U bent hier
Programma 2024
Thuis in Mol
Het verhaal van N-VA Mol is er één van een Mol waar Vlamingen zich thuis voelen. Gemeenschapsvorming staat centraal in onze ideologie. Als lokaal bestuur staan we het dichtst bij de burger. We kunnen beslissingen nemen die ervoor zorgen dat mensen zich ‘thuis blijven voelen’ in hun eigen buurt, dat burgers zich ergens goed voelen, verbonden zijn en er stevig verankerd raken.
Een warme, gezonde en aangename thuis
N-VA Mol zorgt in het gemeentebestuur voor propere en veilige dorpskernen met veel groen en slimme mobiliteit. We geven zuurstof aan het rijke Vlaamse verenigingsleven, dat we terugvinden in onze sportclubs, jeugdbewegingen en culturele verenigingen. Zo blijft Mol een warme, gezonde en aangename thuis.
Een nieuwe thuis voor nieuwkomers
N-VA Mol zet alle beschikbare middelen in om nieuwe burgers op te nemen in onze gemeenschap. We wijzen nieuwkomers niet alleen op hun rechten, maar ook op hun plichten. We focussen op Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal, zodat Mol niet enkel een woonplaats is, maar ook een nieuwe thuis wordt.
Een veilige thuis
Het verhaal van N-VA Mol is er een van een gemeente waar veiligheid een absolute kerntaak is, zodat de inwoners zich veilig thuis kunnen voelen. We staan in voor de veiligheid van onze burgers. Straffeloosheid wordt aangepakt, en we gebruiken alle
beschikbare instrumenten om deze te bestrijden. Overlast en drugsproblemen pakken we krachtdadig aan. Naast strikte handhaving zetten we ook in op preventie en sensibilisering.
Beheerd als een goede huisvader of -moeder
Het verhaal van N-VA Mol is er een van bestuurders die de gemeentefinanciën verantwoordelijk en met gezond verstand beheren. Ze leven niet boven hun stand, maar passen de tering naar de nering. Een bestuur dat welvaart wil creëren, moet sterk zijn en keuzes maken voor een efficiënt en effectief beleid.
Een welvarende thuis
Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. N-VA Mol geeft ruimte aan ondernemerschap en maakt van Mol een welvarende thuis. We bestrijden armoede niet door geld uit te delen, maar door mensen te helpen aan een opleiding, een job of de juiste weg daarnaartoe. Wie het moeilijk heeft, krijgt de nodige zorg.
Ruimtelijke ordening
De dichtheidsvisie en het woonzoneringsplan bieden een duidelijke aanpak voor de maatschappelijke uitdagingen rond ruimtelijke ordening.
Vlaanderen is, met haar lappendeken aan bebouwing, Europees koploper op het vlak van ruimtebeslag en verharding, en die bebouwde oppervlakte blijft toenemen. Dit gaat niet alleen ten koste van landbouw en natuur, maar brengt ook enorme kosten met zich mee door files, de aanleg van infrastructuur, nutsvoorzieningen en het overmatig ruimtegebruik van (te) grote huizen met veel verharding. Ook in Mol hebben we in het verleden bijgedragen aan dit versnipperde landschap.
Tegelijkertijd stijgt de vraag naar (betaalbare) woningen en voorzieningen door de bevolkingsgroei, de gezinsverdunning en de aankomende vergrijzing. Wateroverlast, boerenprotesten, de inplanting van windturbines en de CO2-uitstoot wijzen erop dat we tegen ruimtelijke en milieugrenzen aanlopen. Als we hiermee geen rekening houden, riskeren we zowel economisch als ecologisch vast te lopen.
Begin 2024 keurden we in de gemeenteraad het woonzoneringsplan en de dichtheidsvisie goed. Dit plan maakt duidelijke keuzes om de kernen van onze gehuchten te versterken en om de open ruimte in de buitengebieden zoveel mogelijk te vrijwaren van bebouwing. Door kwalitatief te verdichten en de bestaande bebouwde ruimte efficiënter te benutten, versterken we ons (handels)centrum en de dorpskernen. Dat betekent niet minder bouwen, maar slimmer bouwen en ruimte besparen.
Dit is essentieel om onze welvaart te behouden en om toekomstbestendig te groeien, met respect voor een gezond leefmilieu.
Concrete programmapunten
Kwalitatieve kernversterking
We versterken onze kernen door kwalitatief te verdichten en de ruimte efficiënter te benutten.
- We bestendigen de heldere ruimtelijke visie voor ons grondgebied (cf. de bouwshift), met een langetermijnblik van 30 jaar of meer, gebaseerd op de dichtheidsvisie en het woonzoneringsplan.
- We bieden ontwikkelingsperspectief aan alle sectoren met een ruimtevraag, en sturen die richting kernversterking, maar behouden daarbij het eigen karakter (dorps, landelijk of stedelijk). We snijden geen open ruimte meer aan en bouwen niet op afgelegen locaties die ver verwijderd zijn van openbaar vervoer en voorzieningen (autoafhankelijkheid).
- We voeren een activeringsbeleid voor leegstand, verloedering en onderbenutting van panden of percelen om nieuwe ontwikkelingen aan te trekken in onze kernen. In de tussentijd kan een alternatieve, tijdelijke invulling bijdragen aan een verbeterde leefomgeving.
- We bouwen niet minder, maar slimmer door kwalitatief te verdichten en de ruimte efficiënter te gebruiken. Dit verhoogt het rendement van ons bestaande ruimtebeslag.
- We streven naar hogere dichtheden door collectief bouwen/wonen in goed ontsloten kernen, met een goede concentratie aan basisvoorzieningen. Dit is geen kwestie van "meer op minder" (appartementisering), maar van nieuwe ontwikkelingen op strategische locaties, waarbij een goede balans wordt gevonden tussen gebouwen (wonen) en kwalitatieve publieke groene ruimte in de directe omgeving.
Volwaardig openruimtebeleid
- We verankeren het behoud van open ruimte in ons omgevingsbeleid, van planniveau tot vergunningsniveau en handhaving.
