Gemeenteraad januari 2015

Vuurwerk oudejaarsnacht (Hans De Groof)
Verkeerslichten N71 en Toemaathoek (Hans De Groof)
Veiligheid aan de school Klim-op Ginderbuiten (Wendy Soeffers)
Tentoonstellingen met provinciale kunst in 2015 en 2016 (Koen Dillen)
Een commissie over de inhoudelijke bespreking van vergaderingen van
intercommunales is een decretale verplichting (Koen Dillen)

Verkoop van de Maat aan Natuurpunt gaat niet door. Wat nu? (Koen Dillen)
Graag snelle opening van het wandelpad op het oude stort aan de
Postelsesteenweg (Koen Dillen)

Vzw Kemp heeft interesse om de schuur van de Oude Wilg te kopen (Koen Dillen)
Hoe zit het met de radicalisering in Mol? Werden er maatregelen
genomen? (Koen Dillen)

Waarom kan men in Mol op het containerpark en in de bib niet terecht
met zijn paspoort? (Jan Vangheel)

Boscompenseren.be (Jan Vangheel)

Vuurwerk oudejaarsnacht (Hans De Groof)

Raadslid De Groof (N-VA) hoopt dat iedereen een fijne oudejaarsavond heeft meegemaakt
en dat men 2015 goed heeft ingezet. Misschien heeft men zelf wel wat vuurwerk afgescho-
ten. Daarover gaat zijn vraag. Het afsteken van feestvuurwerk op oudejaarsavond behoort
voor vele Molse burgers tot één van de hoogtepunten van de oudejaarsavond. Het is ple-
zant, maar het heeft ook enkele nadelen. 1 van de belangrijkste nadelen is het veiligheids-
aspect. Daar wordt op de gemeentelijke website ook duidelijk naar verwezen, via een link
naar de website van de FOD. Maar er zijn nog enkele andere puntjes i.v.m. vuurwerk waar
hij het over wil hebben. Een eerste punt is het moment waarop het vuurwerk wordt afge-
stoken. Hij heeft vuurwerk kunnen horen in de dagen voor nieuwjaar, op oudejaarsavond
zelf van 21.30u tot 1.30 uur. Ook de dagen nadien werd er af en toe nog een vuurpijl de
lucht in geschoten. Hij weet niet of dat wel de bedoeling is. Verder heeft het knallen van
vuurwerk ook een nadelig gevolg voor een aantal dieren. Honden en paarden zijn daar niet
zo mee gediend. Misschien kan men iets meer sensibiliseren rond die problematiek, want
elk jaar zijn er wel wat honden die gaan lopen. Als men op nieuwjaarsdag rondrijdt in Mol,
ziet men heel duidelijk de plaatsen waar de dag voordien het vuurwerk werd afgeschoten.
Misschien moet men er ook voor zorgen dat de mensen die het vuurwerk afschieten, ook
het afval dat het genereert nadien mee opruimen. Wat vindt de gemeenteraad daar van?
De burgemeester kan moeilijk in naam van de gemeenteraad spreken, maar vindt dat het
raadslid een terechte vraag stelt. Het raadslid heeft gezegd dat het heel plezierig is, maar
hij persoonlijk vindt dat niet zo plezierig. Het is iets waar hij elk jaar zijn hart voor vast-
houdt. Hij heeft zelf thuis ook dieren en weet wat daarmee gebeurt. Hij gaat ook constant
kijken of er geen pijlen op zijn dak liggen. Het plezier eraan vindt hij dus persoonlijk niet zo
groot. Hij stelt ook vast dat men nogal wat reacties krijgt van mensen over hun dieren,
over vrees dat ze schade zullen hebben, … Hij kan die bekommernis zeer goed begrijpen.
Het amusement dat eraan verbonden is zal wel individueel zijn. Maar wat is het probleem?
In onze politiezone doet men al jaren de oproep om voorzichtig te zijn en zuinig te zijn met
het vuurwerk. Als men het toch wil doen, moet men het veilig doen. Maar daarmee is de
rol van de politiezone uitgespeeld, wat het praktische betreft. Het feit dat er elk jaar onge-
lukken gebeuren, zowel lichamelijk als materieel, staat als een paal boven water. Hij vreest
dat het in ons land ook eens wachten is op een zeer groot incident vooraleer men de wet-
geving zal aanpassen. Op dit moment is er voor het feestvuurwerk dat particulieren kunnen
kopen als wetgeving niets beschikbaar. D.w.z. dat men dat vrij kan kopen, zij het beperkt
tot 1 kg pyrotechnische sas, wat niet weinig is. Wie doet controle op het feit dat mensen
meer inkopen? Dat is zeer moeilijk te controleren. Vanaf 16 jaar kan men het zwaarste
feestvuurwerk kopen. Men kan de lichte categorieën al vanaf 12 jaar kopen. Er is wette-
lijke geregeld hoe diegenen die het verkopen het moeten bewaren, welke de regels zijn van
het verkopen e.d. Maar het afschieten van dergelijk vuurwerk is in ons land niet wettelijk
gereglementeerd. Dat wordt volledig overgelaten aan de steden en de gemeenten. Men
kan daar een reglement over maken. In onze politiezone is daarover niets opgenomen in
de GAS-reglementering, in andere gemeenten is dat wel het geval. Daar wordt bv. gezegd
dat het nooit mag, tenzij met toestemming van de burgemeester. Men moet dat dan 2 we-
ken vooraf aanvragen, een plan indienen, … Er zijn plaatsen waar dat beperkt wordt in tijd.
Daar zegt men bv. dat het op oudejaarsavond mag op bepaalde uren. Er zijn heel wat ver-
schillende regelingen. Hij heeft vandaag nog eens getelefoneerd met de sanctionerende
ambtenaar. Voor wat ons arrondissement betreft, is er geen enkel GAS-PV gemaakt voor
het afsteken feestvuurwerk. Dat is ook een beetje het probleem geweest waarbij men in
overleg met de politie heeft gezegd dat men dat wel in een GAS-reglementering kan opne-
men, maar hoe gaat men dat toepassen. Dat betekent dat de politie, bij wijze van spreken,
vanaf de grens met Oostham tot de grens met Arendonk gaat controleren. Men moet men-
sen op heterdaad kunnen betrappen als het verboden is. Men heeft ooit wel eens de po-
ging gedaan waarbij de politie naar het terrein ging als mensen telefoneerden. Dan staan
er 7, 8 of 10 mensen op straat en niemand heeft die pijl afgeschoten. Als men niet kan
vaststellen wie het doet, is het ook gedaan. Men kan dat opnemen in een GAS-reglemente-
ring, maar de vraag is hoe men gaat optreden. Men heeft ook gesteld dat indien men dat
niet kan, dat ook weer een vorm van frustratie wordt. Het is een probleem dat men in ons
land geen enkele reglementering heeft die dat regelt in tijd en uur. Dat is wel het geval bv.
in Nederland. Daar heeft men vastgelegd dat het enkel op oudejaarsavond kan. Maar ook
daar kent men wel iets van illegaal vuurwerk en ook wel op andere momenten. Hij deelt de
bekommernis van het raadslid. In ons land worden er in tegenstelling met Nederland geen
goede statistieken bijgehouden van het aantal ongelukken. In de ziekenhuizen is dat niet
altijd gelinkt aan het feit van feestvuurwerk. In Nederland wordt dat wel gedaan. Het is
een feit dat men ook in ons land elk jaar wel hoort dat er mensen zwaargewond of ver-
brand worden door vuurwerk. Er zijn ook organisaties, zoals ‘Het Brandwondencentrum’ die
een oproep doen. Volgens hem leeft er rond dat fenomeen heel wat. Hij herhaalt dat het
