staan. Vanaf het verstrijken van dat eerste jaar krijgt men een belastingaan-
slag. Vanaf het verstrijken van het tweede jaar verhoogt die belastingaanslag. Hij denkt dat het een
zeer efficiënt instrument is om eigenaars van leegstaande panden aan te zetten om na te denken over
die leegstand en daar iets mee te doen. Wat men in de praktijk ziet, is dat er effectief in heel wat
dossiers ook effectief iets gebeurt. Dat er ofwel opnieuw verhuurd wordt, ofwel dat men overgaat tot
afbraak. Dat is het gemeentelijk luik. Daarnaast is er ook een Vlaams luik. De grotere bedrijfsruim-
ten die niet onder het gemeentelijk reglement vallen, maar wel onder het Vlaamse reglement vallen.
Dat wordt goed opgevolgd. Men heeft een bepaalde periode gehad dat de ambtenaar, die binnen de
gemeente Mol daarmee actief was, ziek is geworden en ondertussen ook met pensioen is. Sinds be-
gin september is er in vervanging voorzien, en is er terug een personeelslid dat deze dossiers kan op-
nemen en daar pro actief mee bezig kan zijn. Spijtig genoeg kan hij niet ingaan op de concrete dos-
siers. Hij wil dat wel straks na de publieke zitting doen of straks na de gemeenteraad. Men kan hier
in een publieke zitting geen informatie geven over belastingdossiers van concrete eigenaars, van con-
crete panden. Die informatie is voor het raadslid wel beschikbaar en hij wil het raadslid daar straks na
de gemeenteraad wel over informeren. M.b.t. de veiligheid van de geciteerde panden, zal men de
volgende dagen stappen ondernemen en de eigenaar ter zake op zijn plichten wijzen. Maar dat staat
los van het leegstandsverhaal.
Raadslid Van Roy merkt op dat het veiligheidsprobleem daar toch wel opgelost moet worden.
Schepen Van Rompaey herhaalt dat men dat de volgende dagen met de diensten zal onderzoeken om
te zien wat men daar kan doen.

Terug naar boven

Fluopaaltjes moeten botsingen voorkomen (Mia Belmans)

Raadslid Belmans (N-VA) heeft in de krant een artikel gelezen over die fluopaaltjes. Op het fietspad
langs de Kanaalplas staan paaltjes, en begin dit jaar is daar een ernstig ongeval gebeurd. De situatie
is dan bekeken door de verkeersdienst en men heeft geoordeeld dat men daar beter fluorescerende
paaltjes kon plaatsen. Zij heeft geen enkel probleem met de oplossing. Beter zichtbare paaltjes kan
zij maar heeft een met bemerking het van
2015 zullen de paaltjes vervangen zijn’. Een half jaar lijkt haar echt wel lang. Wat is daar da n mis?
Er staan daar tenslotte nu al paaltjes. Het is toch maar paaltjes bestellen en die vervangen. Wat is er
mis met het systeem dat dit zo lang moet duren voor zo’n kleine klus?
Schepen Vanhoof (sp.a) begrijpt de opmerking van het raadslid, maar het is niet zo simpel als het
raadslid het voorstelt. Die paaltjes zijn met een bepaald systeem verankerd in de grond. Het systeem
van de huidige paaltjes is niet compatibel met het systeem van de nieuwe. Men moet daar sowieso
werken uitvoeren. Die verankering moet er uitgehaald worden en er moet een nieuwe verankering
geplaatst worden. Het is sowieso wel de bedoeling om dat sneller te doen. Hij heeft in dat artikel en-
kel ‘het voorjaar 2015’ gezegd omdat het een recreatief fietspad is dat tegen het volgende fietssei-
zoen in orde moet zijn. Het is wel degelijk de bedoeling dat men dat de volgende weken gaat uit-
voeren en dat dit niet gaat duren tot het voorjaar 2015.
Raadslid Belmans merkt op dat het likje fluorescerende verf op de huidige paaltjes dan niet nodig is.
Het is goed dat het vlugger kan gebeuren, want het is tenslotte nu snel donker en dan is het toch be-
langrijk dat die paaltjes goed zichtbaar zijn.