- We bepalen een strategie om het slecht gelegen juridisch woonaanbod te vrijwaren van ontwikkeling zoals woonlinten, woonreservegebieden, waterzieke gronden of waardevolle bossen in harde bestemmingen (bv. woon- en industriegebied).
- We voorzien de nodige beleidskaders als toetssteen voor de vergunningverlening, om verdere versnippering tegen te gaan en een stimulerend openruimtebeleid te voeren.
- We werken thematisch aan het versterken van openruimtefuncties. Hierbij denken we aan prioriteiten zoals onthardingsdoelen, een korte-ketenbeleid, groenblauwe verbindingen, bosuitbreiding, ecologisch bermbeheer, natuur-inclusieve landbouw, en ruimte voor water.
Bescherming tegen versnippering en biodiversiteitsverlies
- We beschermen onze open ruimte tegen versnippering en biodiversiteitsverlies. Open ruimte stopt niet aan de grens. We werken samen met buurgemeenten, overheden en het middenveld om de open ruimte te versterken, bijvoorbeeld via landschaps- en natuurbeheerplannen, bosuitbreiding, ruilverkaveling, erosiebestrijding, stikstofsanering en referentieregio’s.
Omgevingsbeleid als hefboom
We streven naar duurzame groei en effecten op lange termijn via een integrale aanpak over alle domeinen.
- We optimaliseren het ruimtegebruik door een geïntegreerde aanpak over verschillende beleidsdomeinen, met duidelijke langetermijnkeuzes om de bouwshift te realiseren, klimaatrobuust te worden en de biodiversiteit te versterken.
- Ruimtelijke ordening gaat verder dan gebouwen. Wat er gebeurt in de ruimte heeft invloed op welzijn, gezondheid, leefmilieu, mobiliteit, energieverbruik en uitstoot. Het minimum dat we nastreven is een standstill in vervuiling: schone lucht, zuiver water en meer bos dichtbij huis. Een integrale aanpak op lange termijn is daarom essentieel.
- We koppelen ruimtelijke ordening aan andere beleidsplannen zoals het mobiliteitsplan, energie- en klimaatplan, hemelwaterplan en warmte- en sloopbeleid. We stemmen ons ruimtelijk instrumentarium daarop af, bijvoorbeeld door herziening van het centrum-RUP, het opstellen van bouwverordeningen, het actualiseren van verouderde verkavelingsvoorschriften en het ontwikkelen van beleidskaders die houvast bieden bij vergunningverlening (bijv. woningtypetoets of groennorm).
- We anticiperen op vergrijzing en gezinsverdunning om de juiste woningen te voorzien. Betaalbaarheid is een uitdaging die (jonge) gezinnen uit de kern jaagt naar verkavelingen, appartementsblokken of serviceflats buiten de bebouwde kom. Door kernversterking zorgen we voor het juiste type woning op de juiste plaats om aan de,behoeften te voldoen. Door kwalitatief te verdichten, verhogen we de leefbaarheid, en we eisen meer dan enkel het wettelijk noodzakelijke.
- Elk ontwikkelingsproject wordt integraal beoordeeld op multimodale bereikbaarheid, groenvoorziening, leefbaarheid van de directe omgeving, stimulering van zacht verkeer, verweving van functies en doelgroepen, betaalbaarheid, (sociale) dienstverlening, enz.
- Bij vergunningverlening stellen we voorwaarden en lasten om ontwikkelaars op strategische locaties in onze kernen te laten bijdragen aan een betere leefomgeving. Dit omvat meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en architectuur die ons karakter bewaart en sociale cohesie en ontmoeting bevordert.
- We zetten in op de uitbouw van een functioneel en recreatief netwerk van trage wegen, zowel in de bebouwde als open ruimte. Wandel- en fietspaden verbinden gemeenten, wijken en mensen.
- We doen een beroep op de expertise van de GECORO en luisteren naar het middenveld. Bij langlopende en gevoelige processen laten we ons ondersteunen door (externe) deskundigen, zowel op technisch, juridisch als communicatief vlak, om projecten succesvol te realiseren.
- We versterken het handhavingsbeleid op het gebied van ruimtelijke ordening. We streven naar een betere samenwerking tussen de verschillende diensten en de politie om overtredingen snel op te sporen en handhavingstrajecten op te zetten. Een sterk handhavingsbeleid is de sluitsteen van een goede ruimtelijke ordening.
Klimaat en milieu
Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen
Het verminderen van CO₂-uitstoot, het vermijden van afval en het besparen op energieverbruik zijn de zaken die we nu moeten aanpakken. De uitdagingen voor ons leefmilieu zijn overal hetzelfde: toenemende vervuiling, de gevolgen van klimaatverandering en de achteruitgang van biodiversiteit. Om deze problemen effectief aan te pakken, moeten we de emissies verminderen waar dat structureel een verschil maakt: bij de bron.
Ons principe is dat de vervuiler betaalt. Wie zuinig en duurzaam omgaat met land, water, energie en materialen, moet gestimuleerd worden. Daartegenover staat dat wie uitstoot, loost of ontbost, de werkelijke milieukosten moet dragen. Dit vraagt om een transparante prijszetting en een efficiënte dienstverlening.
‘No regret’-maatregelen en doorbraken forceren
2030 is dichtbij, en het Burgemeestersconvenant vraagt ons om tegen dat jaar de CO₂-uitstoot met 30% te reduceren. We zijn ambitieus, maar ook realistisch. Wat telt, is de weg ernaartoe en wat we nu kunnen doen om die weg te plaveien, zodat we de leefomgeving voor onze burgers verbeteren en bedrijven concurrerend blijven. Dit vraagt om voortvarendheid en politieke daadkracht.
We gaan concreet aan de slag met wat nu haalbaar en betaalbaar is. We schalen op wat goed werkt en versnellen waar kansen liggen om in 2030 een betekenisvol verschil te maken. Dit zijn de zogenaamde ‘no regret’-maatregelen. Tegelijkertijd kijken we naar de toekomst en hoe klimaatneutraliteit in 2050 eruit kan zien voor Mol. Dit vereist brongerichte maatregelen en langdurige processen die één legislatuur overstijgen. Toch moeten we nu beginnen om op lange termijn structurele effecten te behalen die een wezenlijk verschil maken voor toekomstige generaties.