wettelijk kader heel zwak is, maar dat men het kan opnemen. Enkele jaren geleden heeft
men in onze politiezone het oude systeem toegepast waarbij men enkel vuurwerk mocht af-
steken als men een vergunning had van de burgemeester. Er kwamen toen 10 à 15 perso-
nen langs voor een vergunning, maar er werd massaal vuurwerk afgeschoten.
Raadslid De Groof vraagt of men naar volgend jaar toe niet meer kan inzetten op sensi-
bilisering.
De burgemeester stelt dat men dat elk jaar doet. In die periode zet men het elk jaar in de
nieuwsbrief en in de nieuwsberichten, maakt men persartikels ... Men verwijst dan naar de
website van de FOD Economie, waar al die aandachtspunten vermeld staan. Als mensen nu
nog altijd niet weten dat vuurwerk risico’s inhoudt, dat er elk jaar mensen zijn die een hand
of een oog verliezen of die verbrand geraken, dat woningen uitbranden, … dan vreest hij
dat elke sensibilisering weinig zin heeft. Hij gelooft daar niet meer in. Mensen weten dat
allemaal, maar het stoort hen niet. Het kost ook veel geld. Er wordt op dat moment in Mol
voor heel wat geld de lucht in geschoten. Het zou misschien eens een leuk idee zijn als
men de Mollenaars een symbolisch vuurwerk zou moeten laten organiseren voor bv. een
goed doel. Men kan dan een oproep doen om het geld dat men in dat vuurwerk steekt en
waar men de mensen en de dieren bang mee maakt, in een Mols goed doel te steken. Het
zal een symbolisch vuurwerk zijn waar de mensen misschien langer iets aan hebben dan die
paar uren dat het vuurwerk wordt afgeschoten. De bekommernis die het raadslid volgens
hem terecht, maar nog zeer voorzichtig formuleert, leeft bij hem veel erger. Hij is altijd blij
dat men van grote incidenten gespaard blijft, maar hij vreest dat men vroeg of laat in ons
land wel iets gaat meemaken zoals men dat ooit eens in Nederland gehad heeft. Dan zal
men zeer streng optreden, zoals dat ook nu gebeurd is met een aantal hervormingen rond
de civiele veiligheid. Er moet eerst iets ernstig gebeuren en dan gaat men zeer streng op-
treden. Hij heeft destijds van nogal wat vakorganisaties van zelfstandigen zeer boze brie-
ven gekregen toen men het wat wou beteugelen. Die vonden dat het broodroof was en dat
men de economie negatief zou beïnvloeden. Hij kan enkel vaststellen dat elk jaar rond de
jaarwisseling dat debat rond dat vuurwerk wat oplaait, om dan ook weer rustig uit te doven.
Dan is het maanden geen gespreksonderwerp meer om in december van volgend jaar weer
terug te komen. Men zal de oproep blijven doen. Hij is altijd bereid om daar zowel met po-
litieraad als met gemeenteraad over te discussiëren. De praktische toepassing om dat met
een GAS-sanctie te doen is niet toepasbaar.
Raadslid De Groof merkt op dat er op dit moment enkel verwezen wordt naar de website
van de FOD. Daar wordt enkel verwezen naar de veiligheidsrisico’s voor de mensen die het
vuurwerk afsteken en voor de omstaanders. Kan men de sensibilisatie rond vuurwerk afste-
ken in de buurt van dieren en het opruimen van de rommel achteraf bij de communicatie
van de gemeente opnemen?
De burgemeester heeft vandaag alle persteksten die men daar jaarlijks over verspreidt nog
eens nagelezen, en het staat er telkens in. Men zal de inspanning volhouden en desnoods
nog opdrijven waar het kan. Het is zeer moeilijk om als lokaal bestuur iets in toom te hou-
den dat door andere instanties vrij wordt gegeven.
Raadslid Lamberts-Van Assche (N-VA) zegt dat als hij het goed begrepen heeft, de burge-
meester wil zeggen dat het zou helpen indien men daar in Brussel iets mee zou aanvangen.
De burgemeester antwoordt dat dit zo is. Het is bv. hetzelfde als zeggen dat men lokaal
moet verbieden om alcohol te drinken, terwijl men die alcohol overal kan kopen. Hij vraagt
zich zelfs af of men het enkel landelijk kan doen, want er zijn nog altijd Europese regels die
de vrijheid van handel en de vrijheid van producten prediken. Zelfs al zou ons land daar
tegen willen ingaan, is het nog niet duidelijk. In Nederland is de wetgeving enerzijds stren-
ger wat de termijnen betreft, maar is ze anderzijds weer ruimer m.b.t. de hoeveelheden die
men mag aankopen. In Nederland mag men maar op 1 dag het feestvuurwerk afschieten
en men mag het maar 3 dagen vooraf aankopen. Maar men kan dat niet controleren. Het
is een product dat men vrij kan kopen en dan heeft men altijd problemen.
Raadslid Van Gompel (MeMo) stelt dat als men het zou opnemen in het GAS-reglement, het
toch zeker het effect zal geven bij de jeugd om minder vuurwerk af te schieten. Men ziet
nu soms al dat men rond 18 of 19 uur vuurwerk afschiet. Als men het effectief in het GAS-
reglement opneemt en het komt zo ook in de pers, heeft het misschien een afschrikeffect
omdat men beboet kan worden als men het doet.
De burgemeester stelt voor dat men dit bespreekt tijdens de politieraad. Het gaat over hoe
men het in de praktijk kan vaststellen, en dat is een probleem. Hij denkt dat er momenteel
heel veel mensen al wat in berusten en niet meer naar de politie bellen. Een aantal jaren
geleden werd er wel gebeld. De politie moet ten eerste de capaciteit hebben om er naartoe
te rijden, en die is er meestal niet. Daar moet men eerlijk in zijn. Ten tweede is dat vuur-
werk al lang afgeschoten eer de politie ter plaatse is. Ten derde is er uiteindelijk niemand
die het gedaan heeft. 2 jaar geleden is er in Brasschaat een woning volledig uitgebrand,
maar uiteindelijk kwam die vuurpijl van nergens. Natuurlijk komt die van nergens, omdat
men blijft benadrukken dat de mensen verantwoordelijk zijn. Hij heeft het niet over de pro-
fessionele vuurwerkafstekers, maar individuele personen die dat doen zijn verantwoordelijk
voor datgene dat ze doen. Als hij een vuurpijl afschiet die schade berokkent moet hij die
vergoeden, maar de vraag is van waar de pijl komt die de schade aanricht.
Raadslid Van Gompel begrijpt dat dit moeilijk is, maar misschien kan men dat preventief
opnemen in het GAS-reglement.
De burgemeester denkt dat het goed is om dit verder te bekijken.
Raadslid Verbeke (N-VA) zegt dat hij de mening van raadslid Van Gompel volgt. Hij heeft
zelf nog nooit moeten blazen in een BOB-campagne, maar gewoon het feit dat men weet
dat die kans er is, zal men geneigd zijn om het niet te doen. Misschien als men dit opneemt
in het GAS-reglement, kan voor sommigen al een afschrik zijn. Hij weet dat men dit in-
derdaad niet kan controleren, want dat is niet te doen. Maar het feit dat het er in staat zal
misschien al een aanzet kunnen zijn voor sommige mensen om 2 keer na te denken.