Terug naar boven

Misleidende reclame (Mia Belmans)

Raadslid Belmans (N-VA) heeft als didactisch materiaal de folder meegebracht. Er wordt hier gebruik
gemaakt van de unieke slogan “Gemeente Mol Pittig en Attractief” van onze gemeente. Zij heeft in
een persbericht gelezen dat er ook gereageerd is naar een firma die het wapenschild gebruikte. Mag
men de unieke slogan zo maar gebruiken? Toen deze folder bij haar in de bus kwam, dacht zij dat
het iets van de gemeente Mol was. Zij concludeert daaruit dat dit misleidende reclame is.
Schepen Schoofs (Open vld) meent dat de vraag van het raadslid duidt dat men in Mol ondertussen
een bekende slogan heeft die goed ingeburgerd en goed gekend is bij de burgers. Wat dat betreft
kan men op het informatiewerk van de laatste 10 jaar terugkijken als een geslaagd parcours. Men
wordt inderdaad regelmatig geconfronteerd met het gebruik van het logo van de gemeente Mol, maar
ook het gebruik van de slogan ‘Pittig en Attractief’. De informatiedienst heeft daar een bepaalde pro -
cedure voor. De dienst contacteert eerst in der minne de vereniging of de firma die dat gebruikt. Dat
is niet altijd met slechte wil, dat moet hij ook duidelijk stellen. Spijtig genoeg heeft men toch al een
aantal keren vastgesteld dat het wel met slechte wil gebeurt. Om bv. klanten te ronselen onder het
mom dat zij de steun van de gemeente Mol genieten. Men moet wel onderscheid maken tussen het
logo dat gedeponeerd is en dat wel degelijk van de gemeente Mol is, en het logo dat visueel, grafisch,
auteursrechtelijk beschermd is, maar niet gedeponeerd is. Voor de slogan is dat niet het geval. Het
is een vrij omslachtige procedure die bovendien veel geld kost. De meeste bedrijven doen dat niet.
Hij heeft zich laten vertellen door de communicatieambtenaar dat dit ook veel moeilijker is om te laten
beschermen. In deze is het puur de slogan geweest die gebruikt werd en niet het logo. De interpre-
tatie van de communicatieambtenaar is dat de schade naar de gemeente Mol miniem is, omdat het
gebruikt wordt om een beeld van Mol te schetsen met een mooie foto aan het meer, met daarbij de
slogan. Het is misschien op het randje, maar gezien het feit dat men hier juridisch niet kan spreken
van een gedeponeerd merk met die slogan, is het wellicht ook juridisch moeilijk om dat hard te ma-
ken. Men heeft in het verleden al flagrantere gevallen gekend, waarbij men heel consequent kort op
de bal gespeeld heeft en men zich ook publiekelijk gedistantieerd heeft van de daden die betrokken
firma’s gesteld hebben.

Terug naar boven

Kledingcontainers (Jan Vangheel)