Gezond leefmilieu en klimaatrobuuster worden
We verbeteren de kwaliteit van ons leefmilieu om het leefbaar te houden door woonomgevingen te vergroenen, natuurgebieden in stand te houden, nieuwe bossen aan te planten, water zoveel mogelijk ter plaatse te laten infiltreren en de biodiversiteit te versterken. Op die manier wapenen we ons beter tegen de gevolgen van klimaatverstoringen zoals droogte, hittestress, waterschaarste en wateroverlast.
Begin met wat je zelf kan en betrek dan de rest
De grootste hefbomen liggen op hogere bestuursniveaus. Denk bijvoorbeeld aan de groene taxshift, elektrificatie van het wagenpark, productnormen om PFAS uit te bannen, ecodesign, kernenergie, enzovoort. Deze zaken vallen onder federaal beleid. De renovatieplicht, de uitfasering van fossiele brandstoffen bij nieuwbouw en mogelijk een kilometerheffing worden op Vlaams niveau geregeld.
Op gemeentelijk niveau kunnen we ons omgevingsbeleid inzetten om mobiliteitsgedrag en energieverbruik te sturen. Ook spelen we een sleutelrol in afvalbeheer. De zorg voor het klimaat is bovendien een verantwoordelijkheid van elke burger. Als gemeente geven we het goede voorbeeld en betrekken we de burgers op een stimulerende manier, zonder betutteling.
Vrije tijd
Vrije tijd speelt een belangrijke rol in het versterken van de gemeenschap. Het sociale weefsel binnen buurten en wijken is cruciaal voor een gezonde en veilige samenleving. Een hechte gemeente of buurt zet dingen in beweging en heeft bewoners die elkaar aanspreken bij problemen zoals lawaaioverlast of overhangende bomen, in plaats van direct naar de rechter of politie te stappen. Dit zorgt voor sociale controle, vergroot het veiligheidsgevoel en draagt bij aan het welzijn en geluk van de bewoners.
Vrijetijdsactiviteiten, zoals deelnemen aan verenigingen, vrijwilligerswerk, buurt- en wijkwerking, jeugdwerking, en het culturele en sportieve aanbod van de gemeente, versterken de sociale cohesie. Deze activiteiten zijn essentiële bouwstenen om mensen met elkaar te verbinden en hun onderlinge banden te versterken. Bovendien zorgt de N-VA ervoor dat deze vrijetijdsinitiatieven ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Het streven naar een drempelvrije gemeente is daarbij een belangrijk speerpunt.
Concrete programmapunten
Gemeente als samenhangende gemeenschap met sterke
vrijwilligerswerking
Een levendige gemeente heeft een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. Via ‘Mol Vrijwilligt’, een online vrijwilligersloket, verbinden we vraag en aanbod rond allerlei maatschappelijke thema’s. Dit geeft inwoners de kans om actief te blijven deelnemen aan de samenleving en zich gewaardeerd te voelen.
Ondersteuning van verenigingen bij hun dagdagelijkse werking en evenementen
Het verenigingsleven krijgt op diverse manieren steun, zowel materieel als logistiek, via gemeentelijke diensten. Dit omvat bijvoorbeeld de gemeentelijke uitleendienst en evenementenkluis, het gebruik van gemeentelijk patrimonium, subsidies, en gemeentelijke communicatiekanalen.
Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen
Het sportbeleid is inclusief, breed gedragen, kwaliteitsvol en professioneel. Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid, een sterk sportbeleid laat niemand achter.
We ondersteunen sportverenigingen in hun eigen investeringen. We zetten in op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor bovenlokale sportinfrastructuur.
In onze gemeentelijke scholen streven we naar sportinfrastructuur op de eigen site om aan de leerplannen te voldoen. De mogelijkheid tot gebruik buiten de schooluren door gemeentelijke sportclubs strekt tot aanbeveling.
We stimuleren beweging via ‘sport op school’, ‘sport op het werk’ en initiatieven in de
publieke ruimte, zoals beweegtoestellen en dergelijke.
Gemeenschapsvormend, toegankelijk cultuurbeleid met sterk lokaal aanbod in een performante infrastructuur
Zowel actief als passief deelnemen aan cultuur brengt mensen samen. We benadrukken het belang van cultuureducatie als bindmiddel voor wederzijds respect en begrip. Het rijke aanbod van Molse socioculturele en amateurkunstenverenigingen is een sterke troef voor gemeenschapsvorming en versterkt het sociale weefsel. Via de Koepel van de Cultuurraad adviseren deze verenigingen het Molse cultuurbeleid.
Performante, energiezuinige en toegankelijke culturele infrastructuur biedt podiumkansen voor lokaal talent en voorziet in een breed cultureel aanbod binnen de programmatie van Cultuurcentrum Mol.
Een laagdrempelige, ééngemaakte Cultuurbalie in de bibliotheek, centraliseert de culturele dienstverlening. De UiTPAS bevordert participatie aan vrijetijdsbesteding en cultuurbeleving, voor financieel kwetsbare burgers. Bij de geplande verbouwing van de bibliotheek wordt er aandacht besteed aan ruimtelijke optimalisatie, met de realisatie van het concept ‘Bib als derde plek’ en ‘Open Bib’ met ruimere openingsuren. De bibliotheek speelt een belangrijke rol in taalondersteunende initiatieven rond het Nederlands, de taal die ons verbindt, onder andere via ‘Taalpunt’ en het project ‘Bib op school’.
We versterken en zoeken naar complementariteit in de samenwerking met Stuifzand, onze regionale partner voor kennisdeling en beleid rond bibliotheek, cultuur en erfgoed. We verrijken ons lokale cultuur- en erfgoedaanbod door samen te werken met externe partijen, kansengroepen en vrijwilligers. We koesteren en promoten fier ons erfgoed en dragen zorg voor ons cultureel patrimonium.