Terug naar boven

Verkeerslichten N71 en Toemaathoek (Hans De Groof)

Raadslid De Groof (N-VA) merkt op dat de verkeerslichten op het kruispunt van de N71 en
Toemaathoek niet afgesteld zijn op de maat van de zwakke weggebruiker. Voetgangers of
fietsers die dit gevaarlijke kruispunt willen oversteken hebben te weinig tijd om, wanneer
het groene licht brand, de overkant te bereiken. Zeker voor ouderen en mensen die minder
mobiel zijn is het moeilijk om veilig over te steken. Kan het gemeentebestuur er bij de be-
voegde instanties op aandringen om de afstelling van de verkeerslichten aan te passen?
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat dit kruispunt enkele jaren geleden conflictvrij ge-
maakt werd. D.w.z. dat de wachttijden opgelopen zijn vooraleer men groen licht krijgt.
Dat is ten gunste van de veiligheid. Het raadslid heeft het waarschijnlijk vooral over het feit
dat de groentijd beperkt is en te kort is voor voetgangers. Hijzelf neemt dat kruispunt ook
regelmatig en stelt voor fietsers niet echt een probleem vast. Als men oversteekt, en men
heeft groen maar krijgt rood tijdens de oversteekbeweging, dan is er nog voldoende tijd om
de overkant te bereiken. De afstelling van verkeerslichten gebeurt voor een stuk afhanke-
lijk van de stromen die er zijn. Het kruispunt waar men het hier over heeft, wordt in het al-
gemeen weinig gebruikt door voetgangers. Daarom is het ook met een drukknop afgere-
geld. Dat maakt ook dat t.o.v. een gemiddeld kruispunt de groentijd voor voetgangers iets
korter is. Hij stelt voor dat men dit bekijkt. Als de groentijd te kort is, zal men het Vlaams
gewest daarop aanspreken, want zij stellen een kruispunt in voor een evenwicht. Zij gaan
er vanuit dat zij de files die op de ring staan ook niet langer willen maken. Dat is een direct
gevolg als men de groentijd iets langer maakt. Men gaat het bekijken en mocht het zo zijn
dat die groentijd echt te kort is, zal men met het Vlaams gewest contact opnemen en vra-
gen om het anders in te stellen. Het zou kunnen dat het verkeerslicht daar onvoldoende
ingesteld is als er bv. een groep senioren staat, omdat het met een drukknop geregeld is en
de groentijd voor voetgangers beperkt is.
Raadslid De Groof denkt dat het vooral voor ouderen en mensen die minder mobiel zijn een
probleem zal zijn.
Schepen Vanhoof stelt voor dat men daar vaststellingen doet en dat men dat test. Als blijkt
dat die groentijd onvoldoende is zal men het Vlaams gewest daarvan op de hoogte bren-
gen.

Terug naar boven

Veiligheid aan de school Klim-op Ginderbuiten (Wnedy Soeffers)