Raadslid Vangheel (N-VA) merkt op dat er een kledingcontainer staat aan het schooltje van de Hei en
aan de voormalige kerk van de Hei. Bestaat er een overeenkomst tussen die firma’s en de gemeente
of werden die containers daar zo maar geplaatst? Hij heeft op de gemeenteraad van 24 februari -
n.a.v. de Panorama-uitzending ‘Oude kleren, nieuw geld’ - gevraagd hoe het zat met de kledingcon-
tainers in Mol. Of het niet mogelijk was om daar een taks op te heffen of om die firma’s te laten bie -
den op het alleenrecht om in Mol kledingcontainers te mogen plaatsen. Hoe ver staat men in dat dos-
sier?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat men n.a.v. de vraag van het raadslid het dossier terug
bekeken heeft wat de toekomst van deze containers in Mol kan zijn. Dat is niet zo’n evidente vraag
en dat is ook de reden waarom het iets langer duurt. Als men een bepaald gevecht wil aangaan,
moet men eerst goed weten wat men wel en niet mag. Het dossier is al een tweetal keren op het
schepencollege besproken. 1 zaak staat vast, en dat is dat men niet wil dat het blijft zoals het nu is.
Momenteel staan er een 80-tal kledingcontainers in Mol en dat aantal wil men absoluut afbouwen. De
containers worden links en rechts, op openbaar domein en op privaat domein gezet. Het is absoluut
geen zicht. Ook de directe omgeving van zo’n kledingcontainer trekt afval aan, en dan bedoelt hij an-
der afval dan oude kleding. Men heeft hier een probleem en men moet dat oplossen. Hoe men dat
moet oplossen, daar zal men binnenkort definitief een ei moeten gaan leggen. Hij denkt dat er 2
mogelijkheden zijn. Ofwel volgt men het voorbeeld van Geel, en dat betekent dat alles weg moet, zo-
wel op privaat als op publiek terrein. Ofwel behoudt men een beperkt aantal plaatsen. Het is uitein-
delijk ook een stukje dienstverlening aan de bevolking, dat men ook buiten de openingsuren van het
containerpark ergens met oude kleding terecht kan. Voor welke oplossing men kiest weet men van-
daag nog niet, dat debat moet men nog voeren. Over wat de mogelijkheden zijn van het gemeente-
bestuur om zoiets te verbieden op privé-domein heeft men pas sinds vorige week iets meer klaarheid
gekregen. Hij heeft uitdrukkelijk aan de milieudienst en aan de juridische dienst van IOK gevraagd
om dat uit te klaren. Het is gemakkelijk gezegd dat de containers overal weg moeten, maar als dan
nadien blijkt dat men deze niet weg krijgt, heeft men een groot probleem. Hij verwijst naar het voor-
beeld van de gemeente Kasterlee, waar advocatenkantoren brieven sturen naar het gemeentebestuur
met vraag tot bijkomende uitleg. Sinds vorige week bestaat daarover een duidelijk standpunt van
IOK. Men heeft hem beloofd om dat in een nota te gieten, die kortelings aan het schepencollege
wordt voorgelegd. Dan liggen alle elementen op tafel om ter zake een beslissing te nemen. Als er in
de verschillende fracties binnen de gemeenteraad daar ideeën over zijn, mag men die altijd overma-
ken, zodanig dat men daar ook rekening mee kan houden.
Raadslid Vangheel merkt op dat de gemeente Mol een retributie heft op banken en financiële instel-
lingen. Die staan ook op privé-grond, dus kan men hier volgens hem toch ook een retributie toepas-
sen.
Schepen Van Rompaey zegt niet dat dit hier niet kan, maar de vraag is of men dat moet doen. In die
sector zijn er een aantal initiatieven die zonder discussie non profit zijn en er zijn een aantal andere
initiatieven die commercieel zijn. Dit is een systeem waarbij die non profit organisaties de eerste
slachtoffers zullen zijn. Gaat men die laten betalen om in Mol te mogen staan? Of gaat men ze weg
doen? Het is een moeilijk debat dat de volgende weken moet gevoerd worden.
Raadslid Vangheel is van mening dat er in een aanbesteding ook dikwijls rekening gehouden wordt
met punten. Dan kan men naast de prijs ook het goede doel een aantal punten laten uitmaken.
Schepen Van Rompaey merkt op dat men dan organisaties gaat laten betalen voor iets wat ze van-
daag gratis doen. Hij denkt dat dit al een stap te ver is. De eerste stap is nagaan of men die contai-
ners wil behouden in het straatbeeld, wetende dat op dit ogenblik het aanbod bestaat op de 2 contai-
nerparken.
Raadslid Vangheel zegt dat er volgens Ovam een richtlijn is om per 1.500 inwoners 1 kledingcontainer
te voorzien. Dat zou op 23 containers komen voor Mol. Hij vraagt een antwoord te geven op het
eerste deel van zijn vraag.
Schepen Van Rompaey antwoordt dat hij niet weet of daar concrete contracten zijn. Hij denkt niet
dat men er nu even enkele dossiers moet uitpikken. Men heeft ook andere vragen en andere pro-
blemen in andere gehuchten. Hij stelt voor te wachten tot men klaar is met het globale debat. Men
voert een debat over gans Mol, niet over de Hei, niet over Ginderbuiten, niet over Ezaart, … Als men
klaar is met dat debat zal men weten wat men kan doen en op dat ogenblik zal men ook weten of er
contracten moeten gemaakt worden en met wie.