Ons gemeentelijk Jakob Smitsmuseum staat op de Vlaamse culturele kaart, en we doen er alles aan om dit te bestendigen. In 2028 vieren we op gepaste wijze dat Jakob Smits honderd jaar geleden overleed. In 2025 organiseren we als gemeente
het massaspektakel ‘Mol in Scène III’, in samenwerking met en op locatie van het provinciaal domein Zilvermeer.
Ruimte voor kinderen en jongeren
We creëren een positief en veilig klimaat voor onze kinderen en jongeren. Dit trekken we ook door in ons jeugdbeleid. Alle op enbare ruimte is toegankelijk voor kinderen,waarbij parken en pleinen zo worden ingericht dat er ruimte blijft om te spelen. We zetten in op beleving en stimuleren spel. Er is ook aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking.
We vinden spelen in het groen belangrijk en zorgen voor speelbossen. Voor de N-VA is spelen geen overlast. We streven naar een verdraagzaam klimaat voor spelende kinderen. Beleidsmaatregelen worden getoetst op hun effecten op kinderen en jongeren.
We bieden voldoende ruimte voor georganiseerd jeugdwerk en ondersteunen jeugdverenigingen in hun investeringen. We realiseren het nieuwe jeugdhuis en denken na over de invulling ervan. Het moet een plek zijn waar jongeren tussen 12 en 25 jaar terechtkunnen in een veilige omgeving, waar ze kunnen ontspannen, vrienden ontmoeten en desgewenst een luisterend oor vinden. We onderzoeken of de invulling als OverKop-huis een meerwaarde hierin kan bieden.
Bij de inrichting van de openbare ruimte houden we rekening met het advies van kinderen en jongeren. We vergroten hun participatie door middel van een goed uitgebouwde jeugdraad en kinderraad, en organiseren specifieke participatiemomenten met kinderen bij de aanleg van (speel)pleinen.
Toerisme als troef
Onze gemeente is een toeristische topper, niet alleen in de regio maar in heel Vlaanderen. Met meer dan 900.000 toeristische overnachtingen per jaar staan we op de 8e plaats. We spelen, in overleg met en alle respect voor de bewoners, onze toeristische troeven (water, zand, natuur) uit, maken van toerisme een sterke economische motor en bouwen ons toeristisch imago verder uit.
We staan open voor samenwerkingsverbanden, ook over de grenzen van Mol heen. We verkennen nieuwe toeristische mogelijkheden, zoals de grafheuvels in Postel. We streven naar win-win-situaties door toeristische verbindingen te leggen met horeca, cultuur, erfgoed en detailhandel.
Concrete programmapunten
- We zetten in op een heldere toeristische toekomstvisie, gebaseerd op het toeristisch ontwikkelingsplan van 2018, en voeren dit verder uit.
- We profileren ons met herkenbaarheid en eigenheid. Onze vernieuwde toeristische huisstijl is al zichtbaar in het toeristische belevingscentrum in het gerenoveerde oude gemeentehuis. We werken verder aan herkenbare toeristische buiteninfrastructuur (banken, informatieborden, wegwijzers) en een vernieuwde toeristische website.
- We sluiten toeristische samenwerkingsverbanden niet uit, aangezien deze onze toeristische branding kunnen versterken.
- We verbinden horeca met toerisme en geven ook streekproducten een prominente plaats in ons toeristisch aanbod.
- We maken ons toeristisch verhaal sterker door het te verbinden met cultuur en erfgoed.
- We voorzien een laagdrempelig aanbod, ook voor onze eigen inwoners.
- We breiden ons wandel- en fietsaanbod verder uit, ontsluiten deze waar mogelijk, met oog voor de toeristische troeven van onze gemeente.
- We stimuleren beleving (eten, drinken, bezienswaardigheden).
- In samenspraak met de bewoners en respect voor hun levenskwaliteit en de natuur, werken we verder aan het project ‘Dromen van de Put van Rauw’ waar we bv. via een belevingswandeling en een kinderbelevingswandeling onze toeristische troeven (water, zand, natuur) kunnen versterken. Ook de herbestemming van de kerk en mogelijkheden met de pastorie bekijken we grondig mee.
- We ontwikkelen een toekomstvisie voor de abdij van Postel, waarbij we door een betere inrichting en opwaardering van het openbaar domein de grandeur van deze erfgoedplaats tot zijn recht laten komen.
Onderwijs en kinderopvang
Toponderwijs in het hart van onze gemeenschap
Sterk lokaal onderwijs is van groot belang. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij aan het versterken van het sociale en lokale weefsel. We hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren, en willen deze kans optimaal benutten. Dit kan bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en door aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. Dit komt uiteindelijk de hele lokale gemeenschap ten goede. Het spreekt vanzelf dat we daarbij een actief taalbeleid Nederlands voeren.
Het gemeentelijk basisonderwijs is een troef voor het aanbieden van kwaliteitsvol en toegankelijk onderwijs voor elk kind, ongeacht hun thuissituatie, en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.
Ons Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) is een broedplaats van creativiteit en innovatie en vormt een brug tussen onderwijs en cultuur. Het DKO biedt kansen aan alle talenten en is van onschatbare waarde voor het creëren van een warme samenleving.
We nemen de regierol op ons voor een goed gecoördineerd kinderopvangaanbod in de gemeente. We nemen de uitdagingen van het BOA-decreet serieus en zorgen voor een omslag in het opvanglandschap en het aanbod aan buitenschoolse activiteiten.
Concrete programmapunten
Multi-inzetbare scholen
In onze gemeentelijke scholen streven we ernaar om sportinfrastructuur op de eigen site te voorzien! Daarnaast willen we actief inzetten op het multifunctioneel gebruik van schoolinfrastructuur. Daarom stellen we schoolgebouwen ook buiten de schooluren open voor het verenigingsleven.