Raadslid Soeffers (N-VA) zegt dat ze nog altijd even op haar honger blijft zitten wat betreft
dat punt. Zij heeft dit al een aantal keren op de gemeenteraad gebracht. Er zijn 2 dingen
die nog steeds terugkomen. Dat is de zichtbaarheid van de zebrapaden, de oversteek-
plaatsen, en de snelheid - de snelheid van de invalswegen in de richting van de school,
meer bepaald de Toemaathoek. Daar kan men iets aan doen, omdat het een weg is van de
gemeente. De werkgroep verkeer heeft al heel wat dingen gedaan. Wat betreft zichtbaar-
heid zorgt men ervoor dat de kinderen zichtbaar zijn door de fluo-vestjes die ze dragen en
door de hesjes die over de boekentassen getrokken worden. Men zorgt ervoor dat de ge-
machtigde opzichters lichtgevende plaatjes hebben. Men doet dus zelf al heel veel om de
kinderen zichtbaar te maken. De werkgroep verkeer vraagt zelf dat de zebrapaden zicht-
baar zouden zijn. Men heeft nu een hele donkere periode achter de rug. ’s Morgens was
het ook nog donker. Als men moest oversteken was het heel moeilijk om zichtbaar te zijn.
Hoe lang gaat het nog duren vooraleer men daar iets aan gaat doen? De schepen heeft al
enkele keren gezegd dat er een oplossing komt. Ook binnen de werkgroep verkeer heeft hij
dat gezegd. Wat betreft de snelheid is er ook al eens gevraagd door de werkgroep om een
aanhangwagen te plaatsen om de automobilisten er duidelijk op te wijzen hoe snel ze rij-
den. Het is een straat waar men maar 50 km/uur mag rijden. Nu wordt er ook al gepar-
keerd langs de straat, wat de snelheid zou moeten doen dalen, maar wat op zich tot ge-
vaarlijke situaties leidt, want men parkeert dikwijls langs beide kanten en dat levert dikwijls
gevaarlijke situaties op. Vanuit de werkgroep zijn er ook al heel wat voorstellen geformu-
leerd om andere maatregelen te nemen om de snelheid daar af te remmen, bv. het plaat-
sen van paaltjes en bloembakken. In hoeverre is dit al afgetoetst?
Schepen Vanhoof (sp.a) merkt op dat het raadslid in haar vraagstelling doet alsof de school
en de werkgroep al heel wat inspanningen gedaan hebben, maar de gemeente niet. Hij zou
dat toch willen nuanceren. Enerzijds is de school een gemeenteschool en is er ook nauw
overleg met de school. Ten tweede is het zo dat die werkgroep ook ondersteund wordt
door de verkeersdienst. Er zijn een aantal vergaderingen geweest waarbij de verkeers-
dienst aanwezig was en waar een aantal acties werden uitgewerkt die nadien door die
werkgroep verder uitgewerkt en gerealiseerd zijn. Hij maakt zelf ondertussen ook deel uit
van die werkgroep. Men heeft in december nog een vergadering gehad en de volgende
vergadering zal op 3 maart doorgaan. Hij hoopt nog wat vooruitgang te kunnen boeken.
Hij zal een overzicht geven van wat men daar de voorbije 13 maanden gedaan heeft. Het is
ongeveer 13 maanden geleden dat de school de gemeente voor de eerste keer gecontac-
teerd heeft om te melden dat er een veiligheidsprobleem was. Dit was voornamelijk het
gevolg van het feit dat de school beslist had om de kinderopvang aan de overkant te ge-
bruiken, waardoor het zebrapad intensiever gebruikt werd. Ondertussen heeft men aan de
Scheppelijkestraat de verhoogde berm afgeschermd, zodanig dat daar niet meer geparkeerd
kon worden, want dat was er in het verleden een redelijk chaotische toestand. Men heeft
ook op de hoek Scheppelijkestraat/Toemaathoek een aantal parkeerplaatsen geëlimineerd,
omdat daar een voorrang aan rechts geldt en de zichtbaarheid daar zeer slecht was. Aan
de andere zijde van de school, aan de Lichte Hoeve, waar ook een ingang tot de school is,
heeft men in juni signalisatie doorgetrokken, zodanig dat daar niet meer voor de poort
geparkeerd kon worden. Dat zijn een aantal dingen die gerealiseerd zijn. Er is ook een
verhoogd toezicht van de wijkagent. Die kwam daar vroeger ook wel eens langs, maar dat
was eerder sporadisch. De wijkagent kan daar niet elke dag zijn, maar is daar toch wel
meermaals aanwezig en werkt actief mee om de mensen te sensibiliseren. De wijkagent
komt ook naar de werkgroep en speelt daar een actieve rol naar het oplossen van proble-
men. Er zijn een aantal structurele problemen die tijd vergen, waarvan hij inderdaad al
gezegd heeft dat het komt, en het zal inderdaad wel komen, maar het duurt lang. Hij heeft
het dan in de eerste plaats over de verlichting van de zebrapaden en de zichtbaarheid daar-
van. In eerste instantie had men het idee om accentverlichting te plaatsen t.h.v. het zebra-
pad van de Toemaathoek, omdat daar de kleuters meermaals per dag oversteken. Zowel
binnen de gemeentediensten als vanuit Eandis is de opmerking gekomen dat het probleem
breder was dan dat. Het is de rotonde in zijn totaliteit die onderbelicht is en die ook voor
problemen zorgt. Niet alleen voor de school, maar ook voor de verkeersveiligheid in zijn
totaliteit. Midden november is hij met de mensen van Eandis ter plaatse geweest op een
moment dat het nog redelijk donker was. Men heeft toen vastgesteld dat de rotonde in zijn
totaliteit onderbelicht is. Hij heeft aan Eandis onmiddellijk gevraagd om daar een offerte en
een lichtplan voor te maken, omdat men op 3 december een vergadering had met AWV.
Eandis heeft dat ook gedaan. Voor de ganse rotonde voorzag Eandis 5 nieuwe palen met
armaturen + 2 nieuwe armaturen op bestaande verlichtingspalen voor een totale som van
iets meer dan 9.000 euro. Men heeft dat op die vergadering van 3 december voorgelegd
aan de mensen van AWV. Voormelde administratie heeft daarop gemeld dat er eventueel
een subsidie voor mogelijk was en dat als men daar wijzigingen zou aanbrengen, zij dat
willen controleren of het volgens hun standaarden gebeurt. Er is heel wat mailverkeer over
gevoerd en men heeft vastgesteld dat als men daar subsidie voor wil er een startnota moet
opgesteld worden, een projectnota, een gemeentelijke begeleidingscommissie, een regio-
nale mobiliteitscommissie, een samenwerkingsovereenkomst moet gemaakt worden, een
aanbesteding en een uitvoering, en men tenslotte een evaluatienota moet opmaken. Hij
citeert letterlijk een mail van het Vlaams gewest: ‘Ik dien hier ook te melden dat de bud-
getten van AWV voor subsidie onder samenwerkingsovereenkomst 8 vanaf 1 januari 2015