Terug naar boven

Korting IOK (Jan Vangheel)

Raadslid Vangheel (N-VA) heeft op de gemeenteraad van 28 april gevraagd wat de gemeente van
plan was met de korting die men vanaf begin dit jaar van IOK Afval krijgt, omdat IOK Afval vorig jaar
zo veel winst gemaakt had. Er is toen gezegd dat men de tarieven nog maar pas had aangepast en
dat het toen moeilijk was om die korting toe te passen. Hoe ver staat men daar ondertussen mee?
Wat gaat er met die korting gebeuren? Is er al een evaluatie gebeurd over de fracties afval die vanaf
dit jaar worden opgehaald?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat het eerste deel van de vraag van het raadslid misschien
zonder voorwerp is. In die zin dat hetgeen enerzijds als korting werd gegeven ondertussen al opge-
soupeerd is door de indexering van andere bedragen. Hij heeft de cijfers bij zich. De korting zit hem
vooral in de verwerking van het GFT-afval. Men schat dat dit voor de gemeente Mol ongeveer een
bedrag van 30.000 euro vertegenwoordigt. Als hij de indexering op de 2 grootste ophaalcontracten
bekijkt, zijnde restafval en diftar, is de indexering daar ongeveer hetzelfde bedrag van 30.000 euro.
Hij denkt dat er eigenlijk niets meer uit te delen valt.
Raadslid Vangheel vraagt of hij die informatie kan krijgen.
Schepen Van Rompaey antwoordt op het tweede deel van de vraag dat er binnen het schepencollege
geen evaluatie gebeurd is, maar dat men de cijfers wel kent. Men heeft die vooral opgevolgd voor
GFT-afval enerzijds en voor plastiekafval anderzijds. Wat het GFT-afval betreft ziet men een teneur
die geleidelijk aan gaat. Men ziet dat ook in de andere IOK gemeenten. Als een gemeente een GFT-
belasting invoert ziet men het volledige effect ervan na 2 jaar. De mensen hebben tijd en een afre-
kening nodig om vast te stellen dat ze hun gedrag moeten wijzigen. Het volledige effect van -40 à -
50% kilo’s men 2 ziet dat e -50% er zeker nu niet is na enkele
maanden. Voor het plastiekafval kent hij de cijfers niet vanbuiten, maar meer dan 50% van de frac-
ties t.o.v. 2013 haalt men nog effectief op. Als men dan rekening houdt met het feit dat de mensen
moeite moeten doen om zo’n groene zak te kopen en moeite moeten doen om dat daarin te steken,
er toch een behoorlijke indicatie is om dat systeem zeker te behouden, omdat nog heel veel mensen
effectief moeite doen om dat geselecteerd te laten wegbrengen.
Raadslid Vangheel merkt op dat er ooit op de gemeenteraad gezegd is dat mensen die nooit een vuil-
bak buiten zetten ter verantwoording geroepen zouden worden.
Schepen Van Rompaey antwoordt dat dit nu niet concreet opgenomen is. De andere cijfers kan hij
aan het raadslid bezorgen.

Terug naar boven

Pad voetbal Heidehuizen (Jan Vangheel)