Gemeentelijk onderwijs als troef
De basisschool is een essentieel onderdeel van het maatschappelijke weefsel van de lokale gemeenschap. Het inrichten van basisonderwijs is dé kerntaak van ons onderwijsbeleid. Zo kunnen we als inrichtende macht zelf instaan voor sterk en
kwaliteitsvol onderwijs. Nabijheid van onderwijs is een belangrijke pijler.
De uitbouw van het voormalige kleuterschooltje van de Heidehuizen tot een volwaardige basisschool in een volledig nieuw, duurzaam en energiezuinig gebouw zorgt voor kwaliteitsvol basisonderwijs dichtbij.
Deeltijds kunstonderwijs als bron van creativiteit en innovatie
Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen in onze AMW (academie voor muziek en woord) en onze ABK (academie voor beeldende kunst) een breed scala aan artistieke competenties ontwikkelen. We hebben oog voor elk talent. De toekomstige realisatie van de ééngemaakte Kunstencampus "De Zwaan" op de Markt zal zowel artistiek, pedagogisch, logistiek als administratief versterkend werken. Deze unieke locatie in het historische hart van Mol Centrum zal dé bruisende plek worden voor unieke samenwerkingen binnen het deeltijds kunstonderwijs, maar biedt ook mogelijkheden voor tal van andere partners.
Gemeentelijk buitengewoon onderwijs
Met het aanbieden van lager en secundair buitengewoon onderwijs op site Galbergen is de gemeente al meer dan 50 jaar actief in het unieke landschap van het buitengewoon onderwijs. Toekomstgericht moet er een masterplan worden opgesteld
voor de hele site, waarbij aandacht is voor alle aspecten van het inrichten van kwaliteitsvol buitengewoon onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid
We nemen onze rol op als lokale onderwijsregisseur en doen dit met een sterk flankerend onderwijsbeleid. Zo voeren we een actief taalbeleid Nederlands in samenwerking met de bibliotheek en onze Taalcoach. Via het project ‘Bib op School’ realiseren we een eigen bibliotheek op élke Molse basisschool, met een dubbel doel: het bevorderen van leesplezier voor ieder kind én het creëren van gelijke onderwijskansen.
We organiseren jaarlijks de Zomerschool om leer- en taalachterstand te verminderen. We zetten daarbij in op het gebruik van het Nederlands, ook bij ouders. Via het Huis van het Kind bieden we huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning aan.
Als pioniergemeente van Generatie Rookvrij ondersteunen we alle scholen, buitenschoolse kinderopvang en speelpleinen in de realisatie van een rookvrije schoolomgeving. Als ‘Gezonde Gemeente’ ondersteunen we scholen in een preventief gezondheidsbeleid gericht op middelenmisbruik en verslaving (alcohol, drugs, gamen).
We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen via overleg en participatie met de scholen en omwonenden.
Regierol in de kinderopvang
Het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) is een hefboom om werk te maken van sterke lokale vrijetijdskansen voor kinderen en jongeren. Als gemeente nemen we de regierol op en zorgen we voor een sterk aanbod aan opvangplaatsen
en activiteiten. Hierbij zorgen we voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.
Veiligheid
Een veilige gemeente vormt de basis voor een goed functionerende gemeenschap. Een veilig Mol is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel de politie, het lokale bestuur als de burgers.
De werking van de politie is sterk gereglementeerd. Bij het opstellen van het Zonaal Veiligheidsplan kan het lokale bestuur, via de burgemeester en de politieraad, mee invloed uitoefenen op het veiligheidsbeleid. Het Zonaal Veiligheidsplan stelt de
veiligheidsprioriteiten voor de komende zes jaar vast. Ook tijdens de looptijd van het plan kunnen politieraadsleden de korpschef gerichte vragen stellen om het beleid bij te sturen.
Als N-VA willen we een sterk handhavingsbeleid voeren. We zetten de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes) doelgericht in om overlast tegen te gaan. Daarnaast spelen de burgemeester en het college via bestuurlijke handhaving een
belangrijke rol. Ook experten uit andere beleidsdomeinen, zoals de dienst ruimtelijke ordening of de jeugddienst, dragen vanuit hun expertise bij aan het veiliger maken van onze gemeente.
De inwoners vormen het sluitstuk van een veilige gemeente. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus zelf hun steentje bijdragen. Als lokaal bestuur willen we op een gerichte manier de burgerzin versterken.
Concrete programmapunten
Steun en richting geven aan onze lokale politie
- Samen met onze lokale politie als partner richten we ons op het aanpakken van lokale veiligheidsproblemen zoals overlast in de stationsbuurt, de problematiek van ‘hangjongeren’, wildparkeren en toenemende agressie. We houden zowel rekening met de objectieve criminaliteitscijfers als met het subjectieve veiligheidsgevoel van onze inwoners. Onze burgemeester stelt duidelijke prioriteiten binnen het politiecollege.
- We investeren verder in de wijkwerking van onze lokale politie. De wijkagenten zijn het best geplaatst om de gevoeligheden in de buurt aan te voelen en problemen tijdig te signaleren.
- We blijven inzetten op de ‘campusflik’ om de drempel tussen middelbare scholieren en de lokale politie te verlagen, zodat alle veiligheidsthema’s waar jongeren mee te maken krijgen bespreekbaar zijn.
Het lokaal bestuur als actor in de veiligheidsketen
- We streven naar een nultolerantiebeleid voor sluikstorten. Om dit te realiseren, laten we anonieme GAS-ambtenaren regelmatig patrouilleren en verhogen we de GAS-boetes voor recidivisten. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters ook de schoonmaakkosten gepresenteerd via retributie.
- De N-VA pleit voor een bestuur dat overlast zoals geweld, geluidshinder of vervuiling van het openbaar domein aanpakt. Indien nodig zet onze burgemeester de politionele bevoegdheden in om het samenleven in onze gemeente te verbeteren.
- We laten niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door groepen die overlast veroorzaken. Als laatste middel kunnen we, indien nodig, gebruikmaken van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast.
- We willen een betere aansluiting tussen het jeugd- en veiligheidsbeleid. Jeugdwerkpartners werken nog nauwer samen met politie en parket om jongeren te beschermen tegen bedreigingen in hun fysieke en digitale leefwereld.