zéér beperkt zijn en het niet meer evident is om een dossier goed te keuren.’ M.a.w. zal de
gemeente heel veel tijd moeten steken in de administratie en op het einde zal men waar-
schijnlijk toch geen centen krijgen. Dat is de stand van zaken wat het subsidiedossier be-
treft. AWV bekijkt momenteel of het lichtplan volgens hun standaarden is. Als men dat
antwoord gekregen heeft zal het schepencollege een aantal dingen kunnen doen. Ofwel
gaat men die procedure toch aan, maar dan is men opnieuw vertrokken voor lange tijd met
een zeer onzekere uitkomst. Ofwel gaat men die 9.000 euro zelf investeren en geeft men
de opdracht aan Eandis. Ofwel valt men toch terug op het scenario dat men enkel die ac-
centverlichting zal voorzien. Wat de variabele zone 30-borden , die al een tweetal jaren be-
loofd zijn, betreft is het de bedoeling dat er 6 borden komen. Dat zullen er 3 vanuit het
Vlaams gewest zijn en 3 vanuit de politiezone. 2 weken geleden heeft men de borden van
de politiezone geplaatst, omdat men nu toch al wel heel lang wacht op het Vlaams gewest.
Men heeft de vaste borden laten staan, want men gaat de borden van de politiezone niet in
werking stellen vooraleer die van het Vlaams gewest er zijn, want het is de bedoeling dat ze
allemaal samen in werking worden gesteld. Men vraagt zeer regelmatig de stand van zaken
na bij het Vlaams gewest. Men heeft dat vandaag ook nog eens gedaan, maar voorlopig
staan de borden er nog altijd niet. Hij hoopt dat dit zo snel mogelijk geregeld wordt, dat
die zo snel mogelijk geplaatst worden en dat men dan ook de borden van de politiezone in
werking kan stellen. Wat is er nog gebeurd? Men heeft meermaals tellingen gedaan. Uit
die tellingen blijkt dat er soms te hard gereden wordt en dat men zeker maatregelen moet
nemen. Hij heeft ook in december aan de politie gevraagd om hun aanhangwagen daar te
plaatsen. Dat zal ook 1 van de volgende weken of maanden gebeuren. Het voordeel daar-
van is dat daar dan ook permanent tellingen gebeuren zolang die aanhangwagen er staat.
Die sensibiliseert niet alleen, maar die telt ook, en dan heeft men ook opnieuw die gege-
vens. In de begroting die men vorige maand heeft goedgekeurd heeft men in de meerja-
renplanning opgenomen dat men iedere 2 jaar 2 vaste snelheidsinformatieborden kan aan-
kopen. Die budgetten zijn voorzien. Het is zijn intentie om 1 van die borden die men dan
dit jaar gaat aankopen op Toemaathoek te plaatsen. Ook dat heeft als voordeel dat die
borden constant meten. Dat zijn niet alleen sensibiliserende borden, maar die meten ook.
Wat er nog gebeurd is, is dat men fietsenstallingen voorzien heeft, want hoe meer personen
er met de fiets naar school komen, hoe meer veiligheid. Een ander punt waarover hij het in
het verleden gehad heeft is de trajectcontrole in Ginderbuiten. Daarover is vandaag nog
contact opgenomen met de politie. Ook daar zit men met het Vlaams gewest. Het is zo dat
als de trajectcontrole er komt, die er zal komen vanaf de spoorwegovergang aan de Rozen-
berg tot aan de Kapellestraat, vlak voor de school. Als dat er komt zal dat voor de school
een serieus vertragend effect hebben. Voor 2015 is dat onwaarschijnlijk, wellicht voor 2016
heeft men hem gezegd. Als men al die maatregelen genomen heeft, zal men moeten be-
kijken of er nog een probleem is. Het raadslid heeft zelf al gemeld dat Toemaathoek een
gemeentelijke weg is. Het klopt dat de gemeente daar zelf infrastructurele maatregelen
kan nemen. Als dat nodig is zal men dat ook moeten doen, maar daar wil hij nu al voor
waarschuwen dat dit niet zo simpel zal zijn. Men zit op die locatie met een bocht, wat de
zichtbaarheid sowieso al iets moeilijker maakt. Waar men vooral mee zit is dat Toemaat-
hoek op die plaats geen fietspad heeft. Stel dat men daar een soort van Sluis gaat creëren,
zoals men dat bv. in Achterbos, Millegem en Sluis gedaan heeft, gaat men alle fietsers mee
in de trechter sturen. Dat is een verantwoordelijkheid die hij als schepen van mobiliteit niet
wil nemen, omdat dit voor de fietsers heel gevaarlijk zal zijn. Waar men bv. rijbaankussens
legt, verdwijnen die meestal 2 maanden later omdat ook daar weer de automobilist die
probeert te ontwijken en men dan pas echt op het voetpad gaat rijden. Dat is in een
schoolomgeving zeer gevaarlijk. Hij denkt dat men eerst alle andere maatregelen zal moe-
ten nemen en dat men dat dan moet bekijken. Hij wil eindigen met te zeggen dat men toch
al een hele afstand afgelegd heeft, dat men nog een hele afstand te gaan heeft, maar waar
men de timing niet haalt is dat toch vooral buiten de wil om van het gemeentebestuur en
dat dit veelal te maken heeft met het feit dat Ginderbuiten nu eenmaal een gewestweg is.
Raadslid Soeffers meldt dat er nu ook vanuit de school gevraagd wordt dat er geparkeerd
wordt op de parking van café de Rotonde, die ondertussen te koop/te huur staat. Waar
gaan die auto’s parkeren als dat ooit verkocht wordt. Gaat dat ook nog bij op de Toemaat -
hoek zijn, achter al die auto’s die daar nu al parkeren? Wordt daar ook al over nagedacht?
Schepen Vanhoof merkt op dat dit geen eigendom is van de gemeente.
De burgemeester stelt voor dat men ook eens de moed moet hebben om mensen aan te
zetten om niet met de auto te komen. De gevaarlijke situaties waar het raadslid over
spreekt - bv. op de stoepen parkeren - worden veroorzaakt door ouders en grootouders.
Raadslid Soeffers merkt op dat er ook mensen zijn die niet met de fiets kunnen komen.
De burgemeester zegt dat hij het er echt niet mee eens is dat men vraagt om het aan te
passen omdat de auto daar moet kunnen staan.
Raadslid Soeffers zegt dat zij dat ook niet vraagt. Het is een bedenking dat men er reke-
ning mee moet houden in de toekomst.
De burgemeester stelt dat dit probleem niet alleen daar is. Men heeft ook een debat met
het St. Jan Berchmanscollege, waar het gaat over het gedrag van ouders en grootouders.
Men moet de moed hebben om dat eens te durven zeggen. De school heeft al veel acties
gedaan en de kinderen hebben dat ook al gedaan. Maar men moet realistisch zijn, als de
school begint en de school gedaan is, is het daar een chaos. Dit is jammer, want in de
eerste plaats moeten de mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