Raadslid Vangheel (N-VA) heeft vernomen dat er tijdens een vergadering besproken werd om een pad
te leggen langs de voetbalpleinen van de Heidehuizen, zodanig dat de mensen die gaan tennissen
vanuit de Belsebaan naar de parking aan de kantine van het voetbalplein kunnen rijden. De voetbal is
daar niet mee opgezet. Wat is er beslist op die vergadering?
Schepen Verdonck (CD&V) antwoordt dat er nog geen beslissing in genomen is.
Raadslid Vangheel vraagt of de schepen weet wanneer die beslissing er zal komen.
Schepen Verdonck verduidelijkt dat die vergadering heeft plaatsgevonden in ’t Getouw op 2 oktober.
Het was een zeer constructieve vergadering. Daar is afgesproken dat de tennisclub zeer duidelijk de
vraagstelling formuleert i.v.m. de gestelde problematiek. Hij leest even hun mail voor van 7 oktober:
‘Geachte, Door de uitbreiding van onze indoorhall vrezen wij dat er niet voldoende parkeerplaatsen
zijn tijdens onze tornooien en er overlast zal zijn in de Belsebaan. Daar wij in vrede willen leven met
onze buren stellen wij de vraag om tijdens deze periodes een verbinding te kunnen hebben met de
grote parking achter het voetbalplein. Deze tornooien vinden plaats eind juli, half september en kerst-
mis. Elk tornooi duurt 14 dagen. We gaan onze website vernieuwen en zullen hier onze bezoekers er
op wijzen dat de parking achter het voetbalplein best bereikbaar is langs Kruisven en Vosstraat. Wij
hopen dat wij met alle betrokken partijen tot een vergelijk kunnen komen. Met sportieve groeten,
namens Mol tennisclub.’ Deze mail is ge -forward naar de ambtenaren van de gemeente en naar de
mensen van de voetbalclub. De vraag van het raadslid stond vorige week woensdag geagendeerd en
hij heeft die doorgestuurd naar de mensen van de voetbalclub. Hij vraagt of het raadslid hier spreekt
namens het bestuur van de voetbalclub of namens bepaalde clubleden of spelers of sympathisanten.
Hij heeft gisteren antwoord gekregen op die doorgestuurde mail en zal dit antwoord ook even
voorlezen. Dan heeft het raadslid ook dadelijk het antwoord op de vraag wanneer daar een beslissing
in kan genomen worden. Hij citeert: ‘Beste Christophe, Beste Hans, Via deze weg wens ik zeer korte
te reageren in naam van vzw VV Hei Mol. Tot op vandaag werd nog geen enkel officieel standpunt in-
genomen omtrent de aanvraag van een toegangsweg voor de parking. Zoals reeds aangegeven zul-
len wij dit op onze volgende bestuursvergadering op 24 november bespreken. De uitspraak “dik te -
gen de zin van de heer Vangheel en alle commotie hieromtrent is dus
voorbarig. We zullen met de nodige ernst het dossier intern bespreken en jullie schriftelijk op de
hoogte brengen. Vriendelijke groeten, iemand namens de voetbal.’
Raadslid Vangheel zegt dat de persoon van de voetbal die hem daarover aangesproken heeft daar
toch niet over te spreken was dat men daar langs zou rijden. Ook de mensen van de Vosstraat zijn
van mening dat het als een sluipweg zal dienen.
Schepen Verdonck stelt dat er zeer duidelijke afspraken gemaakt zijn. Door de gemeentelijke technici
zijn er zeer duidelijke voorstellen naar voor gebracht, met de vraag dat beide clubs het intern zouden
bespreken. Dit is een antwoord namens de VV, ondertekend door de secretaris. Hij denkt dat hij zeer
duidelijk geweest is. Hij kan, indien gewenst, de mail naar het raadslid forwarden.

Terug naar boven

Stand van zaken straat Ginderbuiten (Wendy Soeffers)

Raadslid Soeffers (N-VA) deelt mee dat het de derde keer is dat zij dit agendeert. Het gaat over de
straat Ginderbuiten. Dit is een straat waar te snel gereden wordt, zoals blijkt uit de cijfers die toen
werden meegedeeld door de schepen. Er werd destijds gezegd dat de straat in aanmerking zou ko-
men voor een flitspaal of voor trajectgeleiding. Wat is de stand van zaken? Is er al iets beslist?
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat hij een concreet antwoord kan geven. 2 jaar geleden, eind
2012, heeft het gewest een extra flitscamera opgenomen in de planning. Vorige maand is er bij de
politie een mail toegekomen waarin het gewest meldt dat er misschien wel een mogelijkheid is dat zij
ten dele gaan financieren voor een trajectcontrole. Daar is natuurlijk positief op gereageerd en er
heeft binnen 2 weken een vergadering plaats tussen de politie van Mol en het Vlaams gewest over die
mogelijkheid van trajectcontrole, specifiek voor de straat Ginderbuiten. Dat is de stand van zaken.
De straat Ginderbuiten is inderdaad een probleem. Men is daar niet enkel met die flitscamera of tra-
jectcontrole bezig. In de buurt van de rotonde, de schoolomgeving, voorziet men 6 variabele ‘zone 3’ -
borden. Dat zit nu eindelijk in de slotfase. Dat zijn er 3 vanuit de politie en 3 vanuit het gewest. Het
is nog een kwestie van coördinatie, maar die zullen kortelings geplaatst worden. Hij is een tweetal
weken geleden met Eandis ter plaatse geweest op de rotonde om de verlichting te bekijken. Het is
inderdaad zo dat de verlichting aan de rotonde en aan de school voor een stuk ondermaats is. Eandis
werd gevraagd een offerte te bezorgen tegen 3 december, omdat men dan een vergadering heeft met
het Vlaams gewest. Ginderbuiten is nog altijd een gewestweg en dat maakt het de gemeente niet
altijd gemakkelijk om daar snel te handelen. Op die vergadering zal ook nog eens in het algemeen
bekeken worden of er eventueel nog andere maatregelen mogelijk zijn voor de straat Ginderbuiten.
Raadslid Soeffers zegt dat er destijds vanuit de werkgroep van de school gevraagd was om eventueel
het voetpad aan de Buitenschoolse Kinderopvang - met een lokaal dat ook gebruikt wordt als klas-
lokaal - extra te verlichten, zoals vele voetpaden. Hoort dat daar ook bij?
Schepen Vanhoof antwoordt dat dat de concrete aanleiding was dat hij daar met de mensen van
Eandis ter plaatse geweest is. Specifiek voor dat zebrapad. Maar die mensen hebben hem meege-
deeld dat eigenlijk gans die rotonde onderbelicht is. Men gaat het nu iets breder bekijken. Men gaat
er de komende weken knopen over doorhakken over het feit of men enkel dat zebrapad gaat ver-
lichten of dat men heel de rotonde beter gaat verlichten.