Burgers betrekken bij het veiligheidsbeleid
- We voeren een preventie- en sensibiliseringsbeleid rond drugs, sociale mediagebruik, verkeersveiligheid en diefstal.
- We stimuleren de verdere uitrol van Buurtinformatienetwerken in onze gemeente. Preventie en sociale controle zijn hierbij de sleutel om de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. We waarderen de inzet van de burgers en verbeteren de samenwerking tussen alle partners via evaluatie en bijsturing.
Wonen
We streven ernaar dat onze inwoners kwaliteitsvol en betaalbaar kunnen wonen. Een lokaal woonbeleid moet zich richten op een divers woningaanbod, zowel in het sociale als private segment. De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, waardoor wonen steeds duurder wordt. Vooral het aanbod van starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en woonvormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen, moet verder worden uitgebreid. Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er echt nood aan hebben.
Aan dit beleid zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. Misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet streng worden aangepakt, omdat juist de zwaksten in onze samenleving hiervan het grootste slachtoffer zijn. Daarnaast willen wij blijven inzetten op sociale inclusie, waarbij inburgering, werk en kennis van de Nederlandse taal belangrijke voorwaarden zijn binnen het sociaal woonbeleid.
Als N-VA willen wij blijven streven naar levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen.
Concrete programmapunten
Een betaalbaar en divers woonaanbod
- We stimuleren de private markt om kwalitatief woonaanbod te creëren in onze gemeente. Een groter aanbod drukt de woningprijzen, wat zorgt voor betaalbaarder wonen. Om de kwaliteit van (meer)gezinswoningen te waarborgen, houden we bij het verlenen van vergunningen rekening met minimale grondoppervlakten, voldoende fietsenstallingen, afvalbergingen, enz. Om verkrotting en verloedering van het straatbeeld tegen te gaan, inventariseren we leegstaande en verwaarloosde panden en heffen hierop een lokale belasting. We stimuleren hergebruik en herbestemming van gebouwen met het oog op wonen.
Een sociaal woonbeleid op maat van de gemeente en haar inwoners
- Sociale woningen moeten er zijn voor de Vlamingen die niet genoeg middelen hebben om zelf in huisvesting te voorzien. Die solidariteit moet terechtkomen bij degenen die het echt nodig hebben en er recht op hebben. Het door Vlaanderen bepaalde aantal sociale woningen geldt als doelstelling.
- Bij de realisatie van sociale woningbouwprojecten houden we rekening met de sociale draagkracht van de directe buurt en de hele gemeente. Binnen de lokale toewijzingsreglementen wordt primair rekening gehouden met lokale binding en een doelgroepenbeleid. De gemeente spoort de sociale verhuurder aan om buitenlandse eigendomsonderzoeken bij sociale huurders uit te voeren om misbruik en fraude te voorkomen.
- Wie een sociale woning huurt, heeft rechten en plichten. De woonmaatschappij ziet strikt toe op de inschrijvingsverplichting bij de VDAB en de kennis van de Nederlandse taal.
- We bestrijden actief dak- en thuisloosheid. We zetten noodwoningen in voor mensen die tijdelijk in een precaire woonsituatie verkeren, bijvoorbeeld na een brand of als hun woning onbewoonbaar is verklaard.
- We moedigen private eigenaars aan om hun pand via sociale verhuur aan te bieden.
Een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving
- Bij woningbouw en de ontwikkeling van grote woonprojecten moet rekening worden gehouden met de draagkracht van de buurt en de gemeente.
- We geven mensen advies en ondersteuning bij hun wens om levenslang in hun woning te blijven wonen.
Mobiliteit
Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Daarom moet verkeersveiligheid de hoogste prioriteit hebben op het gebied van mobiliteit. We moeten investeren in veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een verkeersinrichting die de veiligheid bevordert.
Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel. Met een doordacht beleid en de nodige inspanningen kan Vlaanderen, en zeker Mol, zijn positie als fietsregio verder versterken. Meer dan de helft van onze verplaatsingen is korter dan vijf kilometer, maar vaak gebruiken we toch de auto voor die kleine afstanden. Als N-VA zijn we grote voorstanders van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk. We willen alle vervoermiddelen een passende plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer.
Het fileprobleem kunnen we alleen oplossen door meerdere vervoermiddelen tegelijk te benutten en per situatie de beste oplossing te zoeken. We houden rekening met de lokale verkeerssituatie en specifieke mobiliteitsbehoeften. Zo werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming. Waar mogelijk voorzien we bredere fietspaden.
Concrete programmapunten
Verkeersveiligheid
- We stellen een actieplan op voor verkeersveiligheid om het SAVE-charter te behalen.
- We zorgen voor een wegbeeld en inrichting die aangepast rijgedrag stimuleert. Zo creëren we bijvoorbeeld bij het binnenrijden van het centrum een 'poorteffect' om snelheid te verminderen.
- Het lokaal bestuur richt school- en fietsstraten in waar dat nuttig is. We zetten het programma “Verkeersveilige Schoolomgevingen” voort, waarbij we jaarlijks met drie scholen een overleg- en participatietraject doorlopen.
- We brengen trage wegen in kaart en onderzoeken bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen of nieuwe doorsteken of trage verbindingen mogelijk zijn. Deze verbindingen zijn nuttig voor fietsers en voetgangers.
- We blijven voldoende middelen vrijmaken voor sensibilisering en verkeerseducatie. Ons Verkeerseducatief Centrum is een echte troef. We promoten het fietsexamen en de Interscolaire Verkeerswedstrijd voor zesdeklassers. Voor elke school in onze gemeente maken we een schoolroutekaart om leerlingen bewust te maken van veilige fietsverbindingen. Samen met de politie of gemeenschapswachten voeren we gratis fietscontroles uit op de scholen.
- Het lokale bestuur voert een aangepast handhavingsbeleid. We vragen de politie om prioriteit te geven aan controles op overdreven snelheid en foutparkeren, vooral op plaatsen waar het zicht belemmerd wordt of in de buurt van scholen.