Terug naar boven

Tentoonstellingen met provinciale kunst in 2015 en 2016 (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) zegt dat hij in 2013 deze vraag al gesteld heeft. N.a.v. de afbraak
van het provinciehuis heeft de provincie kunstwerken ter beschikking gesteld van de lokale
overheden. Hij heeft toen de vraag gesteld of Mol bereid was om een tentoonstelling te
organiseren en dat werd toen positief onthaald. Er zou zelfs eventueel een samenwerking
komen tussen verschillende musea in Mol. Ondertussen hebben Oud-Turnhout en
Willebroek al een tentoonstelling georganiseerd. 2015 en 2016 resten nog. In 2017 gaat
het nieuwe provinciehuis open, dus dan kan het niet meer. Is het gemeentebestuur nog al-
tijd bereid om een tentoonstelling te organiseren en is men eventueel al begonnen met de
organisatie.
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt dat toen het raadslid die vraag 2 jaar geleden gesteld
heeft, de conservator van het Jakob Smitsmuseum contact opgenomen heeft met de pro-
vincie. Ook om te zien hoe groot de collectie van bv. Jakob Smits was. Er was 1 kunstwerk
van Jakob Smits aanwezig, en die hangt sinds eind 2013 in het museum. Hij heeft ook de
vraag van het raadslid voorgelegd voor een volledige tentoonstelling met de kunstwerken
van de provincie. Voorlopig zit dat niet in de planning van het Jakob Smitsmuseum. Sinds
vorig jaar heeft men wel een overleg met iedereen die met tentoonstellingen in Mol bezig is.
Dat is niet alleen het Jakob Smitsmuseum, maar dat is ook ’t Kristallijn, het Pierement en de
gemeente zelf. Men komt tweejaarlijks bij elkaar en dat kan daar wel eens besproken wor-
den. Hij zal sowieso de mensen van het cultuurcentrum vragen om de catalogus te bekij-
ken en na te gaan of het mogelijk is een tentoonstelling te organiseren. Maar momenteel
zit dat niet in de planning.
Raadslid Dillen stelt voor om het eventueel hier in ’t Getouw te organiseren, als de samen -
werking met de andere musea moeilijk is. Het zijn een beperkt aantal stukken en er zijn
toch wel bekende kunstenaars bij.
Schepen Vanhoof antwoordt dat de samenwerking helemaal niet moeilijk is, die loopt heel
vlot. Hij zal dat voorstel sowieso doen. Indien dat niet mogelijk is zal hij aan het cultuur-
centrum vragen om dat eventueel in de planning van 2016 op te nemen. Hij zal die sug-
gestie zeker doen.
Raadslid Verherstraeten (CD&V) nodigt raadslid Dillen uit op 14 maart in het Kristallijn, waar
een expositie doorgaat van Guy Van den Brande en waar er werken, eigendom van de pro-
vincie, zullen hangen.

Terug naar boven

Een commissie over de inhoudelijke bespreking van vergaderingen van
intercommunales is een decretale verplichting (Koen Dillen)

De voorzitter licht toe dat er een bijeenkomst is geweest met de fractievoorzitters, onder
het voorzitterschap van raadslid Tessa Knaeps, waar een ontwerpnota werd besproken.
De secretaris deelt mee dat tijdens dit overleg werd voorgesteld om in mei of juni van dit
jaar een commissie te organiseren. Het voorstel is om daar de ontwikkelingen van de 3
EVA’s te en een maatschappij of een agentschap (bv. de Molse Bouwmaat-
schappij, PWA, …) aan bod te laten komen om toe te lichten met welke projecten men be-
zig is. Daarmee zou men starten en dan kan er worden afgesproken wat er nog aan bod
moet komen tijdens de volgende commissievergaderingen. Er is van de vergadering met de
fractieleiders een kort verslag dat hij aan de gemeenteraadsleden zal bezorgen.

Terug naar boven

Verkoop van de Maat aan Natuurpunt gaat niet door. Wat nu? (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) heeft geruchten opgevangen dat de verkoop van de Maat nogal
moeilijk verloopt. Dat Natuurpunt niet de financiën vindt om het domein over te nemen.
Klopt dit? Er was een bedrag van 2 miljoen euro aan inkomsten voorzien in de begroting.
Wat gaat er nu mee gebeuren?
Schepen Van Rompaey (CD&V) heeft van dit dossier geleerd - want hij wist dat niet - dat
als een gemeentebestuur een bos wil verkopen, men dat niet zo maar mag, maar dat men
eerst toestemming moet krijgen van het Vlaams gewest in het kader van de bepalingen die
in het Bosdecreet voorzien zijn. Men heeft per brief van 16 september 2014 die toestem-
ming gevraagd. Men heeft daar vaak voor moeten bellen om te weten te komen waarom er
niet direct een antwoord kwam. Uiteindelijk heeft men op 24 december een mail ontvangen
van de Vlaamse administratie. Hij citeert: ‘In het kader van beslissingen van de vorige re -
gering m.b.t. het vernieuwd natuurdecreet werden met het huidige kabinet overgangs-
maatregelen afgesproken teneinde de verdere implementatie van het nieuwe natuurdecreet
niet in het gedrang te brengen. Verdere implementatie slaat ondermeer op vernieuwde
subsidieregeling voor zowel aankopen van natuurterreinen als voor het beheer van reeds
erkende natuurterreinen. Verder heeft de vorige regering ook de verantwoordelijkheid van
bestaande overheidsdiensten en -besturen, die reeds eigenaar zijn van Natura 2000-ge-
bieden (waar het hier over gaat) hoog op de agenda gezet. Meer concreet als antwoord op
jullie vraag tot vervreemding van de gemeente-eigendommen aan Natuurpunt houden de
overgangsmaatregelen in dat er een tijdelijk moratorium geldt op het goedkeuren van de
vervreemding van bossen door lokale besturen voor zover deze een natuurbestemming heb-
ben. Tijdelijk houdt in dat dit geldt tot de nieuwe regeling van kracht zal zijn en ook be-
geleidende maatregelen en beslissingen zullen gekend zijn.’ De verwachtte timing is mid-
den 2015, want dan wordt de goedkeuring van een aantal uitvoeringsbesluiten door de
Vlaamse regering verwacht. Tot zolang geldt het moratorium op de vervreemding van bos-
sen in natuurbestemmingen. Het antwoord op de vraag van het raadslid is genuanceerd.
Het klopt niet dat het definitief niet doorgaat, maar het klopt wel dat men voorlopig geen
toestemming krijgt en dat men nog enkele maanden zal moeten wachten, tot de Vlaamse
overheid definitief een ei gelegd heeft. Men zal ook proberen om de volgende maanden via
de gemeentelijke kanalen dat mee in de goede richting te brengen, maar men kan geen
enkele garantie geven.
Raadslid Dillen merkt op dat hij vorig jaar al gewaarschuwd had. Vorige eeuw heeft de
gemeente Mol het domein gekocht van de familie de Broqueville. De Molse burger heeft
daar geld voor betaald. Nu zou de Vlaamse burger daarvoor moeten betalen, dus de burger
zou 2 keer moeten betalen. Het lijkt hem een beetje logisch dat Vlaanderen een beetje
moeilijk doet om subsidies te geven aan Natuurpunt voor iets dat eigenlijk al betaald is door
de burger. Als dit niet zou doorgaan, ziet men dan een verandering in de begroting?
Schepen Van Rompaey verduidelijkt dat omwille van de onzekerheid in de procedure dat
bedrag van die 2 miljoen euro nooit in de meerjarenplanning werd ingeschreven. Als die
verkoop morgen niet doorgaat, heeft dat niet direct een financiële impact. Men rekent er
natuurlijk wel op dat die doorgaat, zodanig dat die middelen ook mee in de meerjarenplan-
ning met een goede bestemming kunnen aangewend worden.