Terug naar boven

Tegeltuintjes (Hans De Groof)

Raadslid De Groof (N-VA) vindt dat dit een puntje is ter verfraaiing van het straatbeeld, vooral in het
centrum en in de kern van de gehuchten. Een groene omgeving is goed voor het humeur en de ge-
zondheid, zorgt voor kleur en gezelligheid. Is het in deze optiek mogelijk om in onze gemeente de
aanleg van tegeltuintjes toe te laten en te stimuleren door middel van een duidelijk reglement? Een
tegeltuin is een smalle groenstrook aan de straatkant, onmiddellijk tegen een gevel. Het kan bestaan
uit een klimplant, lagere planten of bodembedekkers. Naast sfeer en gezelligheid is het tevens goed
voor vogels, bijen, vlinders en tal van insecten. Mogelijke dingen die eventueel in het reglement zou-
den kunnen opgenomen worden, is dat er een meldingsplicht zou zijn, dat er te allen tijde 1,5 meter
voetpad behouden dient te blijven, dat er altijd een vlotte doorgang gegarandeerd wordt voor alle
voetpadgebruikers, dat er sowieso geen giftige en/of planten met doornen mogen gebruikt worden, ...
Wat vindt het bestuur van dit voorstel?
Schepen Van Craenendonck (CD&V) antwoordt dat dit een dossier is waar men al een tijdje mee bezig
is. Sinds maart/april werkt hij hier, samen met raadslid Sergooris, aan. Zij hebben al informatie op-
gevraagd bij de stad Antwerpen en bij de stad Turnhout. Men heeft het volledige reglement en de
suggesties van de stad Antwerpen. Men moet nog de goedkeuring bekomen van het college en dan
moet men het nog verder uitwerken. Hij hoopt tegen het volgende plantseizoen iets te kunnen doen.
Raadslid Sergooris (sp.a) stelt dat hij het een heel goed voorstel vindt van het raadslid en zegt dat hij
er zelf ook voorstander van is. Een jaar geleden heeft hij samengezeten met de groendienst en de
schepen, concreet n.a.v. het project in Turnhout. Naast gewoon een reglement maken, gaat men
daar ook echt buurten stimuleren om daar mee aan de slag te gaan. Ze bieden ook klimplanten en
een handleiding aan voor bepaalde straten. Buurten kunnen er ook samenwerken rond de verfraaiing
van de straat. Hij hoopt dat men tegen het voorjaar met concrete acties kan komen.
Raadslid De Groof vindt het goed dat het bestuur er al mee bezig is. Hij heeft zijn mosterd gehaald
bij de stad Roeselare.

Terug naar boven

Gemeenteradar.be (Nicole Smets)