Vlotte doorstroming
- Meten is weten: we brengen de verkeersstromen in kaart. Op basis van die gegevens stellen we in samenwerking met de beheerder van de gewestwegen, de politiezone en de burgers een up-to-date mobiliteitsplan op. Hierop baseren we gerichte ingrepen. Beslissingen nemen we op basis van feiten en niet van perceptie.
- De weginfrastructuur moet duidelijk en begrijpelijk zijn. Weggebruikers moeten intuïtief weten wat hun plaats is en wie voorrang heeft.
- We houden het doorgaande verkeer zoveel mogelijk op de hoofdwegen, zodat woonstraten worden ontlast. We optimaliseren de voorrangsregelingen, de afstelling van verkeerslichten, bewegwijzering en snelheidsremmende maatregelen.
- We ontmoedigen sluipverkeer in overleg met bewoners. Samen identificeren we knelpunten en zoeken we oplossingen die zowel de rust in de buurt als de bereikbaarheid van gemeentelijke diensten en handel waarborgen.
- We zetten verder in op deelmobiliteitssystemen zoals Cambio en Blue-bike. Hierdoor daalt de parkeerdruk en krijgen meer mensen toegang tot elektrische voertuigen. We breiden ook ons netwerk van publieke laadpalen verder uit.
- Bij grote projecten houden we rekening met een mobiliteitstoets of -studie. In dat kader leggen we voorwaarden op bij het verlenen van omgevingsvergunningen om een vlotte mobiliteitsafwikkeling te garanderen.
- We spelen een actieve rol in de vervoerregio. Dit platform is ideaal om bovenlokale problemen te signaleren en oplossingen te vinden.
- Door de gewijzigde dienstregeling van De Lijn in januari 2024 is Mol-Centrum vanuit verschillende gehuchten minder goed bereikbaar. We blijven ijveren voor een vaste busverbinding tussen het centrum en alle gehuchten, en voor meer financiële middelen voor openbaar vervoer in de hele Kempen.
- We dringen aan op een snelle evaluatie van de routes voor zwaar vervoer in onze provincie en streven naar een oplossing voor doorgaand vrachtverkeer in de gehuchtskernen van Sluis, Achterbos, Millegem en Ginderbroek. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en leefbaarheid van deze gehuchten.
De fiets als volwaardig transportmiddel
- We investeren volop in de aanleg van nog eens 24 kilometer nieuw of vernieuwd fietspad tegen 2030, zoals vastgelegd in het klimaatplan van de gemeente Mol.
- Het lokaal bestuur treedt in dialoog met de provincie en naburige gemeenten om het lokale fietsverkeer optimaal te laten aansluiten op het bovenlokale fietsroutenetwerk. Zo maken we onze gemeente maximaal toegankelijk voor fietsers, zowel recreatief als voor woon-werkverkeer.
- Waar fietspaden niet mogelijk zijn, voorzien we alternatieve fietsroutes, bijvoorbeeld via parallelwegen. Deze routes kunnen met eenvoudige ingrepen fietsvriendelijker worden gemaakt.
- Bij de inrichting van het openbaar domein houden we altijd rekening met fietsers en andere trage weggebruikers. We zorgen steeds voor voldoende fietsenstallingen en goede toegankelijkheid.
- We maken een verordening die projectontwikkelaars verplicht om ruime, goed toegankelijke fietsenstallingen te voorzien. Het principe hierbij is dat de fiets sneller en makkelijker toegankelijk moet zijn dan de auto.
- In samenwerking met de lokale middenstand en scholen organiseren we acties om fietsers in het zonnetje te zetten.
- We geven als lokaal bestuur het goede voorbeeld en stimuleren fietsgebruik binnen onze eigen werking. Het personeel wordt aangemoedigd de fiets te gebruiken, en bij de vernieuwing van het wagenpark kunnen enkele auto's worden vervangen door elektrische dienstfietsen.
Economie en middenstand
Als N-VA hechten we veel belang aan het lokale economische weefsel. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt, en geven lokaal ondernemerschap de maximale kansen. We beseffen dat het de ondernemers zijn die zorgen voor werkgelegenheid en bijdragen aan de financiering van onze dienstverlening en sociale zekerheid.
Binnen de harde sector waarborgen en faciliteren we de bestaande industrie op ons grondgebied. Daarnaast bouwen we de nodige netwerken uit op hogere politieke niveaus om de nucleaire sector in Mol alle kansen te geven om hun leidende positie binnen Europa te versterken. Ook zetten we in op de uitbouw van Mol als toeristische trekpleister.
Door een goed afgebakend kernwinkelgebied streven we naar een evenwichtig en bereikbaar centrum, met ruimte voor handel en horeca, maar ook aandacht voor wonen, vrije tijd en groen. Om ondernemers te ondersteunen, willen we een ondernemingsvriendelijk klimaat creëren, met zo min mogelijk administratieve lasten en duidelijke aanspreekpunten voor hun vragen en bezorgdheden.
De gemeente neemt een regisseursrol op om de samenwerking tussen handelaars te bevorderen. Waar de markt tekorten vertoont, grijpt het lokaal bestuur actief in om nieuwe impulsen te geven aan het lokale ondernemerschap.
Concrete programmapunten
Leefbare kernen ontwikkelen
- Het kernwinkelgebied van ons handelscentrum wordt bewust verkleind om de gezelligheid te bevorderen. Door winkels en horeca te concentreren, ontstaat een aantrekkelijk geheel waar bezoekers winkelen kunnen combineren met een terrasje of etentje. Handelaars krijgen ondersteuning bij herlocalisatie.
- We houden het centrum toegankelijk voor iedereen door een spreiding van parkeerplaatsen en verkeersluwe straten met voldoende fietsenstallingen. Samen met De Lijn bekijken we hoe we onze evenementen beter bereikbaar kunnen maken met het openbaar vervoer.