Terug naar boven

Graag snelle opening van het wandelpad op het oude stort aan de
Postelsesteenweg (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) zegt dat dit punt een beetje gekoppeld is aan het vorige punt. Hij
heeft dit vorig jaar voorgesteld en dat werd toen onthaald als een goed project. Nl. om het
oude stort te openen voor het publiek, zodoende dat er een wandelweg komt. Een wandel-
weg die er al is, maar die niet gebruikt mag worden. Het schepencollege heeft toen gezegd
dat men die ging openen vanaf het moment dat de Maat verkocht was. Ondertussen zit de
Maat in de ijskast. Hij stelt voor om Mol, een toeristische gemeente, te promoten o.a. door
de opening van de nieuwe wandelroute over het oude stort. Liefst zo snel mogelijk, voor de
zomer.
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat hij niet kan garanderen dat dit voor de zomer
zal zijn. In principe is de opening gepland op 7 september van dit jaar. Hij zal de bood-
schap van het raadslid overbrengen, dat als het voor de zomer kan, men dat moet probe-
ren.

Terug naar boven

Vzw Kemp heeft interesse om de schuur van de Oude Wilg te kopen (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) heeft enkele maanden geleden de situatie van de Oude Wilg uitge-
legd en er foto’s van getoond. Het is daar toch wel een gevaarlijke site waar van alles ge-
beurt wat beter niet gebeurt. Ondertussen is hij met de schepen op plaatsbezoek geweest,
waarvoor dank. Zij zijn daar samen met de eigenaar geweest. Ondertussen heeft hij con-
tact gehad met vzw Kemp, die echt geïnteresseerd zijn om het Molse gedeelte van de
schuur - niet de woning - eventueel aan te kopen. Daar zouden zij de schapen in willen
onderbrengen die nodig zijn voor het onderhoud van de Maat. De Oude Wilg ligt tegen de
Maat. Hij denkt dat vzw Kemp daar een belangrijke taak heeft in het onderhoud van de
Maat. Die schapen zouden daar onderdak kunnen vinden, maar men zit daar met het pro-
bleem van de eigenaar en het probleem dat de gemeente nog niet direct initiatieven neemt.
Hij stelt voor dat de gemeente en de schepen probeert te faciliteren, zodat daar toch een
oplossing komt die ertoe kan leiden dat de schapen van vzw Kemp daar een onderdak
kunnen vinden.
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat de gemeente altijd kan faciliteren. De vraag
is dan wat men onder faciliteren verstaat. Als faciliteren is dat de gemeente dat morgen
moet opkopen om het probleem op te lossen, dan kan dat niet. Als daar oplossingen zijn in
de richting van Kemp, heel graag. Hij is blij dat het raadslid ook verwijst naar het gesprek
dat men daar ter plaatse gehad heeft met de eigenaar. Hij weet niet wat de ervaring van
het raadslid daarvan was, maar voor hem was dat een niet zo evident gesprek. Hij stelt
voor om met alle betrokkenen aan tafel te gaan zitten om te zien wat er mogelijk is. Het
raadslid heeft blijkbaar een partij gevonden die wil kopen, dat is goed nieuws.
Raadslid Dillen merkt op dat vzw Kemp bereid is om er geld aan te geven, maar de vzw zal
niet alle schulden overnemen.
De schepen stelt voor om iedereen aan tafel te brengen om te zien wat er mogelijk is.

Terug naar boven

Hoe zit het met de radicalisering in Mol? Werden er maatregelen
genomen? (Koen Dillen)

Raadslid Dillen (N-VA) merkt op dat de laatste weken heel woelig geweest zijn. Zijn er in
Mol problemen geweest? Heeft het gemeentebestuur of de Vlaamse of de federale over-
heid bepaalde mensen of bepaalde sites beschermd? Hij denkt hier bv. aan het SCK. Men
hoort tegenwoordig wel van drones die over kerncentrales vliegen. Hij weet niet of dat met
negatieve bedoelingen is. Het kan ook zijn dat het gewoon is om te filmen wat er gebeurt.
Het is daar toch een gevoelige site. Is er in Mol bescherming voorzien?
De burgemeester zegt dat het een moeilijke vraag is die het raadslid stelt. Als gemeente-
bestuur moet men ook een stuk de informatie krijgen die vooral vanuit de gerechtelijke
kringen, de federale politie, doorstromen naar de lokale politie en die mensen volgen dat
uiteraard ook op. Men heeft begin december, op het zesmaandelijks overleg tussen de
gouverneur en de burgemeesters, van OCAD en van de directeur van de gerechtelijke en de
directeur-coördinator van de provincie, toelichting gekregen over een aantal fenomenen
waar hij geen details over kan geven. Men heeft toch wat duiding gegeven over het aantal
individuen die men kent en die gelinkt zijn aan bv. het sharia4belgium-proces, maar ook de
mensen die jihadistische strijders naar buitenlandse gevechtszones trekken. Die getallen
zijn zeer nauwkeurig gekend, zowel het aantal mensen dat vertrokken is, potentiële vertrek-
kers en teruggekeerden. Die zijn per politiezone ingedeeld. Voor onze provincie ligt het
accent in de stad Antwerpen. Daar is de grootste concentratie. Voor onze politiezone is er
niemand noch aan het ene proces nog aan het andere proces gelinkt. Wat onze politiezone
betreft zijn er geen mensen die in dat cijfermateriaal voorkomen. D.w.z. dat die wat dat
betreft niet gekend zijn, dat men geen data heeft. Anderzijds wisselt men in overleg met
de federale politie en met OCAD alle informatie uit binnen het arrondissementeel informa-
tiekruispunt. Wat de maatregelen betreft in het kader van het terreurniveau 2 naar 3, zijn
er binnen onze politiezone wat de politiewerking betreft de richtlijnen die men vanuit het
commissariaat generaal gekregen heeft hier overgenomen. Dat is geen verplichting, dat
zijn aanbevelingen, maar men heeft dat wel gedaan. Er zijn ook een aantal plaatsen die
meer bezocht worden. Maar die lijst heeft hij ook niet omdat de korpsleiding die details niet
wil geven. Het voorbeeld dat het raadslid aanhaalt is er 1 van, maar er zijn nog andere lo-
caties die in een verhoogd toezicht zitten. Het is heel belangrijk om te zeggen dat men
daar op dit moment geen signalen over heeft, maar dat men wel alert moet blijven. Hij
heeft deze week met de vertegenwoordigers van de 3 moskeeën en de moslimgemeen-
schap gesprekken gehad. Ook bij hen leeft dat, ook zij zijn erdoor beroerd. Zij geven ook
aan dat zij niet direct zeer concrete signalen zien. Er is afgesproken dat men een open lijn
houdt in de goede contacten die zij met de politie hebben. Men moet alert zijn en blijven.
Raadslid Dillen dankt de burgemeester voor de duiding. Hij is zeker gerustgesteld omdat er
op dit moment binnen Mol geen gevaarlijke personen gekend zijn. Hij is ook zeer tevreden
dat de controle bij bepaalde gevaarlijke plaatsen opgedreven is.