Raadslid Smets (N-VA) zegt dat zij meer dan een jaar geleden hier de vraag gesteld heeft of de ge-
meente zich had ingeschreven op de tool www.gemeenteradar.be. Dat is een tool van Unizo die de
dienstverlening van de gemeente aan de ondernemers in kaart brengt. Blijkbaar werd toen onmiddel-
lijk ingeschreven op de dag van de gemeenteraad. Haar fractie waardeert dat natuurlijk wel. Nu on-
dertussen zouden daar resultaten bekend zijn. Kan men daar een beeld van krijgen van wat het juist
geweest is? Hoe hebben de ondernemers gereageerd? Zijn er actiepunten of adviezen gegeven?
Gaat er iets aan gebeuren?
Schepen Deckx (sp.a) wil enkele dingen rechtzetten. Het is al een paar keer dat het raadslid zegt dat
de gemeente nog rap, rap ingeschreven heeft. Zo werkt dat niet in een gemeentebestuur. Zij dacht
dat vroeger zelf ook, maar dat is niet zo. Dat gebeurt altijd na een beslissing van het schepencollege.
Zij zou niet durven om zo maar iets op eigen houtje te doen, zonder de collega’s daarover te raad -
plegen en hun goedkeuring te hebben. Zij heeft de beslissing bij van het college van 21 augustus -
dus voor die gemeenteraad van 16 september - waar men als college beslist heeft om mee te doen.
Ze zal deze beslissing doorgeven aan het raadslid. Niet dat dit veel rol speelt, maar als men dan toch
de puntjes op de i wil plaatsen, doet ze dat. Men heeft toen beslist daaraan mee te doen. Ingevolge
die beslissing heeft men ingeschreven en toen heeft Unizo gemeld dat ze overvraagd waren en dat ze
niet meteen tijd hadden. Het is pas in januari van dit jaar geweest dat zij effectief aan het werk ge-
gaan zijn. Nog niet zo lang geleden zijn afgevaardigden van Unizo hier komen toelichten wat de re-
sultaten zijn. Er zit een tweeledigheid in het document. Volgens de bevindingen van Unizo over wat
men hier allemaal doet, is Mol een zeer goede gemeente op vlak van dienstverlening rond lokale eco-
nomie. Men krijgt daarvoor een zeer grote appreciatie. Maar men merkt dat de ondernemers een an-
der idee hebben. Zij geven andere quoteringen, blijkbaar in veel gevallen omdat ze niet weten dat de
dienst bestaat. Dat is natuurlijk wel een probleem waar men aandacht aan moet schenken, en dat
gaat men natuurlijk ook doen. Het raadslid kan het volledige document verkrijgen op de dienst Lokale
Economie. Ze zal zien dat er werk aan de winkel is om de dienst te promoten naar de ondernemers
toe, maar dat de dienstverlening door Unizo wel heel hoog ingeschat wordt en dat men op alle vlak-
ken heel goed scoort. Wat heeft men ondertussen gedaan? Sinds enkele maanden maakt men er
een zaak van om alle ondernemers die zich hier aanmelden, die starten in Mol, te bezoeken. Men
doet dat heel nauwgezet 4 à 6 weken nadat zij gestart zijn. Men legt dan uit dat de dienst Lokale
Economie een dienst is die heel graag contact houdt met de ondernemers, dat de mensen altijd
welkom zijn - zelfs buiten de openingsuren zelfs na afspraak als dat nodig is. Men legt ook het sys-
teem van de cadeaubon uit, zodat ze daar desgevallend aan mee kunnen doen. Men maakt daar dus
wel werk van. Men gaat die radar zeker en vast nog eens heel goed onder de loep nemen en kijken
hoe men nog kan bijsturen. Maar de algemene conclusie vanuit Unizo is zeer positief met enkele
aanbevelingen waar men zeker wel naar zal kijken.
Raadslid Smets vraagt of men die aanbevelingen van Unizo meer gaat concretiseren. De schepen
zegt dat men een eerste bezoek doet aan de ondernemers. Dan blijkt toch dat er ergens een commu-
nicatiestoornis zit.
Schepen Deckx weet niet of dat een stoornis is. Die bevraging is ook maar afgenomen bij 2,2% van
de ondernemers. Unizo zegt zelf dat dit geen representatief staal is. Dat zou al een eerste bemerking
kunnen zijn. Zij vindt dat het eigenlijk goed zit, maar dat men er voor moet zorgen dat de mensen de
dienst nog beter leert kennen. Men zal dat op alle mogelijke manieren doen. Men doet dat nu ook al.
De ondernemersbrief wordt via mail aan iedereen verstuurd. Men heeft het netwerkevenement. Men
heeft de lokale pers. Daar wordt dus wel actief mee omgegaan. Bij de meting was zij nog maar een
jaar in dienst, maar uit deze meting blijkt dat haar voorgangers het goed gedaan hebben. Op het
spoor van de dienstverlening moet men verder en men moet zich als dienst nog meer bekend maken
naar de ondernemers toe. Men gaat dat op alle mogelijke manieren proberen te doen.
Raadslid Smets zou graag het document ontvangen.

Terug naar boven