- De openbare ruimte wordt sfeervol ingericht met meer terrassen en extra groen, waardoor het centrum een aangename plek wordt om te verblijven. Met het project ‘Groen Hart voor Mooi Mol’ transformeren we vanaf oktober 2024 de horecabuurt van de Corbiestraat en zones langs het Rondplein tot een groene en autoluwe zone met wandelboulevards, ontmoetingsplekken en speelfonteinen vlak bij de terrassen.
Ondernemingsvriendelijke diensten en beleid
- Gemeentediensten zoals de dienst lokale economie, toerisme, communicatie en mobiliteit werken actief samen met de handelaarsvereniging om van elk evenement een succes te maken. Dit zorgt voor voldoende beleving in ons centrum, zowel voor inwoners als toeristen.
- We organiseren de gemeentelijke administratie klantvriendelijk, zodat ondernemers bij het ondernemersloket terecht kunnen voor vragen over vergunningen, belastingen en gemeentelijke initiatieven.
- Onze procedures worden kritisch geanalyseerd om tijd en kosten te besparen, zowel voor de gemeente als de ondernemers.
- Heldere en tijdige communicatie over openbare werken is belangrijk. We beperken de hinder zoveel mogelijk en informeren proactief over ondersteunende maatregelen. Tijdens werken geven we vrijstellingen op gemeentelijke bedrijfsbelasting.
Actief ingrijpen waar nodig
- We gaan regelmatig in gesprek met individuele handelaars en de handelaarsvereniging om samen een bloeiend handelsleven te creëren.
- Leegstand in winkelstraten en onbenutte gronden op bedrijventerreinen zijn gemiste kansen. Via een actief leegstandsbeleid brengt de gemeente nieuwe impulsen in het ondernemerschap, bijvoorbeeld door een digitale databank met lege handelspanden en het organiseren van een Open Pandendag.
- We stimuleren eigenaren van leegstaande panden om tijdelijke invullingen zoals pop-ups of korte termijnhuur toe te staan en activeren woningen boven winkels.
- De leegstandbelasting fungeert als stok achter de deur, met aandacht voor de handhaving ervan.
- Via een gevelrenovatieregeling pakken we verwaarloosde panden aan, verbeteren we het straatbeeld en stimuleren we eigenaren om werk te maken van kwalitatieve invullingen.
Bestuur: organisatie & financiën
N-VA-Mol staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Een van onze belangrijkste prioriteiten is verantwoordelijk financieel beheer. Door de financiële situatie gezond te houden, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder de schuldenlast te laten oplopen. Waar mogelijk streven we ook naar lagere belastingen.
Een goed functionerend lokaal bestuur steunt op gemotiveerde medewerkers. Met een modern personeelsbeleid, waarbij medewerkers hun talenten optimaal kunnen benutten en zich prettig voelen op de werkvloer, streven we naar het aantrekken en
behouden van deze krachten. We houden hierbij altijd rekening met de kosten van personeel en bewaken het evenwicht tussen beschikbare middelen en de kwaliteit van de dienstverlening.
Om de efficiëntie en betrouwbaarheid van onze dienstverlening te vergroten, zetten we sterk in op digitalisering. Hierbij besteden we extra aandacht aan cyberbeveiliging om de privacy van onze burgers te garanderen.
Concrete programmapunten
Verantwoordelijk financieel beheer
Bij de start van elke legislatuur voeren we een grondige uitgaventoetsing uit. We lijsten alle belangrijke uitgaven, subsidies en premies op en vergelijken deze met hun oorspronkelijke doelen. Dit stelt ons in staat om het nieuwe meerjarenplan zo efficiënt en doelgericht mogelijk op te stellen. Gemeentebelastingen worden strategisch ingezet om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen, zoals de leegstandtaks, belastingen op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven, en de belasting op tweede verblijven.
We verlagen belastingen wanneer de uitgaven het toelaten, zonder een financiële last te creëren voor toekomstige generaties. Daarnaast zoeken we waar mogelijk naar samenwerkingsverbanden met andere gemeenten om onze inwoners de beste
dienstverlening tegen de beste prijs te bieden.
Personeelsbeleid
We organiseren ons aanwervingsbeleid op een objectieve, snelle en efficiënte manier, zodat we snel kunnen inspelen op de arbeidsmarktsituatie. We willen voorkomen dat geschikte kandidaten afhaken door lange selectieprocedures. Bij toekomstige aanwervingen geven we de voorkeur aan contractuele aanstellingen, waardoor we als gemeente de flexibiliteit behouden om toekomstige uitdagingen aan te gaan. We zetten tevens sterk in op een actief en relevant bijscholingsbeleid voor onze medewerkers.
Een neutrale en onpartijdige dienstverlening is een recht voor al onze burgers. Deze neutraliteit wordt zichtbaar in een neutrale kledingstijl voor medewerkers die in direct contact staan met burgers en externe partners binnen de openbare dienstverlening. Religieuze of ideologische symbolen worden in deze functies niet toegestaan.
Betrouwbare dienstverlening
We blijven investeren in de verdere digitalisering van ons burgerloket om de dienstverlening te verbeteren. Hoewel digitale loketten belangrijk zijn, blijven fysieke loketten met persoonlijk contact essentieel. Intern investeren we in een gecentraliseerd databeheer, zodat we het papierwerk voor burgers en ondernemers verminderen en aanvragen sneller kunnen verwerken.
Sociale zaken en welzijn
N-VA Mol streeft naar een warme lokale gemeenschap met een sterk sociaal weefsel in een leefbare buurt. Vast werk en een eigen woning blijven de beste garanties tegen armoede. We vermijden sociale uitsluiting en vereenzaming door de mogelijkheden voor deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. Wie het moeilijk heeft, helpen we, totdat ze hun situatie hebben verbeterd en weer zelfredzaam zijn. Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn voor iedereen, met de focus op gezondheid, welzijn, preventie en sensibilisering.
Concrete programmapunten
Armoede structureel aanpakken
Beleid op maat van jonge gezinnen
Zorg, gezondheid en preventie
Inclusieve gemeente voor mensen met een beperking
Een beleid voor senioren