Terug naar boven

Waarom kan men in Mol op het containerpark en in de bib niet terecht
met zijn paspoort? (Jan Vangheel)

Raadslid Vangheel (N-VA) zegt dat hij onlangs in gesprek was met een aantal mensen en
die bleken in Balen en in Dessel naar de bibliotheek te kunnen gaan met hun paspoort. Die
hadden daar geen speciaal pasje of badge voor nodig. In Dessel kan men zelfs met zijn
paspoort naar het containerpark. Hij dacht dat IOK overal ongeveer hetzelfde systeem han-
teerde. Waarom kan men in Mol niet naar het containerpark en de bibliotheek met het pas-
poort?
Schepen Vanhoof (sp.a) antwoordt wat de bibliotheek betreft, men er in het verleden niet
toe overgegaan is omdat men nog altijd in het bezit is van heel wat lidkaarten. Hij heeft
dat nagevraagd en dat zijn er op dit moment nog meer dan 6.000. Men heeft altijd gezegd
dat men die wil opwerken vooraleer men overstapt naar de identiteitskaart. Hij heeft ge-
vraagd hoeveel jaren dat dan nog gaat duren en dat zou nog heel lang zijn. Hij heeft vo-
rige week gevraagd om toch een aantal offertes op te vragen van wat het zou kosten mocht
men overgaan naar de identiteitskaart. Hij zal dat binnen een aantal weken of maanden
weten. Als die kost niet te groot is, moet men moderniseren.
Raadslid Belmans (N-VA) denkt dat men in Geel een gecombineerd systeem heeft. Er zijn
mensen die met hun lidkaart willen blijven komen en er zijn mensen die met hun identi-
teitskaart komen.
Schepen Van Rompaey (CD&V) denkt dat op het moment dat men in Mol de 2 container-
parken vernieuwd heeft dat nog niet echt aan de orde was, omdat toen nog niet iedereen
over zo’n identiteitskaart beschikte. Het is ondertussen al even geleden dat die container -
parken vernieuwd zijn. Op termijn gaat men daar wel naartoe. Men pikt het verder op om
te zien wanneer het kan ingevoerd worden. De enige reden om het niet te doen, is mis-
schien het feit dat men de badge vandaag ook als betaalkaart kan gebruiken. Als men
morgen stopt met dat systeem kan men alleen nog maar met de bankkaart betalen, terwijl
er vandaag nog redelijk wat mensen zijn die een saldo op hun badge hebben staan waar-
mee ze op het containerpark betalen.
Raadslid Vangheel informeert of dat geld op die badge staat of op het computersysteem
van IOK.
Schepen Van Rompaey antwoordt dat het geld gekoppeld is aan die badge. Voor hem is
het voorstel een vanzelfsprekende evolutie. De vraag is niet of het er komt, de vraag is
alleen wanneer het er komt. Hij wil dit verder bespreken met IOK.

Terug naar boven

Boscompenseren.be (Jan Vangheel)

Raadslid Vangheel (N-VA) deelt mee dat het agentschap voor Natuur en Bos een nieuwe
site gemaakt heeft die boscompenseren.be heet. Dat is een site waarbij ontbosser en be-
bosser elkaar kunnen vinden in een eenvoudig systeem en volledig zelfstandig afspraken
kunnen maken. Zou de gemeente hier wat reclame voor kunnen maken, want het is alleen
maar succesvol als er genoeg mensen zijn die stukken grond aanbieden. Als men in de
Berkebossen de industriezone gaat uitbreiden zal men een groot stuk moeten ontbossen en
dus compenseren. Het zou goed zijn moest men die kunnen compenseren binnen de eigen
gemeente. Momenteel is het zo dat mensen die een stuk ontbossen ook een soort schade-
vergoeding kunnen betalen aan een fonds. Dat fonds staat momenteel 1.300 hectare bos
achter. Het is ook zo dat dit fonds vooral bossen plant in de Vlaanders, omdat er daar wei-
nig bossen zijn. Kan de gemeente daar wat reclame rond maken?
Schepen Van Rompaey (CD&V) antwoordt dat men dat gaat doen. Men gaat reclame ma-
ken daar waar het nut en zin heeft, nl. vanuit de dienst Ruimtelijke Ordening, waar men per
jaar een tiental dossiers heeft met dergelijke compensatievragen. Hij denkt dat men daar
de informatie kan meegeven. Op uitdrukkelijk advies van onze informatiedienst wil men het
daar ook toe beperkt houden. Men moet dat niet in het informatieblad gaan zetten aange-
zien de doelgroep relatief beperkt is.
Raadslid Vangheel stelt dat de vraag voor reclame in het informatieblad er was omdat de
mensen die hier komen vooral komen om te ontbossen, maar men moet ook mensen heb-
ben die grond ter beschikking stellen. Die komen meestal niet op de dienst terecht.
Schepen Van Rompaey merkt op dat die dan met elkaar in aanraking komen via dit initia-
tief.

Terug naar boven